Atenție! Pe fondul creșterii numărului de mașini furate care intră în țară, reapare obligația certificării că autovehiculul nu a fost furat

Atenție! Pe fondul creșterii numărului de mașini furate care intră în țară, reapare obligația certificării că autovehiculul nu a fost furat
scris 5 mai 2020

Atestarea faptului că vehiculul nu figurează ca dat în urmărire pe plan intern sau internațional, la data efectuării certificării autenticității de către Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” (RAR), va deveni din nou obligatorie în vederea înmatriculării unui autovehicul adus în România sau schimbării proprietarului unui autovehicul deja înmatriculat.

De ce este important: Până în 2016, Codul Rutier prevedea că certificarea autenticității vehiculului rutier de către RAR trebuie să conțină și atestarea faptului că acesta nu figurează ca fiind furat. În acest sens, RAR avea dreptul de a accesa o bază de date pentru a verfica dacă vehicul figurează sau nu ca dat în urmărire pe plan intern sau internațional, atât la înmatricularea celor second hand, cât și la schimbarea proprietarului.

Urmărește-ne și pe Google News

În 2016, Guvernul Cioloș a eliminat, pe de-o parte, obligația certificării autenticității vehiculelor rutiere la transferul dreptului de proprietate al unui vehicul înmatriculat în România, iar, pe de altă parte, obligația verificării de către RAR a informațiilor privind vehiculele furate.

Șoferii și pasagerii Uber vor fi obligați să poarte măști CITEȘTE ȘI Șoferii și pasagerii Uber vor fi obligați să poarte măști

Un proiect de lege pregătit acum de Guvern arată că, în 2016, eliminarea acestor obligații a fost adoptată fără avizul Ministerului Transporturilor.

Restrângerea în mod semnificativ a scopului și domeniului de aplicare a procedurii de certificare a autenticității vehiculelor rutiere a avut drept principal scop simplificarea procedurilor administrative, dar a creat și potențiale efecte negative, arată acum autoritățile.

Astfel, a crescut posibilitatea de pătrundere de vehicule rutiere furate din alte state, având în vedere limitarea accesului RAR la bazele de date cu vehicule furate disponibile la nivel național. 

A crescut, totodată, posibilitatea de fraudare în cazul transferului dreptului de proprietate a unui vehicul rutier înmatriculat în România prin anularea verificării elementelor de identitate ale vehiculului rutier (activitate care nu este efectuată de serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor la transferul dreptului de proprietate) și/sau prin neverificarea indicațiilor odometrului (kilometrajului).

În același timp, verificarea indicațiilor odometrului este o activitate căreia i se acordă o deosebită atenție în cadrul Uniunii Europene prin directivele în vigoare, iar verificarea indicațiilor kilometrajului în raport cu indicațiile anterioare disponibile ar fi cea mai simplă și ieftină metodă de protejare a cetățenilor și societăților de fraudă, calea alternativă fiind cea de apel la justiție, care este evident mult mai complexă și costisitoare, arată autoritățile.

VIDEO Dacia a reînceput producția de automobile la Mioveni CITEȘTE ȘI VIDEO Dacia a reînceput producția de automobile la Mioveni

În acest context, la începutul acestui an, Avocatul Poporului s-a sesizat și a concluzionat că, în urma acestor schimbări ale cadrului legislativ, dreptul de proprietate asupra vehiculelor rutiere poate fi afectat. Ca urmare, Avocatul Poporului chiar a înaintat Ministrului Transporturilor o recomandare de reintroducere a prevederilor abrogate în 2016.

Ca urmare, proiectul de lege redactat modifică, în primul rând, Codul Rutier, și reintroduce accesul RAR la informațiile privind vehiculele furate disponibile la nivelul autorităților competente.

