Blue Air - Prima reacție la transferul proprietății către stat. Guvernul a știut de problemă cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor

Blue Air - Prima reacție la transferul proprietății către stat. Guvernul a știut de problemă cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor
Thomas Dincă
Thomas Dincă
scris 18 nov 2022

Reprezentanții companiei aeriene low-cost Blue Air anunță că ei sunt cei care, de peste 13 luni, solicită statului executarea garanției asupra acțiunilor, în contul creditului-ajutor primit în urmă cu doi ani, confirmând astfel implicit informațiile Profit.ro conform cărora din august anul trecut nu mai achită datoriile (VEZI MAI JOS), și precizează că au fost contactați abia astăzi de oficialii Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), pentru o întâlnire  în vederea stabilirii detaliilor tehnice în care această predare să aibă loc. 

Statul intenționează să devină acționar majoritar al companiei aeriene low-cost Blue Air, având o garanție de 75% din acțiunile companiei pentru creditul-ajutor de stat acordat în urmă cu doi ani, conform planului discutat la nivelul Guvernului, potrivit informațiilor transmise ieri de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Profit.ro a anunțat anterior că ANAF a primit date pentru executare. 

Conform chiar Blue Air, Ministerul de Finanțe a emis anterior Scrisoarea de Garanție pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acțiunile societății și alte active deținute de Blue Air și acționariatul societății.

TABEL Prima ieftinire a benzinei de la finalul lunii septembrie CITEȘTE ȘI TABEL Prima ieftinire a benzinei de la finalul lunii septembrie

Informația a fost confirmată ieri de Ministerul Finanțelor, care a transmis următorul mesaj: "Ministerul Finantelor, în calitate de garant al împrumutului acordat companiei aeriene Blue Air Aviation, de cãtre Eximbank, a semnalat băncii, în calitatea sa de creditor, sã analizeze posibilitatea punerii în aplicare a prevederilor Scrisorii de Garanție care acordau finanțatorului dreptul de executare a acesteia.

Demersul a fost necesar ca urmare a neîndeplinirii în mod repetat de cãtre compania aerianã Blue Air a obligațiilor asumate în cadrul ajutorului de stat oferit de statul român, respectiv neachitarea dobânzilor și a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garanția statului.

Menționãm cã Eximbank este singura instituție îndreptãțitã, în mod unilateral, sã solicite executarea scrisorii de garantie, în conformitate cu prevederile legale."

Astăzi, Blue Air a transmis următoarele precizări: "Având în vedere că solicităm executarea garanției de peste 13 luni de zile, imediat ce am primit notificarea din partea Ministerului Finanțelor, acționarii Blue Air Aviation S.A. au notificat Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (A.A.A.S.) pentru a se prezenta în cadrul Adunării Generale a Acționarilor (AGA) a Societății, în vederea îndeplinirii obligației de garantare de către acționarii actuali și predării dreptului de proprietate asupra a 75% din acțiunile Societății Statului Român, prin A.A.A.S..

În cursul zilei de astăzi, 18 noiembrie 2022, Acționarii Societății au fost contactați telefonic de reprezentanții A.A.A.S. prin care s-a solicitat o întâlnire în vederea stabilirii detaliilor tehnice în care această predare să aibă loc.

Imediat ce va fi finalizat acest proces juridic, Societatea va comunica public noua structură a actionariatului. Evident, ulterior acționarul majoritar al Societății va decide modalitatea de comunicare publică a situației Blue Air".

VIDEO Noua mega-rachetă a NASA a decolat pentru prima dată spre Lună CITEȘTE ȘI VIDEO Noua mega-rachetă a NASA a decolat pentru prima dată spre Lună

Compania românească aeriană low-cost Blue Air este indicată de autorități că ar fi început din luna august a anului trecut să nu mai achite datoriile la împrumutul de peste 300 milioane lei, garantat de stat și contractat de la EximBank. Guvernul divulgă că a știut de acest lucru din octombrie anul trecut, deci cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor de către Blue Air. În toată această perioadă, Guvernul a plătit ratele, dobânzile și costurile aferente creditului, iar ANAF a primit date pentru executare, scrie într-un document oficial analizat de Profit.ro. 

De ce este important: Blue Air a suspendat de marți, 6 septembrie, toate cursele programate de pe aeroporturile din România, după ce conturile i-au fost blocate de Administrația Fondului de Mediu cu argumentul că societatea ar fi în procedură de executare silită deoarece nu ar fi achiziționat și nu ar fi restituit certificatele de gaze de seră.

După ce i-au fost deblocate conturile de către autorități, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eșalonate, compania a transmis inițial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit și a anunțat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuții cu potențialii investitori, creditori și autorități guvernamentale pentru a-și restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.

De asemenea important: În luna iulie, Blue Air a primit o amendă de 2 milioane de euro de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, cu justificarea că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care au fost efectuate plăți în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, de către pasageri din 20 de state membre ale Uniunii Europene.

LEGE Schimbări în Codul Muncii: Salariații vor avea dreptul la un nou concediu și chiar să absenteze de la muncă. Program individualizat de muncă, inclusiv cu tele-muncă CITEȘTE ȘI LEGE Schimbări în Codul Muncii: Salariații vor avea dreptul la un nou concediu și chiar să absenteze de la muncă. Program individualizat de muncă, inclusiv cu tele-muncă

Împrumutul garantat de Guvern

La 20 august 2020, Comisia Europeană a autorizat acordarea unui ajutor de stat de către Guvernul României, sub forma garanțiilor de stat, pentru un împrumut contractat de Blue Air Aviation S.A., în cuantum de 300.775.000 lei (aproximativ 62,13 milioane euro), din care 28,29 milioane euro pentru acoperirea prejudiciului cauzat de pandemia COVID 19 în perioada martie- iunie 2020 și 33,84 milioane euro ca ajutor de salvare.

