Producătorul român de baterii litiu-ion Prime Batteries Technology, fondat și controlat de antreprenorul român Adrian Polec, a semnat actele prin care cooptează în acționariat, cu un pachet redus de acțiuni, consorțiul KIK InnoEnergy, susținut de fondul EIT InnoEnergy, co-fondat de Uniunea Europeană.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
KIK a intrat în acționariat cu o participație de 2%, prin majorare de capital de 144.330 lei și o primă de emisiune în echivalent a 570.900 euro, relevă date analizate de Profit.ro.
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Investiția se va ridica la un miliard de euro, până în 2026.
Fabrica românească are deja o colaborare economică cu Mercedes-Benz Energy, o subsidiară a grupului german Mercedes-Benz specializată pe furnizarea de sisteme de stocare a energiei electrice, despre care Profit.ro a scris în exclusivitate.
Fabrica Prime Batteries Technology, din Cernica, cu o capacitate anuală de producție de 200 MWh, a fost fondată în 2016 și este deținută, acum în proporție de 61,74% de Adrian Polec (37 de ani), Florentin Vincențiu Ciobanu (26,46%) și grupul sud-african Metair (9,80%), care controlează și Rombat, cel mai mare producător de baterii de plumb din România, la caare se adaugă proaspăta participație a KIK.
Cum a anunțat atunci Profit.ro, Grupul Metair a intrat, inițial, în afacerea Prime Batteries Technology prin intermediul Rombat, care a plătit în 2018 un milion de euro pentru 35% din părțile sociale ale firmei. În luna mai a acestui an, Metair a intrat direct în companie, dar și-a diminuat participația la 10%.
CITEȘTE ȘI FOTO REPORTAJ Am intrat în Ford Otosan Kocaeli, locul de unde va fi controlată și coordonată fabrica Ford din Craiova
Prime Batteries Technology plănuiește să își mărească capacitatea de producție la 8 GWh prin intermediul a alte două noi centre de producție care vor fi amplasate pe teritoriul României, pentru a putea acoperi cererea mare de baterii litiu-ion din Europa.
Consorțiul KIC InnoEnergy, având în spate fondul EIT, cu sediul în Olanda, are o o rețea de birouri în Belgia, Franța, Germania, Țările de Jos, Spania, Portugalia, Polonia și Suedia.
Fondul EIT InnoEnergy este recunoscut ca un important investitor care face plasamente la începutul unei afaceri noi. Până acum a investit 690 de milioane de euro în peste 180 de companii care se estimează că vor genera venituri de 72,8 miliarde de euro și vor salva 1,1 giga tone de emisii de CO2 anual până în 2030.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Detalii legate de terminarea podului de la Brăila, "Golden Gate-ul României" - VIDEO
Fondul, înființat în 2010 de Institutul European de Inovare și Tehnologie, are 29 de acționari, printre care ING, Volkswagen, grupul francez TotalEnergies, gigantul imobiliar francez Groupe IDEC, Siemens, Engie, Schneider Electric, EDF, Capgemini și o serie de universități europene cu renume.
EIT InnoEnergy a semnat un memorandum cu Guvernul României pentru realizarea și implementarea unei strategii naționale pentru baterii, urmând să perfecționeze sau recalifice aproximativ 20.000 de persoane în acest domeniu, în următorii patru ani. Premierul Ciucă a anunțat că obiectivul Guvernului este să atragă investiții de cel puțin 2 miliarde euro în sectorul bateriilor în următorii 5 ani.
EIT InnoEnergy a fost desemnat de firma americană de cercetare PitchBook drept cel mai activ investitor în energie sustenabilă la nivel global în 2020.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Istanbul - Ford Otosan demarează investiții masive la Craiova. Modelul EcoSport se oprește în decembrie, pentru a face loc noului Courier. Mai mulți furnizori chemați să se alăture uzinei
Printre cele mai importante investiții ale fondului european se numără producătorul suedez de baterii litiu-ion, Northvolt, care a încheiat, recent, o rundă de finanțare de 2,75 miliarde de dolari; furnizorul de soluții de stocare a energiei cu ultracondensatori Skeleton Technologies și furnizorul de soluții de mobilitate Hardt Hyperloop. În plus, peste 1.600 de studenți au finalizat programul de master al EIT InnoEnergy.
Volkswagen, unul dintre acționari EIT InnoEnergy, vrea să devină cel mai mare furnizor mondial de vehicule electrice la mijlocul acestui deceniu și în acest sens a dezvăluit o strategie care prevede construcția a șase fabrici de celule de baterii pentru vehiculele electrice în Europa până la finele acestui deceniu.
Adrian Polec este și proprietarul grupului APX Hotels care administrează 6 hoteluri de 4 stele: boutique hotelurile Venis, din apropierea ambasadei Elveției, și Filitti, din apropierea Pieței Națiunilor Unite, Union Plaza din zona Unirii, toate în centrul Bucureștiului, plus complexul hotelier Wolkendorf din satul brașovean Vulcan, Hermanns Hotel și Libra din Sibiu.
Și producătorul german de baterii Varta a ales România pentru o investiție strategică de 1 miliard de euro într-o nouă unitate de producție de baterii pentru mașini electrice. Ulterior a anunțat însă că are probleme financiare, astfel că investiția strategică de 1 miliard de euro în România mai așteaptă.
Valoarea pieței globale a bateriilor este așteptată să se dubleze în următorii 4 ani, pe măsură ce cererea pentru baterii litiu-ion crește rapid, fiind cel mai râvnit tip de stocare a energiei pentru sectoarele auto și energetic. Astăzi, Europa este puternic dependentă de importul de metale din categoria pământurilor rare și are nevoie de mult mai multe baterii decât produce. Planul Uniunii Europene este să devină al doilea producător de baterii din lume după China până în 2025.