Conducerea transportatorului aerian national TAROM, companie care înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani, anunță că se află în imposibilitatea de a accepta revendicările Sindicatului Unit Tarom (SUT), care amenință cu greva de avertisment. Propunerea conducerii companiei este majorarea valorii tichetelor de masă de la 10 la 30 de lei și acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariați, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2022.
”În urma întâlnirii de astăzi, ce a avut loc la sediul companiei între reprezentantii TAROM și reprezentanții Sindicatului Unit SUT, în cadrul căreia s-au discutat aspectele legate de solicitările SUT cu privire la contractul colectiv de muncă, conducerea companiei a prezentat ultima propunere în ceea ce privește contractul colectiv de muncă pe care o poate susține din punct de vedere financiar. Reiterăm faptul că TAROM înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani, situația financiară a companiei fiind deteriorată semnificativ în ultimii ani. De asemenea, așa cum știm cu toții pandemia Covid-19 a condus la cel mai accentuat declin al industriei aviatice din istoria recentă; la nivel global, se estimează că impactul COVID-19 a determinat o reducere cu 50% a locurilor oferite de companiile aeriene în 2020 și o pierdere de trafic estimată de 60%”, anunță Tarom, într-un comunicat.
Potrivit OACI, companiile aeriene au pierdut 371 miliarde dolari din venituri brute din exploatare în 2020. Impactul direct este vizibil și pentru aeroporturi, care au pierdut peste 111,8 miliarde dolari venituri în 2020, comparativ cu activitatea normală.
”În consecință, efectele pandemiei COVID-19 s-au reflectat prompt și sever în activitatea TAROM. În martie 2020, când au fost puse în aplicare primele interdicții de călătorie, numărul pasagerilor transportați a scăzut cu mai mult de 50% față de aceeași perioadă a anului precedent, cu o suspendare completă a activității în aprilie și mai 2020, singura excepție făcând-o zborurile de repatriere, care nu au putut genera venituri suficiente și, de fapt, nu au fost efectuate în scopuri comerciale”, menționează compania.
În perioada iunie-noiembrie 2020 numărul de pasageri s-a situat la un nivel cu cel puțin 80% mai scăzut decât în perioadele similare din 2019, în timp ce în luna decembrie 2020 numărul de pasageri a fost cu 75% mai scăzut decât în luna decembrie 2019.
Comparativ cu nivelul pre-pandemic (2019), TAROM a cunoscut în 2020 un declin accentuat, de 73%, în ceea ce privește numărul total de pasageri transportați.
”Ținând seama de cele mai sus menționate , precum și de actuala situație financiară extrem de dificilă, dar și de limitările impuse prin dispozițiile OUG 139/2020, potrivit cărora TAROM are obligația să nu acorde bonusuri, sporuri și să reducă cheltuielile salariale, conducerea TAROM se află în imposibilitatea de a accepta revendicările solicitate de către Sindicatul Unit TAROM (SUT). În acest sens, propunerea companiei este de preluare a drepturilor prevăzute în beneficiul salariaților la nivelul reglementat prin Acordul în vigoare încheiat cu majoritatea sindicatelor constituite în cadrul Tarom, așa cum a fost prelungit la data de 7 iunie 2022, cu următoarele amendamente: Majorarea valorii tichetelor de masă la 30 de lei; Acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariați, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2022, conform informațiilor prezentate către sindicat. În acest sens, pentru o informare corectă reamintim că pentru a satisface solicitările SUT, TAROM ar trebui să plătească în plus o sumă în cuantum total de aproximativ 180 milioane lei, punându-se astfel în pericol însăși supraviețuirea Companiei și menținerea locurilor de muncă”, mai arată compania.
CITEȘTE ȘI FOTO Bentley dezvăluie modelul Batur, produs în serie limitată. Toate cele 18 exemplare au fost vânduteDe asemenea, conducerea TAROM își manifestă întreaga disponibilitate pentru continuarea colaborării în vederea identificării celor mai bune soluții, care să aibă în vedere contextul actual (inclusiv procesul de restructurare aflat în curs de implementare) și depune toate eforturile necesare în vederea redresării situației financiare.
