'Faptul că protecția bunăstării animalelor este un obiectiv de interes general recunoscut de UE nu împiedică transportul animalelor ca 'bagaj' și considerarea acestora ca atare', a declarat instituția juridică cu sediul la Luxemburg.
Această decizie susține compania aeriană spaniolă Iberia, care a făcut obiectul unei plângeri din partea unei pasagere al cărei câine s-a pierdut în timpul îmbarcării și care solicita despăgubiri de 5.000 de euro pentru daune morale. Animalul, care urma să călătorească la bagaje, a scăpat din cușca în care era transportat spre avion și nu a mai fost găsit, scrie Agerpres.

În timpul check-in-ului, pasagera nu a făcut o declarație specială cu privire la câinele său, o opțiune disponibilă atunci când se înregistrează un articol adesea scump.
Iberia, la rândul său, a declarat că își recunoaște răspunderea și este dispusă să plătească despăgubiri reclamantei, dar limitate la suma prevăzută pentru bagaje.
Solicitată de instanța spaniolă care examinează cazul, Curtea Europeană a afirmat în acest aviz că, într-un avion, conceptul de 'bagaj înregistrat' se aplică atât animalelor de companie transportate, cât și obiectelor materiale, precizând că termenul de 'pasager' se referă exclusiv la oameni, ceea ce înseamnă că animalele de companie nu pot fi considerate pasageri.
În consecință, orice despăgubire trebuie limitată la despăgubirea prevăzută pentru pierderea unei valize în timpul unui zbor, a precizat aceasta.

Drepturile pasagerilor sunt protejate de Convenția de la Montreal din 1999, care prevede că răspunderea transportatorului în caz de distrugere, pierdere, deteriorare sau întârziere este limitată la suma de aproximativ 1.200 de euro.
Avizul Curții de Justiție a UE are însă doar valoare consultativă și nu soluționează litigiul, care intră sub jurisdicția instanței spaniole însărcinate cu cazul.