Numeroase aeroporturi din sudul Europei au depășit în 2023 nivelurile de trafic înregistrate în 2019, ceea ce reflectă o revenire inegală din criza sanitară, potrivit datelor statistice publicate de ACI Europe, o organizație care reprezintă 500 de aeroporturi din 55 de țări europene, informează AFP.
La nivelul întregului continent european, traficul de pasageri prin aeroporturile europene a revenit anul trecut la 94,6% din nivelul înregistrat în 2019, a precizat ACI Europe.
Însă cei 2,3 miliarde de pasageri care au trecut anul trecut prin aeroporturile europene, în creștere cu 19% comparativ cu 2022, au fost repartizați foarte inegal comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, a precizat ACI Europe, care vorbește de o "mare divergență" între câștigători și pierzători, scrie Agerpres.
În prima categorie figurează în special aeroporturile din Portugalia (pentru care numărul de pasageri a crescut cu 12,2% comparativ cu 2019), Grecia (creștere de 12,1%) și Malta (creștere de 6,7%).
În cea de-a doua categorie se disting în special aeroporturile din Finlanda, în cazul cărora numărul de pasageri a scăzut cu 29,6%, în principal din cauza vecinătății cu Rusia, în timp ce aeroporturile din Germania, unde numărul de pasageri a scăzut cu 22,4%, sunt într-o situație comparabilă cu cele din Suedia (minus 21%).
Spania este singura mare țară europeană unde aeroporturile au revenit în teritoriul pozitiv comparativ cu 2019, creștere de 3% a numărului de pasageri, în timp ce aeroporturile din Italia (minus 2%), Franța (minus 5,4%) și Marea Britanie (minus 6,4%) au rămas pe minus.
Dincolo de frontierele Uniunii Europene, aeroporturile care au înregistrat o creștere exponențială sunt cele din Albania (+117%) și Kosovo (+44%), grație faptului că transportatorii low-cost au direcționat rapid capacități.
Mai departe de restul Europei, țările care și-au conservat legăturile cu Rusia, după invazia Ucrainei, au beneficiat de o creștere rapidă a traficului pe aeroporturile lor, precum Uzbekistan (+110%), Armenia (+66%) și Kazahstan (+51%). În schimb, aeroporturile din Turcia, țară care este într-o situație similară cu cele de mai sus, au înregistrat o creștere de doar 2,5% a numărului de pasageri comparativ cu nivelul pre-pandemie.
CITEȘTE ȘI OMV Petrom, cea mai mare companie de hidrocarburi din regiune, vrea să devină și liderul zonal al stațiilor de încărcare a mașinilor electriceO altă criză geopolitică, atacul Hamas asupra Israelului în luna octombrie, a provocat o prăbușire a numărului de pasageri pe aeroporturile din această țară în trimestrul patru al anului trecut (minus 63% comparativ cu aceeași perioadă din 2019), până la o medie anuală de minus 12%, potrivit ACI Europe.
În acest context al unei "relansări cu mai multe viteze", ACI Europe estimează că aeroporturile pe care le reprezintă vor depăși în 2024 numărul de pasageri pre-pandemie, ajungând la un nivel de 101,4% față de cel din 2019.
ACI Europe reprezintă peste 500 de aeroporturi din numărul total de 740 de aeroporturi din Europa care au pasageri plătitori.