”În egală măsură, reiterează oricum disponibilitatea pentru așezarea la masa unor noi discuții în măsura în care SUT va manifesta la rândul său deschiderea pentru identificarea soluțiilor de compromis absolut necesare. Dreptul la grevă reprezintă un drept fundamental al salariaților, dar nu și o soluție constructivă, care să aibă în vedere și să ia în seamă situația prin care TAROM trece în acest moment. Din păcate, deși conducerea Companiei TAROM își dorește foarte mult îmbunătățirea aspectelor salariale, din rațiuni de ordin financiar, în acest moment se află în imposibilitatea de a veni în întâmpinarea tuturor solicitărilor Sindicatului Unit TAROM (SUT)”, afirmă conducerea companiei.
Săptămâna trecută, Sindicatul Unit TAROM (SUT) a demarat acțiunea de strângere de semnături în vederea declanșării conflictului colectiv de muncă la compania națională aeriană, cerință transmisă deja către angajator prin consemnarea în procesele verbale ale negocierii.
"Începând cu 23.08.2022, în semn de protest al membrilor Sindicatului Unit TAROM (SUT) piloți, între orele 04-07 nu va decola niciun avion al Companiei TAROM. Calendarul protestelor va începe cu Notificarea angajatorului SC TAROM SA cu privire la organizarea de către Sindicat a unor greve de avertisment, 2 zile săptămânal, cu încetarea lucrului, dar nu mai mult de 2 ore, urmând ca la o dată stabilită de către Sindicat, să urmeze greva generală propriu-zisă, cu respectarea tuturor normelor legale", anunță organizația.
CITEȘTE ȘI Noul director TAROM - Când vezi că există mai mulți directori care au același nume de familie și sunt rude, aici e ceva ciudatAnterior, sindicaliștii din cadrul TAROM au organizat un miting de protest în fața sediului companiei din Otopeni, nemulțumiți de faptul că administrația companiei nu le aprobă majorarea salarială cerută.
Angajații operatorului aerian spun că vor o salarizare decentă și că sunt tratați cu superficialitate de conducerea companiei în timpul negocierilor Contractului Colectiv de Muncă.
CITEȘTE ȘI Rezultate remarcabile în Europa pentru SUV-urile românești"Așa cum merg aceste negocieri, nu excludem apariția unui conflict de muncă la nivelul TAROM, cu respectarea tuturor normelor impuse de legislația în vigoare, deoarece toate demersurile făcute de Sindicat încă de la începutul anului în privința majorării bugetului salarial cu un procent de 35% au fost tratate cu dispreț de conducerea TAROM, Ministerul Transporturilor și chiar Guvernul României, se tergiversează negocierea CCM prin stabilirea unor termene foarte lungi între ședințe, se tratează cu indiferență Revendicările salariate transmise de Sindicat", spuneau reprezentanții sindicatului.
În plus, unii dintre salariați vor fi concediați zilele următoare, după ce, la o evaluare, aceștia nu au luat note corespunzătoare.
Mai mulți însoțitori de bord de la Blue Air au fost detașați recent la TAROM pentru a opera zboruri cu Boeingurile 737 din flota companiei naționale.
Transportatorul aerian național TAROM urmează să desființeze 114 posturi ocupate. Pe de altă parte, pe fondul creșterii volumului de activitate operațională, administratorii au hotărât să suspende măsura de concediere a însoțitorilor de bord, relevă date analizate de Profit.ro.
În 2020, conform celor mai recente date publice disponibile, TAROM a avut pierderi de 439,8 milioane de lei, comparativ cu 169,6 milioane de lei în 2019, și afaceri de 355,3 milioane de lei, de la 1,35 miliarde de lei în 2019.
Ultimul an în care compania aeriană a înregistrat profit a fost 2007.
TAROM este controlată de stat, prin Ministerul Transporturilor.