Vânzările de automobile electrificate din România au depășit 21% din totalul pieței de automobile noi, potrivit unei analize APIA, însă cifrele cuprind atât vehiculele complet electrice, cât și pe cele plug-in hybrid și hibrid clasic.
Automobilele complet electrice care au fost înmatriculate în acest an în România au însumat 9.337 de exemplare, mai mult decât dublu față de anul anterior, creșterea fiind de 117,8%, potrivit datelor APIA, bazate pe înmatriculările DRPCIV. Cele mai multe au fost mașinile electrice ale Dacia, toate reprezentate de Spring, care au ajuns la 5.026 de unități, după 11 luni. Pe locul al doilea, Tesla are 937 de mașini înmatriculate, apropiindu-se astfel de pragul de 1000 de unități vândute în România. Pe locul al treilea, la distanță de celelalte mărci, se află marca Volkswagen, cu 800 de unități, însă este și singura marcă de electrice care a scăzut față de 2021 (-8,7), în special din cauza crizei de semiconductori, dar și din cauza concurenței tot mai mari. Ponderea vehiculelor complet electrice în totalul pieței este de 8% în acest an, un procent record pentru piața de automobile electrice și cu tendințe de creștere în anii următori.
În același timp, vehiculele PHEV, hibride cu încărcare, au înregistrat un total de 3.489 de unități, cu o creștere mai „normală”, de 38,2% față de anul trecut. Ponderea acestor vehicule, considerate de APIA de asemenea electrice, deși ele au la bază un motor cu combustie, a fost de 3 procente.
Diferența până la 20,9%, care cuprinde toate vehiculele care au un motor electric ce contribuie la porpulsia mașinii, este dată de cele 11.318 autoturisme hibride fără încărcare la priză, care au crescut și ele cu 33,2% față de anul anterior.
Motorizările tradiționale, cu benzină și motorină, reprezintă în continuare cea mai mare parte a vânzărilor de automobile noi din România, ajungând la aproape 80% din piață, însă putem spune că motoarele diesel se apropie de momentul dispariției din peisajul auto, deoarece au coborât până la un procent infim, 13,3% în noiembrie, cu o tendință clară de micșorare și în anul ce vine.
Luna noiembrie a adus pe piață, cu ajutorul Programului Rabla, 846 de autoturisme complet electrice și 335 de vehicule PHEV, păstrându-se un raport clar favorabil BEV, cu o creștere și față de luna anterioară, la care se adaugă cele 1146 de autoturisme hibrid clasic. A fost prim lună în care a fost depășit procentul de 21% pondere în piață a autoturismelor electrificate.
Cele mai vândute autoturisme electrice, după Dacia Spring, au fost Tesla Model 3, cu 699 unități, Volkswagen e-UP care a crescut cu 18,1%, Hyundai Kona cu 352 unități, în creștere cu 5,4% și Tesla Model Y cu 238 unități, cu o creștere de 119% față de primele 11 luni ale anului trecut.
În clasamentul celor mai vândute PHEV lider este Ford Kuga, cu 309 unități, iar în clasamentul hibridelor, cel mai vândut este în acest an Toyota Corolla cu 2.270 unități, în creștere cu 12,3% față de 2021.
Piața de autoturisme noi din România a totalizat 10.949 de unități în luna noiembrie, în scădere ușoară, cu 3,6%, față de luna similară din 2021. Mai multe mărci, printre care Hyundai și Peugeot, au contribuit la această scădere, în timp ce liderul pieței, Dacia, a înregistrat o stagnare, din cauza modelului Spring, care a cunoscut primul declin din existența acestuia (-61,6% față de noiembrie 2021).
După 11 luni, înmatriculările de autoturisme noi au ajuns la 115.661 unități, cu 7 procente peste nivelul din 2021.