Dacia trece printr-o transformare care poate părea drastică din afară, dar care se anunță a fi doar una organizatorică, potrivit șefilor Dacia și Renault, care au venit din nou în România pentru a discuta despre înființarea noilor companii care se desprind din Renault Group. Cea mai importantă structură, cea care privește direct uzina Dacia din Mioveni, este cea denumită provizoriu „Horse” și care va avea ca acționar compania chineză Geely. Denis le Vot, CEO Dacia, și Gilles Le Borgne, vicepreședinte Renault Group, au răspuns întrebărilor pe teme legate de această „revoluție” a Renault.
Principalele informații care s-au conturat din întâlnirea cu doi dintre cei mai importanți șefi ai Renault – Dacia sunt cele referitoare la modul în care se va face „ruptura” unei părți a activităților Dacia și Renault Group.
„În România avem două activități legate de motoare. Una este cea de inginerie, iar aceasta va trece la noua companie, iar cealaltă este Uzina Mecanică” a detaliat Denis le Vot, cel care conduce marca Dacia de aproximativ doi ani. „În ceea ce privește ingineria, vor fi 450 dintr-un total de 700”, a oferit mai multe detalii Gilles le Borgne, vicepreședinte Renault și responsabil cu procesele de inginerie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Desigur, avem mai mulți oameni, pentru că lucrăm și cu subcontractori, dar mă refer strict la angajații Renault”.
Am înțeles astfel că aceste 450 de persoane vor fi ingineri care astăzi lucrează în Renault Technologie Roumanie, o unitate care reunește atât Centrul Tehnic Titu, cât și activitățile din București. Mult mai mulți vor fi cei de la Mioveni, de pe platforma Dacia. „În fabrică vor fi 1500 dintre toți oamenii cu implicare în activități mecanice, inclusiv de la procese, de la calitate, asta înseamnă în jur de 2000 de persoane în total”, a mai spus le Borgne. Ulterior ni s-a confirmat că vor fi „între 1900 și 2000 de persoane” care vor fi preluate de noua companie.
De asemenea, ni s-au dat asigurări că din punct de vedere al condițiilor de transfer, totul va fi menținut la nivelul din prezent. „Avem Contractul Colectiv de Muncă, iar acesta va fi aplicat, angajații de la noua companie vor beneficia de aceleași condiții pe care le au la Dacia și sunt prevăzute de CCM.
CITEȘTE ȘI Fost Director la Blue Air a lansat o aplicație de ridesharingPeste ani nu știu ce se va întâmpla, dar acum vor avea aceleași contracte”, a spus Cristophe Dridi, cel care coordonează activitățile industriale ale Dacia, prezent și el la discuții.
„Horse România” va fi preluat de o companie existentă
Ce se va întâmpla odată cu înființarea companiei cunoscută acum sub numele de Horse? În primul rând nu se știe cum se va numi oficial la nivel global și nici unde va avea sediul central. „Vor fi unități ale Horse în toată lumea”, spune Denis le Vot. „Power (n.r. mărcile Renault, Dacia și LCV) va fi singurul client al Horse”.
Despre această nouă companie se mai știe că va prelua toate activele legate de producția de motoare termice ale celor două companii, Renault și Geely, inclusiv cele din România. În România, compania „Horse” va fi reprezentată de partea de motoare, cutii de viteze, din cadrul Uzinei Mecanice și Șasiuri, și va fi denumită Renault Mecanique Roumanie, preluând astfel denumirea folosită deja de mai mulți ani pentru unitatea care produce cutii de viteze. Unitatea de cutii este o companie înregistrată în România, deținută integral de Renault Group, care avea, la 31 decembrie 2021, 632 de angajați. Singura activitate din Uzina Mecanică ce nu va pleca la noua companie Horse va fi cea de șasiuri, care va rămâne la Automobile Dacia SA.
CITEȘTE ȘI VIDEO Mii de angajați ai Dacia au ieșit în stradăȘefii Dacia au mai explicat cum va funcționa relația dintre noua companie - care va fi deținută în părți egale de Renault SA și de Geely - și Automobile Dacia, dar și cum va funcționa relația cu viitoarea companie electrică, botezată provizoriu Ampere.
„În acest moment, noi dezvoltăm platforma CMF-BEV, pentru modelele R5 și R4 și Nissan Micra. Este o variantă electrificată a platformei CMF-B”, a explicat Le Borgne. „Când vom ajunge la generația următoare Sandero, vom beneficia de această platformă CMF-BEV pentru mașinile Dacia. Platforma ne va permite să avem un Sandero multi-energie. Desigur că vom cumpăra bateria, motorul electric de la Ampere”. Și Denis le Vot a subliniat același parcurs al relației Dacia cu Ampere: „Ne vom întâlni cu ceea ce spunea Gilles, adică viitorul Sandero electric, în 2028. Spring rămâne și el în discuție, vom vedea”.
Referitor la posibilitatea ca Dacia să se confrunte cu o creștere a costurilor de producție, prin faptul că va cumpăra motoarele de la o altă companie, Denis le Vot a explicat că producătorul ar putea beneficia de o reducere. „A fost o vreme când produceam cauciucuri, în urmă cu vreo 70 de ani, și n-am mai făcut-o. Erau vremuri când nu exista o specializare și făceam totul. Intensitatea cheltuielilor de capital cu activitățile mecanice (n.r. de producție a motoarelor) este foarte ridicată. Este nevoie să bagi foarte mulți bani ca să produci un motor. De aceea ne-am gândit că o creștere a volumului, adică să facem o companie de 5 milioane de motoare, este o mare diferență. Prin acest lucru reușim să avem capacitatea de a fi competitivi în producție, iar pe de altă parte vom continua să investim în tehnologii ale viitorului. Iar cumpărarea nu va fi de la parteneri externi, pentru că Renault va avea 50%”, a precizat Denis le Vot, lăsând de înțeles că banii pe care Dacia îi va economisi în dezvoltarea și producția de motoare vor fi folosiți pentru a cumpăra aceste motoare de la Renault Mecanique Roumanie („Horse”).
