Dacă TAROM nu va fi exceptată de la Legea privind măsurile fiscal-bugetare, din 1 decembrie nu vom mai ridica avioanele de la sol, amenință sindicaliștii din companie

Dacă TAROM nu va fi exceptată de la Legea privind măsurile fiscal-bugetare, din 1 decembrie nu vom mai ridica avioanele de la sol, amenință sindicaliștii din companie
scris 22 nov 2023

Membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT) atenționează că, începând cu data de 1 decembrie, nu vor mai ridica niciun avion de la sol, dacă nu va fi exceptată compania de la prevederile Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

„În situația în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a „rușinii naționale” iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piață concurențială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloți, însoțitori de bord, mecanici de aviație, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol”, se menționează într-un comunicat al sindicatului, preluat de Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
Emil Boc explică de ce există un singur ofertant pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane: Constructorii aleg alte proiecte PNRR din Europa. ”Unii preferă să meargă la șes” CITEȘTE ȘI Emil Boc explică de ce există un singur ofertant pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane: Constructorii aleg alte proiecte PNRR din Europa. ”Unii preferă să meargă la șes”
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

În urma apariției „legii austerității”, Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern și la ministerul Transporturilor de exceptare a companiei de la prevederile acesteia.

„Constatăm din presă, cu nesurprindere, că încă o dată domnul Grindeanu, ministru al Transporturilor, prin discutarea în Guvern a unui Memorandum de exceptare de la prevederile acestei legi a CFR Călători, CFR Marfă și a Metrorex, a uitat de compania de aviație TAROM. Dorim să-l întrebăm și pe această cale, că pe cea sindicală specificată de Legea 367/2022 nu dorește să discute cu noi, de ce discriminează iar angajații companiei TAROM? Activitatea din aviație nu este interesantă pentru dumneavoastră domnule ministru?”, arată sindicaliștii.

Ei subliniază că au semnalat în Memorandum că prevederile Legii ar urma să instituie condiții restrictive pentru TAROM, de natură să pună compania în inferioritate concurențială, deoarece vor conduce la crearea unui cadru de funcționare necompetitiv în raport cu operatorii privați din domeniu, într-un mediu concurențial acerb și complet liberalizat în ceea ce privește accesul pe piața serviciilor de transport aerian și politicile tarifare. De asemenea, vor determina limitarea dezvoltării și adâncirea unui deficit, deja existent, de personal specializat în cadrul companiei, împiedicând angajarea sau menținerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piața muncii și gestionarea flexibilă a bugetului de salarii, în funcție de necesitățile de operare, dar și de fluctuațiile manifestate pe piața muncii din domeniul aviației comerciale.

„Ținând cont că TAROM este o întreprindere publică finanțată integral din venituri proprii, care acționează într-o piață concurențială, în permanentă schimbare, restricțiile impuse prin prevederile Legii, care pot fi explicabile în cazul unor întreprinderi publice care acționează într-o piață neconcurențială, în mod evident, în cazul TAROM vor împiedica derularea eficientă a activităților economice.TAROM nu va putea deveni profitabilă în aceste condiții concurențiale, în care operatorii aerieni privați concurenți, români sau străini, nu trebuie să facă față unor condiții restrictive în gestionarea resurselor umane, materiale și tehnice, astfel că se impune exceptarea Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române – TAROM S.A. de la aplicarea prevederilor prin care operatorul aerian național va fi pus în dezavantaj concurențial, ca urmare a imposibilității de a asigura un regim de normalitate în vederea soluționării operative a cerințelor pieței”, susțin sindicaliștii.

Primul tren electric cumpărat de România în ultimii 40 de ani, pregătit să părăsească fabrica din Polonia CITEȘTE ȘI Primul tren electric cumpărat de România în ultimii 40 de ani, pregătit să părăsească fabrica din Polonia

Aceștia mai atrag atenția că, în cazul punerii în aplicare a Legii, TAROM ar fi în imposibilitatea de a respecta drepturile prevăzute în favoarea salariaților săi de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronavigant sau de Legea nr. 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviația civilă din România. Potrivit art. 6 din Statutul personalului aeronavigant, activitatea personalului aeronautic civil navigant profesionist se desfășoară în condiții speciale de muncă. Totodată la art. 17 din acest Statut se prevede că: „Drepturile de salarizare ale personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, cuprinzând salarii, indemnizații de zbor, sporuri și alte adaosuri, precum și drepturile specifice privind concediul de odihnă suplimentar, concediul de recuperare, diurnă de deplasare, condiții de cazare, alimentație de întărire și protecție a organismului, asigurare de sănătate, asigurare de viață, asigurare de accidente pe durata executării misiunilor de zbor și alte drepturi specifice se acordă de către angajator, diferențiat, pe categorii de personal, în funcție de: calificările și licențele deținute, activitățile și misiunile executate, condițiile de muncă specifice, nivelul de pregătire profesională, funcția deținută la bordul aeronavei civile, responsabilitățile acordate și riscul asumat”.

