În scopul revenirii cererii și sprijinirii producției interne, bugetele alocate pentru anul 2020 pentru programele naționale destinate înlocuirii autovehiculelor și echipamentelor electrice și electronice uzate ar urma să fie majorate, chiar dublate în cazul programului Rabla clasic, potrivit unui proiect legislativ inițiat de PSD și adoptat marți prin vot de Senat.
Guvernul ar fi obligat să transfere în acest scop 780 milioane lei de la Fondul de rezervă, dar, pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie dezbătut și votat în Camera Deputaților, iar apoi promulgat de șeful statului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit inițiatorilor proiectului, măsura este necesară pentru că industria producatoare de echipamente electrice și electronice de uz casnic, dar mai ales industria auto, și-au redus considerabil producția și cifra de afaceri, fiind într-o situație dificilă, chiar mai gravă decât în perioada crizei financiare globale.
Susținătorii proiectului citează date ale Institutului Național de Statistică, potrivit căruia producția industriei auto s-a diminuat în primul trimestru din 2020, față de aceeași perioadă din 2019, cu 11,3%, iar cifra de afaceri cu 5%, în condițiile, în care în primele 2 luni din 2020, se înregistraseră creșteri lunare de peste 5%. Practic, în luna martie, cifra de afaceri în domeniu a fost cu 22,7% mai mică decât în luna martie 2019. Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 22% în trimestrul I 2020 față de trimestrul I 2019, respectiv de la 35.837 autoturisme la 27.980 autoturisme.
Conform datelor Asociației constructorilor de automobile din România, în luna mai 2020 au fost produse in România 29.353 de autoturisme, în scădere cu 38,7% față de mai 2019. În primele 5 luni din acest an, producția de autoturisme s-a situat la 152.412 unități, cu 30,5% sub producția din aceeași perioadă din 2019.
CITEȘTE ȘI GALERIE FOTO Atenție! Autoritățile încep să ridice mașinile abandonate, după înăsprirea legislației. Proprietarii, somați să ia automobilele de pe spațiul public, altfel vor plăti pentru returnareAvând în vedere că exportul de autoturisme este de asemenea în criză, pe fondul reducerii cererii în celelalte state europene, autorii propun măsuri care să stimuleze cererea internă pentru autoturisme si bunuri electrocasnice.
Astfel, proiectul prevede ca bugetul Programului de stimulare a înnoirii parcului auto național (Rabla clasic) să se dubleze, respectiv până la suma de 910 milioane lei.
Bugetul Programului național de înlocuire a echipamentelor electrice și electronice uzate ar urma să se majoreze la 300 milioane lei.
De asemenea, bugetul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic (Rabla plus), ar urma să crească la 200 milioane lei.
Inițiatorii propun ca programul Rabla plus, incluzând și sumele alocate suplimentar, să fie valabil numai pentru acoperirea cererilor instituțiilor publice, putând fi însă acceptate în program și persoanele fizice.
Proiectul mai prevede ca o parte ca primele de casare, ecotichetele și voucherele pentru bunurile electrocasnice să își mențină valoarea la nivelul actual, dar pe lângă aceste prime să se acorde o primă de preferință, în sumă de 1.000 lei, pentru persoanele care optează pentru cumpărarea unui autoturism din producția internă.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ România are cea mai mare pondere a angajaților din producția de automobile, în economie, dar și cel mai mic număr de mașini noi cumpărate, din UEÎn total, aceste majorări ar conduce la suplimentarea bugetului Administrației Fondului de Mediu, care administrează programele menționate, cu 780 milioane lei din Fondul de rezervă al bugetului de stat.