În data de 19 octombrie 2020 a fost semnată Convenția de garantare între MInisterul Finanțelor, Blue Air Aviation S.A. și Ministerul Transporturilor, iar în data de 21 octombrie 2020 Ministerul Finanțelor a emis scrisoarea de garanție în favoarea Băncii de Export-lmport a României EximBank S.A. pentru a garanta creditul în valoare de 300.775.000 lei, la care se adaugă dobânda, dobânda penalizatoare și orice alte comisioane ce rezultă din acordul de împrumut încheiat între Blue Air Aviation și EximBank.

După cum a relatat atunci Profit.ro, conform unei analize oficiale, Guvernul și EximBank au observat că ”există o incertitudine semnificativă cu privire la capacitatea societății de a-și continua activitatea și un risc ridicat de a nu-și onora obligațiile financiare”.

Chiar Guvernul considera atunci că ”emiterea scrisorii de garanție la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor plătite de stat, prin Ministerul Finanțelor, în contul ajutorului de stat acordat”. 

DECIZIE Poliția rutieră va putea dispune ridicarea mașinilor parcate pe trotuar sau pe orice alte spații CITEȘTE ȘI DECIZIE Poliția rutieră va putea dispune ridicarea mașinilor parcate pe trotuar sau pe orice alte spații

Acum, un document oficial analizat de Profit.ro relevă că Blue Air ar fi achitat ratele și dobânzile la împrumut doar până în iulie 2021, fără a mai achita dobânzile pentru august-octombrie 2021, iar începând cu luna noiembrie 2021 nu ar mai fi putut achita ratele, dobânzile și comisioanele aferente.  

Cu privire la această situație, Blue Air ar fi informat creditorii din luna octombrie

”Blue Air Aviation a achitat ratele de dobândă inclusiv pentru luna iulie 2021, comunicând în luna octombrie 2021 că se află în imposibilitatea de a constitui sumele aferente dobânzilor pentru lunile august, septembrie și octombrie 2021 aferente creditului garantat de statul român, precum și sumele necesare, începând cu data de 29 noiembrie 2021, pentru plata în continuare a obligațiilor financiare, respectiv ratele de capital scadente lunar și dobânzile aferente, precum și comisionul la fondul de risc”, se arată în documentul citat.

Conform sursei citate, și pe parcursul anului curent Blue Air ar fi informat că nu mai poate plăti creditul.

”Suplimentar, Blue Air Aviation a comunicat și în cursul anului 2022 înrăutățirea situației companiei generată și de conflictul din Ucraina face imposibilă achitarea obligațiilor aferente creditului contractat de la EximBank cu garanția statului”, arată sursa citată.

Două noi tipuri de contracte de muncă, avizate pentru a fi introduse în Codul Muncii. PSD renunță la ”contractul de zero ore” CITEȘTE ȘI Două noi tipuri de contracte de muncă, avizate pentru a fi introduse în Codul Muncii. PSD renunță la ”contractul de zero ore”

În calitate de garant, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, spune că a achitat la zi ratele și dobânzile neplătite de Blue Air, totalul plăților și altor garanții emise ridicându-se la peste 141 milioane lei. 

”În aceste condiții, conform cadrului legislativ actual, Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, a efectuat până la 30 septembrie 2022 plățile în contul creditului contractat de Blue Air Aviation în sumă de 76.289.384,42 lei (reprezentând rate de capital și dobânzile aferente) și a emis înscrisuri în valoare de 65.015.529,09 lei, inclusiv obligațiile reprezentând comisionul la fondul de risc, pe care le-a transmis Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru executare”, se mai arată în document.

”Sumele plătite la scadență de Ministerul Finanțelor în calitate de garant, în contul garantatului, ca urmare a lipsei disponibilităților financiare ale acestuia, urmează regimul juridic al creanțelor fiscale și se recuperează în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de rocedură fiscală (...) de către organul fiscal central competent”, precizează, de altfel, documentul menționat.

Contactați de Profit.ro, reprezentanții Blue Air nu au transmis un punct de vedere până la acest moment.

Blue Air - Prima reacție la transferul proprietății către stat. Guvernul a știut de problemă cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor

DOCUMENT Senatul a semnat creșterea impozitelor pe locuință cu 50%, anunțată de Profit.ro. Politicieni promit că vor opri majorarea la deputați. Exemplu - Cu cât va crește impozitul la casă și apartament dacă promisiunea rămâne \ CITEȘTE ȘI DOCUMENT Senatul a semnat creșterea impozitelor pe locuință cu 50%, anunțată de Profit.ro. Politicieni promit că vor opri majorarea la deputați. Exemplu - Cu cât va crește impozitul la casă și apartament dacă promisiunea rămâne "în vânt"

Recent,  ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, anunța că autoritățile se vor întâlni cu reprezentanți ai companiei aeriene low-cost românești Blue Air "pentru a se stabili foarte clar dacă mai are sau nu mai are capacitate de a merge mai departe".

viewscnt
Afla mai multe despre
blue air
împrumut
eximbank
guvern
plata
rate
dobanzi