Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani, o ramă electrică Alstom Coradia Stream, care se află la ora actuală în testări la Făurei, nu va circula cu călători mai devreme de jumătatea anului, a estimat Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova, după ceremonia de semnare a contractului de achiziție a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.
Întrebat în ce etapă se află testările noii rame electrice, parte dintr-un lot de 37 de trenuri care urmează să fie produse și livrate de Alstom, Gabriel Stanciu a răspuns: ''Iar o să dau un răspuns care îmi place: vom vedea trenul după ce se termină testele, iar testele se vor termina după ce se testează tot", citat de Agerpres.
"Nu prea e sub controlul nostru. E interesant, totuși, să abordăm un pic chestiunea testării și omologării. Ne-am obișnuit, în România, să se facă totul în grabă, pe ultima sută de metri și cumva ridicând semne de întrebare în zona asta de autorizare, omologare și punere în funcțiune. Lucrurile s-au schimbat. Autorizările de tip și de punere pe piață sunt niște proceduri foarte bine definite de legislația europeană și care, pe calendar, pentru un vehicul nou durează 42 de luni, pentru o variantă 35 de luni și pentru o modificare minoră 27 de luni. Vă citez cumva din memorie, dar vă pot pune la dispoziție documente publice din care să vedeți exact calendarul ăsta", a spus șeful Alstom România.
Potrivit acestuia, pentru a scurta aceste proceduri, se folosesc mai multe unități de testare.
"Cum se poate scurta durata asta: în principiu, folosești mai multe unități pentru testare. În cazul nostru, la trenuri, folosim trei trenuri. Unul care este în Cehia, la Velin, pe circuit - am vrut să-l ducem la Făurei inițial, numai că Făurei nu are absolut toate facilitățile necesare pentru ce ne trebuie -, al doilea trebuia să vină pe rețeaua căii ferate din România și să facă unele teste de anduranță și testele pe anumite porțiuni critice ale rețelei, acolo unde e declivitatea mare, unde sunt niște viraje foarte strânse ș.a.m.d., și a treia unitate trebuia să vină cu tot pachetul de aprobări la ARF, conform contractului. A trebuit să modificăm programul acesta, pentru că au fost, hai să spunem 'niște dificultăți' și n-aș vrea să intru în detalii - nu mă întrebați, că n-o să mai dau nimic, pentru că iar o să creez dușmănie și antipatie artificiale, deși nu e cazul - și a trebuit să schimbăm primul tren în a merge la Velin, în Cehia, pentru testele pe circuit, al doilea a venit încoace finalizat și facem o parte din teste la Făurei și pe rețea, și al treilea în Germania, pe rețeaua Deutsche Bahn, pentru că acolo facem testele pentru standardele tehnice de interoperabilitate - STI în românește, TSI în engleză", a explicat Stanciu.
El a precizat că programul prevede ca ultimele teste să fie finalizate în luna iunie 2024.
"Este un program din acesta, pe drumul critic. Drumul critic prevede ca ultimele teste să fie finalizate undeva în luna iunie. Pachetul complet va fi predat către celelalte autorități relevante, de exemplu ASFR în România, astfel încât, în cele din urmă, autorizația de tip și de punere pe piață să fie gata și testele finalizate, să avem absolut toate hârtiile la mână.
CITEȘTE ȘI OFICIAL Pentru prima dată în istoria automobilului, cea mai vândută nouă mașină din lume a fost una electricăSă știți că e un program foarte laborios, nu cred că l-a anticipat nimeni. După știința mea, suntem evident din nou primii care deschidem un drum și ne lovim de toate dificultățile. Următorii după noi vor avea procedurile deja finalizate și facem tot ce ne stăm putință să mergem cât mai repede. Nu cred că se putea face mai bine, sincer vorbind, având în vedere toate celelalte elemente. Important este că e un tren modern, o platformă foarte modernă, din aluminiu, lucru interesant având în vedere dacă vă uitați un pic la starea vagoanelor vechi ce înseamnă coroziunea și celelalte elemente care atacă caroseria, și gradul de confort e unul sporit, după care, desigur, am putea să-l mai îmbunătățim dacă facem câteva eforturi și înțelegem că e momentul să inspectăm cum se cuvine ce există în tren, astfel încât, pentru producția de serie, să putem face adaptările dorite. (...) Pe mine m-a șocat un pic treaba cu procedurile de testare, omologare, autorizări de punere pe piață și de tip, pentru că nu știam că e atât de complexă. Realmente nici eu nu știam, am subapreciat", a mai spus directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.
