CFR Călători a suspendat sau limitat circulația pentru 453 de trenuri, ceea ce reprezintă 43% din totalul de 1.040 de trenuri care circulau zilnic, în urma crizei generate de Covid-19, potrivit datelor furnizate News.ro de Dan Costescu, directorul general al companiei, care afirmă că încasărilei au scăzut cu poeste 80%, pe fondul ordonanțelor militare.
Au fost suplimentate cu vagoane trenurile de navetă pentru a evita aglomerația și pentru a permite accesul în siguranță al cât mai multor călători în tren
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"A fost suspendată sau limitată circulația pentru 453 de trenuri, ceea ce reprezintă 43% din totalul de 1.040 de trenuri care circulau zilnic. Dintre acestea, 330 sunt trenuri Regio si 123 sunt trenuri InterRegio. Unele trenuri InterRegio au opriri suplimentare pentru a prelua și călătorii din stațiile mai mici. Au fost suplimentate cu vagoane trenurile de navetă pentru a evita aglomerația și pentru a permite accesul în siguranță al cât mai multor călători în tren", spune Dan Costescu.
Întrebat cât de afectată este compania de situația generată de epidemia Covid-19 și implicit de insitituirea stării de urgență pe teritoriul României, el spune că încasările au scăzut foarte mult.
"Asigurăm în continuare legăturile inter regionale și trenurile de navetă pentru ca oamenii să poate merge la muncă, însă încasările noastre au scăzut foarte mult. Suntem undeva la peste 80% mai puține încasări, pe fondul ordonanțelor militare", a afirmat el.
Schema de vânzare a locurilor în tren a fost schimbată, fiind utilizat principiul “un loc liber, un loc ocupat”
Directorul general al CFR Călători precizează că a fost introdusă o nouă schemă de vânzare a locurilor, pe principiul “un loc liber, un loc ocupat” pentru asigurarea distanței sociale. Principiul s-a aplicat și la vagoanele de dormit și cușetă.
"Personalul de tren a fost instruit să îndrume călătorii pentru a respecta distanța, la trenurile fără regim de rezervare. Au fost anulate ofertele comerciale care nu se mai justificau în această perioadă și care ar fi generat pierderi companiei. Având în vedere lipsa de predictibilitate indusă de coronavirus a fost limitată la 10 zile achiziția cu anticipație a tichetelor, pentru a evita cheltuielile administrative de restituire, în cazul suspendării de trenuri generată de noi ordonante militare", a adăugat Costescu.
Mai mult, a fost acordată pe anumite rute facilitatea de a circula cu abonamente Regio și la trenurile InterRegio, pentru o distribuție a călătorilor cât mai eficientă pe trenurile disponibile.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV. Fostul președinte al Depozitarului, Marius Moldovan, noul șef executiv SIF Transilvania. Mihai Fercală - revocat după un sfert de veac. Este preluată o societate cu dețineri în turism paralizate de virus"Prin instituirea stării de urgență, restrângerea unor drepturi de circulație pentru toți cetățenii României prin Ordonanțele Militare emise care au ca scop diminuarea răspândirii infecției cu noul coronavirus precum și restricționarea traficului internațional impus de țările sau administrațiile feroviare vecine am fost nevoiți să ne adaptăm la aceste prevederi mersul de tren și condițiile de mers", mai spune Dan Costescu.
Costescu, despre modul în care statul susține operatorii feroviari în alte țări europene afectate de coronavirus
El subliniază că măsurile adoptate de CFR Călători se înscriu în linia măsurilor adoptate și de alte administrații feroviare, menționând că în multe dintre țări, statul a preluat în totalitate cheltuielile operatorilor feroviari pentru călători (de exemplu în Marea Britanie) sau a acordat finanțări suplimentare pentru diminuarea numărului trenurilor anulate.
"În Italia, care deși este polul european al infectărilor, prin finanțările acordate de stat, numărul trenurilor anulate a fost limitat la 30%. Germania susține financiar traficul regional și de lung parcurs prin sume importante, situația este similară și în state mai mici", spune Costescu.
Directorul general al CFR Călători susține că a avut în vedere menținerea echilibrului între măsurile de prevenire a răspândirii virusului, situația economică a angajaților și companiei, dar și obligațiile legale ale companiei ca operator național de a asigura continuitatea serviciului public, mobilitatea cetățenilor care lucrează în domeniile critice și de a nu izola feroviar anumite regiuni ale țării.
