Înmatriculările de autoturisme electrice și hibride, incluse de APIA în categoria de vehicule electrificate, au înregistrat o scădere de 9 procente în luna martie, cauza principală fiind amânarea lansării Programului Rabla.
Piața de autoturisme a pierdut 22% în luna martie, în comparație cu anul trecut, situație care a accentuat declinul pieței auto pe primul trimestrul al acestui an. Conform datelor DRPCIV, prelucrate de APIA, este a treia lună consecutivă de scădere a înmatriculărilor, marca cea mai afectată fiind Dacia, care a avut în martie o scădere de 43%, cu 2.428 unități, ajungând, la final de trimestru, la o scădere de 22%.
Skoda și VW au și ele cifre mai mici decât anul trecut, dar cu procente mai ponderate: Skoda a scăzut cu 12,1%, VW cu 17,1%, în timp ce Toyota a reușit o creștere în martie de 6,2%.
Pe clase, scăderea cea mai mare este în segmentul B, cu -44,5%, acolo unde se află modelele Dacia, Logan și Sandero, urmată de segmentele C (compact) și A (mini). Singurele care au crescut sunt SUV-urile și segmentul D (mediu).
În ceea ce privește tipul de motorizare, scăderea din piață este prezentă aproape peste tot, însă declinul cel mai mare este la motoarele pe benzină, care au pierdut masiv clienți, cu -39,1%, în timp ce dieselul a crescut cu 24,9%. Cota de piață s-a modificat, cu 58,4% la benzină și 17,7% la diesel.
Pe zona de motoare electrificate, ponderea acestor mașini cumulate a ajuns la 23,9%, din care 7,4% sunt mașinile complet electrice (scădere un punct procentual), cele PHEV – 4,9% (creștere cu 2,6 pp), restul fiind mașini full hybrid. Mașinile complet electrice au scăzut cu 35,9% în martie, astfel că avansul înmatriculărilor pe cele trei luni ale acestui an s-a redus la 8%.
În luna martie, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 212 unități și o scădere de 57.8% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, cu 83 unități și o creștere de 84.4%, și Tesla Model Y, cu 78 unități și o scădere de -2,5%.