Primul tren electric Alstom Coradia Stream din lotul de 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a sosit pe 4 decembrie în Gara de Nord, urmând să intre în teste statice și dinamice, deoarece acest model de tren nu a mai circulat în România.
CITEȘTE ȘI FOTO CFR lansează „Trenul UniriiDupă parcurgerea acestor etape, primele trenuri vor circula pe rutele București - Brașov și București - Constanța.
Cele 37 de rame electrice inter-regionale (RE-IR) vor conecta Bucureștiul cu principalele centre urbane ale țării. De asemenea, vor facilita și conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie și îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Rutele ce vor fi deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord - Constanța, București Nord - Brașov - Arad - Timișoara, București Nord - Brașov - Cluj, București Nord - Brașov - Deda - Cluj, București Nord - Brașov, București Nord - Iași, București Nord - Suceava, București Nord - Galați, București Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroșani - Simeria, București Nord - Craiova - Timișoara - Arad, Cluj - Timișoara, Cluj - Suceava - Iași.
Grupul francez Alstom a semnat astăzi contractul cu România pentru a livra locomotive.
IMAGINI POT FI VĂZUTE ÎN MATERIAL ȘI ÎN GALERIA FOTO
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a desemnat recent Asocierea ALSTOM (Alstom Transport SA-lider, Alstom Transportation Germany GmbH-asociat), drept câștigătoare a licitației pentru achiziția a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, inclusiv serviciile de mentenanță și reparații, pe o perioadă de 20 ani, necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort a respectivelor locomotive. VEZI MAI JOS VIDEO CU PRIMUL TREN AJUNS ÎN ROMÂNIA
Oferta financiară se ridică la suma de 767.510.640 lei, fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice și contravaloarea mentenanței pentru o perioadă de 20 de ani.
CITEȘTE ȘI Fost inginer la Ferrari și Lamborghini, proiectant de mașini de curse, a demisionat pentru a se angaja profesor la liceu. ”Școala are ceva în plus, are capacitatea de a îmbogăți cu adevărat viața”De asemenea, în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adițional.
Introducerea locomotivelor electrice, ce fac obiectul acestei achiziții publice, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
1. Dej-Brașov-București-Constanța;
2. Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța;
3. Timișoara-Cluj-Napoca-Iași;
4. Iași/Suceava-București-Constanța.
În ce privește termenul de livrare al primei locomotive, acesta este de 24 de luni, de la semnarea contractului.
În decembrie, PESA a câștigat definitiv, prin respingerea contestațiilor, licitația lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și pentru livrarea a peste 60 de trenuri, după ce a obținut contractul pentru alte 20 de rame.
Primul tren electric de la Alstom a ajuns în România pe 4 decembrie. În cel mai bun caz trenul va circula cu călători la final de ianuarie 2024, spunea anterior Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Trenul trebuie să parcurgă în teste și peste 10.000 km pe rețeaua feroviară românească.
VEZI AICI VIDEO
„Legat de punerea, temporară, în funcțiune cu călători a primei rame RE-IR, livrată de Alstom: acest lucru se va întâmpla cel mai devreme la sfârșitul lunii ianuarie 2024, după ce furnizorul nostru va finaliza probele necesare în Inelul de la Făurei (rama este programată să plece la Făurei în acest weekend), efectuarea parcursurilor de anduranță pe calea ferată din România, pe o distanță de minim 10.000 km, predarea ramei în custodie pentru operarea cu călători către CFR Călători de către Alstom și predarea documentației de autorizare a vehiculului în vederea circulației a ramei pe o zonă specifică a rețelei feroviare din România”, spunea ARF.