Bugetul alocat Programului Rabla Clasic a fost suplimentat de Guvern cu circa 25 de milioane de lei, pentru un plus de 3.800 de vouchere pe acest an. Executivul apreciază că astfel este asigurată continuarea Programului Rabla, pentru a încuraja cumpărarea de autoturisme care nu poluează și sunt mai sigure în trafic.
Totodată, Guvernul a alocat 10 milioane de lei pentru demararea Programulului RO-LA, prin care se urmărește reducerea poluării, a noxelor și a emisiilor de CO2 din atmosferă. Concret, noul program de finanțare vizează reducerea efectelor negative pe care transporturile rutiere de marfă le produc asupra mediului, prin transferul unui segment al transportului de marfă dinspre transportul rutier către calea ferată.
Transportul de tip RO-LA reprezintă forma particulară de transport combinat în care:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ø vehicule rutiere autopropulsate sunt transportate pe calea ferată, în trenuri compuse din vagoane specializate,
Ø încărcarea și descărcarea vehiculelor rutiere pe, respectiv de pe vagoanele specializate se realizează în terminale specializate, prin intermediul sistemelor proprii de autopropulsie și prin rulare pe roțile proprii;
Ø șoferii vehiculelor rutiere autopropulsate pot însoți respectivele vehicule pe durata transportului feroviar, caz în care sunt transportați în vagoane de călători (vagoane cușetă sau vagoane de clasă).
Programul RO-LA se înscrie în Politica națională a României în domeniul energiei din surse regenerabile (SRE), în vederea corelării cu economiile de energie și creșterea eficienței energetice, componente importante ale pachetului de măsuri necesare pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și pentru respectarea Protocolului de la Kyoto la Convenția - cadru a Organizației Națiunilor Unite.
Programele "Rabla Clasic” și "Rabla Plus” sunt valabile atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice. Cele două programe de stimulare a înnoirii parcului auto național pot fi cumulate, astfel încât o persoană să primească atât voucherul acordat pentru cumpărarea unui autovehicul integral electric sau hibrid, cât și prima de casare acordată prin "Rabla Clasic", dacă radiază și casează un autoturism mai vechi de 8 ani.
Pentru mașinile 100% electrice incluse în programul "Rabla Plus”, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) oferă celor care doresc să-și achiziționeze astfel de mașini o subvenție de 45.000 de lei. Cine dorește o astfel de mașină nu trebuie să fie posesorul unui autoturism cu o vechime mai mare de opt ani, ci poate accesa acest program mergând direct la dealer pentru a intra în posesia unei mașini 100% electrică.
De asemenea, pentru autoturismele hybrid plug-in este acordată o subvenție de 4.500 de lei. La aceste sume, atât pentru mașinile electrice, cât și pentru cele hybrid plug-in se poate adăuga și suma de 6.500 de lei, reprezentând prima de casare pentru cazul în care beneficiarul își casează mașina veche de cel puțin opt ani.
Bugetul programului "Rabla Clasic” a fost de 180 de milioane de lei, iar pentru "Rabla Plus" a avut asigurată o finanțare de 45 de milioane de lei.
CITEȘTE ȘI ASF a anunțat tarifele de referință pentru polițele RCA. Exemple de tarife - de la 500 lei la peste 7.300 leiPrima de casare prevăzută în programul "Rabla Clasic" pentru autoturisme mai vechi de opt ani este de 6.500 de lei și se acordă pentru achiziționarea unui autovehicul nou, care generează maximum 130 g CO2 pe kilometru.
La aceasta se pot adăuga un ecobonus de 1.700 de lei dacă autovehiculul nou este hibrid și un ecobonus de 1.000 de lei dacă autovehiculul nou generează maximum 98 de g CO2 pe kilometru.
Participarea la programul "Rabla Plus" nu este condiționată de casarea și radierea unei mașini uzate. Astfel, cei care vor să-și achiziționeze un autoturism electric pur pot beneficia de un ecotichet în valoare de 45.000 de lei, iar cei care optează pentru unul electric hibrid, de un ecotichet cu valoare de 20.000 de lei.