CITEȘTE ȘI Dacia a semnat un contract de reprezentare major, cu celebra asociație ADACNoi parteneri
Chiar dacă noua companie de motoare va porni doar cu doi parteneri, nu este exclus să vedem o companie petrolieră care să intre în acționariat. „Orice partener din industria petrolului care vrea să ni se alăture este binevenit” susține Denis le Vot, lăsând de înțeles că sunt căutați în continuare noi parteneri, așa cum a anunțat Luca de Meo în cadrul Capital Market Day din 8 noiembrie. Motivul este dat de faptul că Renault va căuta să dezvolte, dacă legislația europeană va permite acest lucru, propulsia cu e-fuels, combustibilii sintetici care ar putea prelungi viața motoarelor termice.
„În 2030, motoarele cu combustie vor mai reprezenta cel puțin jumătate din piața din Europa, iar în 2050 și după, aceste vor fi cel puțin jumătate din piața globală”, spune Denis le Vot, în sprijinul viitorului motoarelor termice, care vor fi produse de noua companie. „Pornim cu o producție de 2,5 milioane de motoare, Geely la fel. Ei fac motoare mari, noi facem motoare mici.
CITEȘTE ȘI FOTO & VIDEO Toyota a dezvăluit noul Prius, care rămâne fidel propulsiei hibridAvem regiuni geografice diferite. Vom împărți cercetare și dezvoltarea de noi motoare, ceea ce are logică, și vom oferi motoare ICE high-tech. Dacă pui la un loc 5 milioane de motoare, e cu totul altceva decât 2,5 milioane cu o distribuție geografică mică. Va fi un mega-campion al motoarelor cu combustie.
Uzina Dacia, posibilă creștere de capacitate
Nu în ultimul rând, discuția s-a axat și pe planurile anunțate de francezi în legătură cu volumele de mașini produse în uzinele grupului Renault, pe noua platformă CMF-B. Denis le Vot a încercat să le treacă în revistă, fără să ofere prea multe detalii referitoare la cifre. „Toate mașinile Dacia vor trece pe noua platformă CMF-B, de asemenea, America Latină va trece treptat pe noua platformă, de asemenea avem un proiect în India și în plus avem discuții cu alți parteneri care ar putea prelua platforma. Să nu uităm că mai sunt și mașinile Nissan. Toate ar putea ajunge la circa 2 milioane de mașini anual pe platforma CMF-B. Și, apropo, toate aceste mașini sunt dezvoltate în această țară (n.r. România), aceasta este „inima” acestui business”. Din cele aproximativ două milioane de mașini, aproape un milion ar putea fi Dacia. „Dacia va construi pe platforma CMF-B toate modelele. Avem Sandero și Stepway, Jogger, vor urma Duster și Bigster, iar acum anunțăm alte două modele, despre care vom oferi mai multe detalii până în 2025”.
CITEȘTE ȘI VIDEO Singura bucată de autostradă care are șanse să fie deschisă în acest an. Cum arată acumReferitor la capacitatea de producție a celor două uzine Dacia, din Mioveni și din Tanger, șeful Dacia a susținut că acestea ar putea crește, deoarece va fi nevoie de o capacitate mai mare. „Vom avea un răspuns în ianuarie, după 2025 va fi o altă discuție. Vom avea nevoie de o creștere ușoară a capacității, voi reveni în ianuarie sau februarie pentru a spune cum ne vom organiza, avem această discuție și cu guvernul”.
Până atunci, compania este mulțumită de faptul că uzina a revenit la parametrii de dinainte de criză. „Anul acesta vom produce mai multe mașini decât anul trecut. Vom produce în jur de 340.000 de mașini, ceea ce este o performanță, în aceste condiții de Covid, de criză de componente electronice, de transport. Lupta noastră este în acest moment să umplem fabrica la capacitate maximă”, a detaliat Cristophe Dridi, cel care a condus cu mulți ani în urmă Dacia.
Euro 7, un prag dificil de trecut
Șefii Dacia și Renault au oferit și primele informații referitoare la impactul viitoarelor norme Euro 7, anunțate, sub formă de proiect, de Comisia Europeană. Acestea ar urma să intre în vigoare în 2025, dar ele trebuie să treacă prin procesul de negociere dintre reprezentanții țărilor membre și celelalte instituții europene.
„Facem propriile evaluări, pentru că este un scenariu dificil. Se discută despre emisii reduse la testarea WLTP, dar rezultatele de cercetare din mediul real sunt mult mai solicitante. În acest moment noi evaluăm, pentru că toate condițiile trebuie testate în R&D. Termenul actual este foarte solicitant, iulie 2025, atât pentru autoturisme, cât și pentru LCV-uri” a declarat Le Borgne, care s-a arătat supărat pe cei de la Comisia Europeană. „Nu am avut nicio veste de la acești oameni timp de 11 luni. Iar acum vin cu o propunere discutabilă. Nu este un comportament corect. Este prea devreme să spunem dacă vom reuși să atingem normele, dar va trebui să o facem”.
Gilles le Borgne a explicat că dacă testele vor arăta că nu pot fi trecute altfel, Dacia ar putea să fie nevoită să treacă la motorizări exclusiv hibride, pentru a respecta Euro 7. „Vom primi regulile reale chiar înainte de aplicare, de aceea vom merge pe propriile evaluări”.