Anul 2024 se anunță deja un an complicat pentru constructorul de mașini sport Porsche, care a raportat deja o scădere a vânzărilor, pusă pe seama contextului nefavorabil. Acum, compania, listată pe bursă, dar controlată de grupul VW și familiile Porsche și Piech, este nevoită să-și ajusteze țintele de profit pentru acest an.
Unul dintre furnizorii de materii prime al Porsche este „acarul Păun” pe care pică responsabilitatea revizuirii principalilor indicatori ai Porsche, în 2024. Compania a anunțat că înregistrează unele blocaje de livrare de aluminiu pentru caroserie, care este esențial pentru toată gama constructorului de mașini sport. „În pofida măsurilor luate, sunt blocaje iminente de aprovizionare care vor duce la întreruperea producției”, a anunțat Porsche.
Vânzările mărcii germane au înregistrat, în prima jumătate de an, scăderi pe aproape toate piețele majore, China, SUA, cu excepția Europei, situație care a adus un declin de 7 procente raportat la performanțele de anul trecut. Șeful Porsche a pus acest lucru pe seama schimbărilor multiple de generații, însă întârzierea lansării Macan, care era cel mai vândut model al mărcii, a adus de asemenea vânzări mai slabe.
Acum, problemele de aprovizionare cu aluminiu adâncesc situația companiei, care până anul trecut se bucura de o evoluție remarcabilă după listarea pe bursă.
Porsche AG a anunțat că și-a actualizat prognoza pentru anul financiar 2024, cu venituri din vânzări mai mici, în intervalul 39 - 40 de miliarde de euro pentru întregul an 2024 (anterior: 40 - 42 de miliarde de euro) și un randament operațional al vânzărilor de 14% - 15% (anterior: 15% - 17%).
Compania care deține controlul direct a unui pachet de 12,5%, Porsche Automobil Holding SE, a confirmat situația financiară a constructorului auto, dar a precizat că își menține propriile prognoze. Porsche Holding deține de asemenea 31,9% din VW AG, care la rândul său este cel mai mare acționar Porsche, cu 75% din acțiuni. Compania familiilor Porsche și Piech a anunțat că se așteaptă la un rezultat net de 3,5 – 5,5 miliarde euro și o datorie netă de 5 – 5,5 miliarde euro.
CITEȘTE ȘI Nicușor Dan: Sunt oameni care folosesc transportul public și care văd, de când ne-am conectat cu Google Maps, că fac 25 de minute cu mașina, iar cu transportul în comun fac 22 de minuteMomentul mai puțin bun prin care trece Porsche a favorizat înmulțirea criticilor la adresa lui Oliver Blume, cel care conduce compania și care a acceptat să preia simultan și conducerea VW Group. Deși a fost criticat pentru acest rol dublu, acționarii Porsche afirmând că nu va avea suficient timp să conducă performant ambele companii, el a susținut permanent că va putea să genereze și mai bine sinrgiile de care au nevoie VW și Porsche. Cea mai mare problemă cu care se confruntă este piața din China, unde vânzările au scăzut cu peste 30%, Blume fiind nevoit să schimbe șeful care răspunde de această regiune, cândva cea mai mare piață a mărcii, acum ajunsă pe locul 3 după SUA și Europa.
CITEȘTE ȘI FOTO & VIDEO Nissan lansează în SUA „Duster”-ul american, cu un preț foarte apropiat de modelul românescȘi investițiile în electrificare au epuizat într-o oarecare măsură compania, iar acum Blume a considerat că trebuie să anunțe revizuirea țintelor de electrificare. Anterior, planul prevedea ca în 2030 80% din vânzări să fie complet electrice. Cele mai noi declarații spun acum că obiectivele vor fi atinse doar în anumite condiții.
Nu în ultimul rând, eșecul programului de dezvoltare de software propriu al grupului Volkswgen a generat întârzieri majore pentru modelele ce ar fi trebuit să fie lansate pe noile platforme, iar Porsche a fost afectată în mod direct.
Consecința tututor acestor condiții nefavorabile este scăderea prețului acțiunilor Porsche la un nivel mult sub cel cu care compania a fost listată acum doi ani, ceea ce înseamnă că investitorii sunt îngrijorați de posibilele evoluții ale constructorului auto.