Piața auto din România și-a continuat luna trecută avansul către recuperarea pierderilor înregistrate în ultimii ani, cu ajutorul Programului Rabla, însă procentul a fost de această dată mai mic decât în luna anterioară. Cele mai mari creșteri au fost pe segmentele de vehicule cu propulsie ecologică, hibrid și electric.
Datele publicate de DRPCIV la începutul lunii, privind înmatriculările de autoturisme din România, în primele patru luni ale anului, au fost detaliate acum și relevă că cel mai mare avans din acest an, conform APIA, este înregistrat la vehiculele electrificate, respectiv hibrid și full electric, care au crescut față de perioada similară din 2021, cu 131%, pe o piață care acrescut cu 36%. La polul opus se află motorizările diesel, care pierd tot mai mult teren, ajungând la doar 15,3% din piață, cu mai bine de 10 puncte procentuale în minus față de anul trecut.
Concret, dacă în 2021 erau înmatriculate în primele patru luni ale anului 3.164 de autoturisme electrificate (electric plus hibrid), anul acesta au fost 7.313 autoturisme de acest fel, în timp ce la diesel situația a fost invers: 7.153 de unități în 2021 (ianuarie – aprilie) și 5.669 în 2022. În ceea ce privește motorizările pe benzină, volumul a crescut masiv, cu aproape 10.000 de autoturisme, în timp ce ponderea în piață a crescut cu aproape 3 procente, la 64,9%.
Dacă analizăm și mai segmentat, putem vedea că propulsiile electrice pure, adică mașini care sunt alimentate doar cu ajutorul unei baterii, au crescut cu aproape 500% față de anul anterior, la un volum de 2931 de unități, ceea ce reprezintă 40% din cele electrificate.
Cauza principală a acestei creșteri este modelul Dacia Spring, care continuă să confirme că a fost o decizie corectă pentru grupul Renault. Cu 1.458 de unități înmatriculate în primele luni ale anului, Spring acoperă practic jumătate din înamtriculările de vehicule electrice din România, în acest an, în timp ce cealaltă jumătate a volumului de electrice este reprezentată de Tesla și „alții”.
Segmentele de autoturisme electrificate SURSA APIA
Model 3 este, în 2022, cel mai vândut automobil electric de import, cu 235 de unități, fiind urmat de Hyundai Kona, 171 unități, Renault Zoe, 106 unități, și VW e-Up, cu 95 unități. Volkswagen, care mai are și cele două modele ID.3 și ID.4 pe piață, acumulează 225 de autoturisme înmatriculate și stă pe locul al treilea în clasamentul mărcilor „electrice”, după Dacia și Tesla, fiind urmată de Hyundai și Mercedes-Benz. Pe segmentele de propulsii hibride, liderii sunt diferiți: Mercedes domină în clasamentul hibridelor cu încărcare la priză, în timp ce Toyota, un pionier global al hibridelor clasice, domină în continuare acest subsegment.
CITEȘTE ȘI FOTO Al doilea designer celebru părăsește peste noapte DaciaPe segmentul de vehicule comerciale, piața din România a înregistrat o scădere față de 17,4% față de perioada similară din 2021, în contrast cu ceea ce se petrece pe zona de autoturisme, stimulată de Programul Rabla, însă una dintre cauzele scăderii este și dispariția modelului Dokker din oferta Dacia, unul dintre cele mai vândute modele în anii trecuți, pe acest segment. De asemenea, o scădere importantă a fost înregistrată de Ford, liderul pieței de LCV-uri din România. Evoluții bune au avut în schimb Renault (care a înlocuit Dokker cu un model propriu, Express) și Peugeot.
România a înmatriculat în primele patru luni ale acestui an 37.031 autoturisme, cu 36% mai multe față de anul trecut, cu un volum de 8.371 unități înmatriculate în aprilie. În total, autoturisme și vehicule comerciale, au fost înmatriculate 44.345 de unități în primele patru luni, cu 25,7% mai multe, în aprilie fiind înmatriculate 9.994 autovehicule.