Ponderea taxelor pe consum, accize și TVA, transferate integral clienților finali, în prețul carburanților, a ajuns la 48%, în cazul benzinei, și la 45%, în cel al motorinei, după scumpirile importante efectuate azi, ca urmare a intrării în vigoare a celei de-a doua creșteri de accize, creștere aplicată de guvern în două etape în acest an, conform analizei Profit.ro.
Astăzi, din motive exclusiv fiscale, benzina s-a scumpit cu 43 de bani, iar motorina, cu 40 de bani/l. VEZI AICI ÎN DETALIU la cât au ajuns prețurile.
Dacă înaintea scumpirii, dintr-un preț de aproximativ 7 lei/l de benzină, statul încasa 3,14 lei (2,02 lei acciză și 1,12 lei TVA), reprezentând 44,9% din prețul final, după majorarea de preț de luni, în buzunarele statului vor intra 3,57 lei (2,38 lei acciză și 1,19 lei TVA), reprezentând 48% din prețul final.
În cazul motorinei, ponderea taxelor pe consum era înainte de scumpire 41, 75% (sau 2,99 lei, din care 1,85 acciza și 1,14 lei TVA, la un preț de 7,16 lei/l), pentru ca în prezent să fie de 45% (sau 3,4 lei, din care 2,18 lei acciza și 1,21 lei TVA, la un preț de 7,56 lei/l).
Măsurile fiscale ale guvernul au „stimulat” creșterea cu 10% a prețurilor carburanților în acest an, scumpirea de 1 iulie, survenind uneia, tot fiscală, ca urmare a primei etape de majorare a accizelor, de 29 bani/l la benzină și 26 bani/l la motorină, din prima zi a acestui an.
CITEȘTE ȘI Operatorul aeroportului Otopeni, amendat de ANPC cu 10.000 de lei pentru nefuncționarea sistemului de ventilațiePentru 2023, Guvernul a acordat o derogare prin care accizele la benzină și motorină erau scutite de la indexarea cu rata inflației, de 13,8% în 2022.
Așa se face că, potrivit formulei de calcul legiferate anul trecut, în 2024, se pare că șoferi vor “plăti” și derogarea acordată pentru 2023, accizele indexându-se mult mai agresiv, nu numai cu rata inflației din 2023, 8,8%, ci și cu cea din 2022, 13,8%.