”Solicitanții unei operațiuni de înscriere a dreptului de proprietate în evidențele autorităților competente pentru un vehicul rutier utilizat dobândit din alt stat, precum și solicitanții unei operațiuni de transcriere în evidențele autorităților competente a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul rutier înmatriculat în România trebuie să facă dovada certificării autenticității vehiculului de către Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” potrivit legii. Certificarea autenticității vehiculului rutier conține și atestarea faptului că acesta nu figurează ca fiind furat în baza de date pusă la dispoziția Regiei Autonome ”Registrul Auto Român” de autoritățile competente din România”, prevede proiectul de lege.

Compania Blue Air, obligată la CJUE să despăgubească un călător căruia i-a refuzat îmbarcarea către România CITEȘTE ȘI Compania Blue Air, obligată la CJUE să despăgubească un călător căruia i-a refuzat îmbarcarea către România

Totodată, sunt aduse alte două modificări procedurilor de omologare, eliberare a cărții de identitate și certificare a autenticității vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România.

Astfel, la înmatricularea în România, deținătorii vehiculelor rutiere, cu excepția celor noi, vor face dovada efectuării de către RAR a certificării autenticității acestora, iar certificarea autenticității unui vehicul rutier va include din nou: ”atestarea faptului că vehiculul nu figurează ca dat în urmărire pe plan intern sau internațional, la data efectuării certificării autenticității, potrivit bazei de date pusă la dispoziția RAR de autoritățile competente din România”.

De asemenea, această procedură va fi din nou obligatorie, potrivit proiectului, nu doar la înmtariculare, ci și pentru ”vehiculele rutiere înmatriculate în România și care își schimbă deținătorul”.

După eventuala adoptare de Executiv în această formă, legea este prevăzută să intre în vigoare în 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial. 

ULTIMA ORĂ România iese din starea de urgență și intră în stare de alertă. Ce presupune procedura CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ România iese din starea de urgență și intră în stare de alertă. Ce presupune procedura

Modificarea legislativă propusă vine după ce aproximativ 250 de automobile furate au fost descoperite de polițiștii de frontieră în 2018, repzentând o creștere de 70% față de 2017. E vorba atât de autoturisme, cât și de microbuze, motociclete, camioane și remorci, după cum a relatat Profit.ro. 

Sfaturile specialiștilor pentru situațiile în care doriți să cumpărați un automobil adus din altă țară:

- verificați toate actele mașinii pe care doriți să o cumpărați. Acestea trebuie să fie în original, nu copii. Dacă nu vă pricepeți, apelați la un specialist.

- nu cumpărați o mașină care are doar talonul și o singură cheie.

- verificați online sau la RAR înainte de cumpărare dacă mașina este declarată furată.

- nu plătiți mașina până când proprietarul nu vă dă certificatul de autenticitate emis de RAR. Dacă proprietarul refuză să facă asta, oferiți-vă să plătiți dvs. costurile certificatului și doar dacă mașina este OK faceți actele și plătiți mașina.

- certificatul de autenticitate mai atestă și faptul că seriile mașinii corespund cu actele și că mașina nu a fost vândută la dezmembrări în țara de origine, caz în care nu mai puteți înmatricula mașina.

- atenție la mașinile cu preț mult mai mic decât piața, nimeni nu vinde în pierdere, poate fi un semn că mașina are probleme sau este chiar furată. Nu dați banii înainte să faceți toate verificările necesare.

- ispita este destul de mare, veți avea un model de lux la jumătate de preț, dar trebuie să verificați atent. Țepele cele mai mari acolo se dau.

În acest moment există mai multe motoare de căutare în limba română care accesează diferite baze de date pe baza VIN (numărul de identificare din Cartea de Identitate a mașinii - seria de șasiu) pentru a verifica atât caracterisiticile mașinii (gratuit), cât și eventuale daune, număr de kilometri, raportarea ca mașină furată. Acestea din urmă sunt informații plătite, dar prețul unui raport este de aproximativ 10 euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
masini
furate
obligatie
ceritifcare
verifica
rar
baza
date
ordonanta
guvern