Subvențiile acordate de statul român la achiziția de autoturisme electrice vor fi reduse dramatic, prin noua ordonanță care reduce și subvențiile la panourile fotovoltaice. Pentru industria auto românească este o veste foarte proastă, care schimbă complet peisajul pieței de automobile pentru 2024.
Românii care vor să-și cumpere un automobil electric începând din 2024 nu vor mai primi prea mulți bani de la stat, potrivit OUG anunțată de Guvernul Ciolacu. Este vorba despre reducerea voucherului Rabla Plus de la 51.000 de lei, la 10.000 de lei, ceea ce face ca prețul automobilelor electrice să crească vertiginos, cu aproximativ 8.000 de euro.
Suma este foarte mare pentru mașini accesibile, cum este Dacia Spring, care nu va mai fi competitivă pe piața din România. Anul acesta, au fost vândute (potrivit datelor privind înmatriculările de autoturisme noi), circa 14.000 de mașini electrice, din care 569 au fost cele ale Dacia. Statul a acordat o subvenție de aproximativ 14 milioane de euro acestor mașini, ceea ce a făcut ca ponderea autoturismelor cu propulsie exclusiv electrică să urce la peste 10 procente, în totalul vânzărilor.
Toate aceste cifre vor rămâne istorie, odată cu reducerea la aproximativ 2.000 de euro a ecotichetului Rabla Plus. Este așteptat ca valorile acordate la achiziția de mașini hibrid și plug-in hybrid să rămână la un nivel nesemnificativ pentru a mai conta la cumpărarea unui automobil nou.
Situația este similară și la Rabla Clasic, unde reducerea acordată este de maxim 3.500 de lei, la casarea unei mașini vechi, și de 5000 de lei la casarea a două mașini. În momentul de față, românii plătesc circa 3.000 de lei pentru a face rost de o rablă pentru casare, astfel că de anul viitor acest lucru nu va mai fi rentabil. În plus, guvernul introduce o nouă regulă, prin care limitează la casare doar autovehiculele care au fost deținute cel puțin trei ani în proprietate.
Piața auto din România a urcat în acest an cu 13,8%, o rată de creștere mai mică decât în anul anterior, volumul total de autoturisme înmatriculate fiind de 131.602 unități, până la finalul lunii noiembrie, adică cu numai o lună înainte de sfârșitul anului. Volumul anual nu va ajunge la 150.000 de unități, în luna rămasă, dat fiind faptul că în noiembrie ritmul de creștere a scăzut până aproape de zero (+0,4%), cu aproape 11.000 de autoturisme înmatriculate.
Reducerea drastică a subvențiilor Rabla vine într-un moment în care piața auto se afla într-un proces de revenire, cu creșteri mari pe segmentul electric, însă nu a ajuns decât la jumătatea nivelului de aproximativ 300.000 de mașini înregistrat în 2007.
CITEȘTE ȘI Moment istoric: Renault vinde o parte din acțiunile NissanCeea ce este mai grav este faptul că industria auto a fost luată prin surprindere de decizia guvernului, reprezentanții ACAROM nefiind invitați la consultări sau măcar informați despre modificările legislative, potrivit informațiilor din interiorul asociației.