Nicio ipoteză nu poate fi exclusă în această etapă, însă comportamentul imprevizibil al zborului MS804 EgyptAir dinainte să se prăbușească joi în Marea Mediterană sugerează o cauză mai degrabă umană decât tehnică ori o combinație a celor două, declară experți în aviație pentru The Associated Press, care prezintă posibile scenarii.
Autoritățile elene afirmă că avionul a virat 90 de grade la stânga, iar apoi 360 de grade la dreapta, după care s-a prăbușit în Marea Mediterană, scrie agenția americană, care precizează că aceste scenarii, prezentate de experți, au la bază traiectoria imprevizibilă a avionului, scrie News.ro.
LUPTĂ ÎN COCKPIT
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Virajele aeronavei sugerează un fel de luptă în cabina piloților, declară Philip Baum, un redactor la Aviation Security International.
El afirmă că piloții ar fi putut să încerce să preia controlul asupra unei aeronave afectate de o explozie, ca în 1976, când două bombe au explodat la bordul unui avion cubanez de linie după ce a decolat din Barbados, iar pilotul a încercat să-l îndepărteze de o plajă.
Sau aceștia ar fi putut lupta cu cineva care încerca să preia controlul asupra aeronavei.
"Ar fi putut să fie o luptă, în cabina piloților, între membrii echipajului, unul sinucigaș, iar celălalt nu. Sau cu un pirat care încerca să obțină un acces", declară Baum.
Zborul 2069 British Airways de la Londra la Nairobi a intrat în picaj, în 2000, și a pierdut 10.000 de picioare (3.048 metri) altitudine, după ce un pasager cu probleme mentale a intrat în cockpit și a preluat controlul asupra zborului. El a fost imobilizat, iar membrii echipajului au stabilizat avionul.
Însă armata egipteană a anunțat că n-a primit niciun mesaj de alarmă de la pilot în noaptea de miercuri spre joi. Dacă ar fi avut loc o luptă pentru preluarea controlului asupra comenzilor de zbor, lipsa alertei ar fi de înțeles, apeciază Baum.
"Ultimul lucru la care te gândești atunci când lupți este să trimiți un semnal de alarmă", spune el. "Primul lucru la care te gândești este să încerci să reiei controlul asupra avionului", adaugă el.
CITEȘTE ȘI Ministrul britanic de Finanțe, partizan al rămânerii în UE: Brexit-ul ar prăbuși prețurile locuințelor din UKIMPACT BRUSC
Altă posibilitate este ca avionul să fi fost lovit de un obiect exterior care l-a făcut să se prăbușească, declară Philip Butterworth-Hayes, un expert în sisteme aeronautice.
"Ar fi putut să fie lovit de o rachetă sau o dronă (avion fără pilot). Ceva îl lovește și-i schimbă cursul", afirmă el.
Hans Kjall, de la Nordic Safety Analysis Group din Suedia, consideră acest scenariu "relativ puțin probabil".
El apreciază că, dată fiind poziția aeronavei deasupra Mării Mediterane, un tir de rachetă ar fi necesitat un sistem militar sofisticat.
"Ai avea nevoie de o rachetă lansată din mare", spune Kjall.
El apreciază că, dacă ar fi avut loc un atac asupra avionului, este mai probabil ca acesta să se fi petrecut în interiorul aerionavei, de exemplu un "act de terorism".
CITEȘTE ȘI Directorul general al UniCredit ar putea demisiona săptămâna viitoareDEFECȚIUNE TEHNICĂ
Toți experții apreciază că este prea devreme să fie exclusă vreo ipoteză. Însă Butterworth-Hayes afirmă că este dificil de imaginat că prăbușirea a fost provocată de un incident tehnic.
"Nu pot să mă gândesc la o defecțiune tehnică. Pentru că există trei sisteme de control al zborului", spune el. "Chiar dacă cedează toate, pilotul tot poate să piloteze avionul, îl poate menține drept și la nivel".
Kjall apreciază că, dacă avionul s-a prăbușit din cauza vreunei defecțiuni a sistemelor, acest lucru s-a întâmplat în combinație cu factorul uman.
Acest scenariu poate avea loc dacă sistemele de navigație transmit "informații eronate către cockpit și păcălesc piloții să efectueze manevre greșite", afirmă el.
Cel mai cunoscut exemplu de prăbușire legată de o defecțiune a sistemelor este zborul 447 Air France, care a dispărut de pe radare pe când se afla deasupra Oceanului Atlantic în timp ce efectua o legătură din Brazilia către Franța, în 2008. O furtună, date eronate și o eroare umană au jucat toate un rol în această catastrofă.
David Learmount, un redactor consultant de la Flight Global, afirmă că o asemănare cu prăbușirea avionului Air France - care poate fi sau nu relevantă - este că "ambele au avut loc în mijlocul nopții".
"Atunci oamenii se află la cel mai scăzut nivel de performanță posibil", notează el. "Orice s-ar întâmpla, piloții nu sunt la fel de ageri cum ar fi fost în mijlocul zilei", subliniază consultantul.