Comenzile clientului vor putea fi preluate telefonic de firmele de taximetri prin dispeceratul clasic, cât şi printr-o aplicaţie tehnologică dedicată exclusiv activităţii de taximetrie, prevede un proiect legislativ inițiat acum, analizat de Profit.ro. În schimb, parlamentarii se pregătesc să respingă definitiv un proiect legislativ care propunea ca autoturismele care efectuează transport alternativ, prin intermediul aplicațiilor Uber sau Bolt, să poată circula pe banda special amenajată pentru transportul public în comun, așa cum se întâmplă acum în cazul taximetrelor.
De ce este important: Pentru a funcționa firmele de taximetrie trebuie să dispună de un ”dispecerat taxi”, care preia telefonic sau prin alte mijloace şi transmite comenzile clientului prin staţia radio de emisie-recepţie către taximetrist.
De asemenea important: Chiar dacă unele aplicații de transport alternativ înrolează și distribuie comenzi către taximetre, firmele de taximetrie funcționează legal prin dispecerate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, un proiect legislativ arată că activitatea de taximetrie este supusă unor transformări ca urmare a evoluţiilor din domeniul tehnologiei informațiilor și comunicării, dar o serie de prevederi ale actualei legislaţii au efect negativ asupra acestei activităţi de transport public.
Prin urmare, proiectul prevede ca dispeceratul taxi să fie definit ca ”activitate conexă transportului în regim de taxi, care preia telefonic sau prin alte mijloace şi transmite comenzile clientului atât prin staţia radio de emisie-recepţie către taximetrist, cât şi prin aplicaţia tehnologică dedicată exclusiv activităţii de taximetrie”.
De asemenea, este ridicat pragul pentru care este impusă abonarea la serviciile de dispecerat pentru taximetre.
Astfel, serviciile de dispecerat ar urma să fie obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizaţi, care îşi desfăşoară activitatea într-o localitate, cu excepţia localităţilor unde s-au atribuit mai puţin de 200 de autorizaţii taxi, față de 100 de autorizații cât prevede acum legea.
”În localităţile mici, de cele mai multe ori, taximetriştii plătesc contribuţii fără a beneficia de comenzi”, argumentează inițiatorii.
Totodată, proiectul elimină restricția ca un manager de transport în regim de taxi să conducă activitatea unui singur transportator autorizat.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF și AVR pregătesc procedura pentru utilizarea e-Transport - proiectProiectul legislativ pare a răspunde și unor aspecte analizate de Consiliul Concurenței în cadrul unei anchete sectoriale privind transportul alternativ de persoane.
Astfel, în ceea ce privește segmentul serviciilor de taxi, Consiliul a constatat că, în general, politica autorităților locale privind numărul de autorizații de taxi eliberate nu s-a schimbat, cu toate că numărul șoferilor de ride-hailing a crescut. În același timp, o mare parte dintre șoferii de taxi au început să utilizeze aplicații integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a își oferi serviciile.
Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea menținerii reglementărilor care limitează, în mod artificial, nivelul de concurență între serviciile de taxi și cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizații, tariful reglementat și obligativitatea taximetriștilor de a colabora cu un dispecerat și de a plăti tariful aferent acestui serviciu.
CITEȘTE ȘI După luni în care a vândut pe bandă rulantă, Dacia și-a oprit avansul rapid în Germania, dar rămâne marca de volum cu cea mai mare creștere din 2022În schimb, un proiect care ar fi acordat și șoferilor de la Uber și Bolt facilități de trafic aferente serviciilor publice de transport local, de care beneficiază șoferii de taxi, ar urma să fie respins definitiv de Parlament.
După ce a fost respins de Senat în luna martie, recent deputații din comsiiile de specialitate i-au întocmit raport de respingere pentru votul final din Camere Deputaților.