De asemenea, potrivit art. 42 din același Statut, personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă beneficiază, printre altele, de următoarele drepturi: salarizare specială, cu încadrare într-o grupă distinctă de salarizare, stabilită prin contractele colective și/sau individuale de muncă pentru societățile comerciale și prin grile de salarizare pentru unitățile bugetare, în funcție de nivelul pregătirii profesionale, licența de zbor, calificările obținute, funcția deținută la bordul aeronavei civile, complexitatea activității desfășurate, responsabilitățile acordate și riscul asumat; sporuri specifice activității de zbor, datorate condițiilor speciale de muncă existente în mediul aerian, suprasolicitării psihice și nervoase, stresului, zgomotului intens și de lungă durată, pericolului, nocivităților, radiațiilor și radiațiilor cosmice, substanțelor chimice toxice, accelerațiilor și vibrațiilor, după cum urmează: spor de aviație; spor pentru condiții speciale de muncă; spor pentru condiții deosebite de muncă; spor pentru condiții grele de muncă; spor de periculozitate; spor de radiații și radiații cosmice; spor de stres; spor de cască radio; spor de condiții nocive; spor de ecran; spor pentru zborul la joasă înălțime; spor de tratamente aviochimice; spor de acrobație. Aceste sporuri se aplică diferențiat, în funcție de specificul activității de zbor pentru fiecare categorie de personal aeronautic civil navigant profesionist, și pot fi incluse în salariul de bază sau așa cum va fi convenit în contractele colective și/sau individuale de muncă încheiate cu angajatorul.

Totodată, beneficiază de spor de vechime în muncă stabilit conform legii și indemnizație orară de zbor sau indemnizație pe ora de serviciu pentru zbor, stabilită pe categorii de personal aeronautic civil navigant profesionist, pe funcții îndeplinite la bordul aeronavei și pe tipuri de aeronave civile. Cuantumul acesteia este stabilit prin contractele colective și/sau individuale de muncă pentru societățile comerciale și prin grile de salarizare pentru unitățile bugetare.

„Ori, aplicarea Legii ar pune TAROM în imposibilitatea de a asigura personalului aeronavigant remunerația corespunzătoare activității de zbor conform Statutului personalului aeronavigant. De asemenea, nu s-ar mai putea aplica prevederile Legii 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviația civilă în toate aspectele legii, inclusiv acordarea celor 18 salarii compensatorii la ieșirea la pensie, ducând la migrarea personalului tehnic din TAROM, personal puternic calificat și certificat, către companiile concurente. Astfel, limitarea, în baza art. XXXVII alin. (6) din Lege, a remunerației personalului aeronavigant prin raportare la remunerația membrilor Consiliului de Administrație sau, după caz, a personalului din conducerea executivă ar duce la imposibilitatea TAROM de a respecta drepturile prevăzute de lege pentru personalul aeronavigant, ducând atât la încălcarea dreptului acestora la muncă, cât și la afectarea siguranței zborului”, semnalează reprezentanții SUT.

Potrivit acestora, drepturile personalului TAROM sunt prevăzute atât de legislația specifică activității aeronautice, cât și de Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate iar angajatorul nu poate modifica unilateral contractele individuale de muncă încheiate cu salariații. Astfel, aplicarea prevederilor Legii ar pune Compania în situația de a încălca atât Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate, cât și contractele individuale de muncă ale salariaților, cu consecința previzibilă a inițierii de către salariați a conflictelor individuale de muncă în scopul asigurării respectării drepturilor ce li se cuvin, dar și a conflictului colectiv de muncă, ce poate ajunge până la grevă, determinând imposibilitatea TAROM de a-și exercita activitatea.

Proprietarul Brico Dépôt, vânzări mai mici în România CITEȘTE ȘI Proprietarul Brico Dépôt, vânzări mai mici în România

Totodată, consecința indirectă a aplicării prevederilor Legii va fi reprezentată de încălcarea dreptului salariaților la negocieri colective.

„Sindicatul Unit TAROM (SUT) a transmis încă din luna iulie o Notificare de declanșare a Conflictului Colectiv de Muncă înregistrată SG cu nr. 3216/14.07.2023, notificare la care se vor mai adăuga încă alte multe nerespectări ale CCM în vigoare”, punctează sindicaliștii.

viewscnt
Afla mai multe despre
tarom
sindicat