"Am reușit înainte de începerea crizei, în luna februarie, să creștem încasările, să aducem mai mulți călători în trenurile noastre pentru că, așa cum spuneam, călătorul este pus în centrul deciziilor noastre", afirmă Costescu.
De asemenea, compania a crescut parcul activ de la 850 de vagoane unde s-a aflat în ultimii trei ani, la 903 vagoane la începutul acestei luni.
"Deci dacă în februarie reușeam să creștem, numai într-o lună, încasările cu circa 10%, să suplimentăm trenuri și să creăm o atmosferă bună în companie, astăzi suntem în situația de a suplimenta trenurile pentru a asigura spațiu între călători. Nu putem menține numărul de trenuri la același nivel, dar pe de altă parte trebuie să asigurăm serviciul public de transport așa că am fost nevoiți să regândim continuu mersul trenurilor pentru această perioadă", precizează directorul general al CFR Călători.
În ceea ce privește angajații, CFR Călători are peste 3.500 de oameni care sunt în prima linie, cu gradul cel mai mare de expunere: casier, conductor tren, șef de tren, conductor vagon de dormit și cusetă, lucrător comercial.
Măsurile luate de CFR Călători în privința angajaților
" Lor trebuie să le mulțumesc în primul rând pentru că își fac serviciul cu responsabilitate. Traversăm o perioadă dificilă, cu multă încărcătură emoțională. Știu că nu le este ușor. Pentru tot personalul am decis măsuri suplimentare de protecție, dezinfectarea spațiilor, am întrerupt instructajele care presupuneau multț oameni într-o încăpere. Spre exemplu, personalul de pe trenuri am decis să fie dotat cu un set personal la fiecare plecare în cursă: mască, mănuși și dezinfectant. Am decis să nu mai pună mâna pe bilete, ci să facă un control vizual în această perioadă", precizează Costescu.
În ceea ce privește casierele, conducerea companiei a decis să închidă agențiile de voiaj care erau organizate pe conceptul spațiilor deschise.
"Acolo unde am avut posibilitatea ca spațiu, au fost montate geamuri de protecție. A fost promovată vânzarea online pentru a evita manipularea banilor", mai spune e.
CFR Călători a luat totodată măsura reducerii programului de lucru de la 5 la 4 zile.
"Recunosc că, am avut discuții prelungite cu colegii până să găsim forma legală care să-i protejeze cât mai bine pe toti angajații și să permită și continuarea în bune condiții a activitătii companiei. Soluția a fost reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, care s-a aplicat pentru toți salariații, fără discriminare, cu reducerile de salariu aferente, pe o perioada de 31 de zile lucrătoare, începând cu data de 23 martie 2020. La început, au fost și care n-au înțeles pentru că au fost persoane care fie erau neinformate, fie au încercat să denatureze adevărul și care au susținut că somajul tehnic era mai potrivit pentru CFR Călători. La momentul când am decis forma de program redus, era cea mai bună variantă pentru angajații noștri. Vă dau un exemplu: un șef de tren câștigă pe această formă în jur de 3.100 de lei, față de 1.300 lei dacă era în șomaj tehnic", a declarat reprezentantul companiei.
În urma ultimelor ordonanțe militare, compania a fost însă nevoită să opteze pentru șomaj tehnic în cazul personalului de la Suceava, spre exemplu, care nu mai are cum să-și desfășoare activitatea din cauza carantinei, sau a celor din activitatea de alimentație publică din vagoanele restaurant.
"În funcție de deciziile guvernului și ale Ministerului Transporturilor vom lua și alte măsuri. Ne vom ralia acestor măsuri dacă se impune, însă, scopul meu final este ca oamenii mei să-și păstreze locul de muncă, să aibă serviciul asigurat după ce trece această perioadă. Tot ca o formă de protecție pentru angajați am introdus, după consultarea sindicatelor, munca de la domiciliu, telemunca și acordarea de concedii de odihnă de câte 10 zile lucrătoare, la solicitarea salariaților, în două tranșe aproximativ egale, pentru evitarea unei eventuale infectări simultane a intregului personal", mai spune el.
De asemenea, a fost introdus programul decalat pentru a evita aglomerarea mijloacelor de transport și a spațiilor comune.