Degustările, promovarea intensă a cramelor românești, dar și calitatea pe care o oferă în ultima vreme vinurile autohtone au făcut ca românii să consume vinuri cât mai locale.
În trecut, tendința cumpărătorilor era să aleagă de la raft băuturile ieftine, însă pentru ultimii ani experții semnalează o educare a consumatorilor, care au încercat vinurile de clasă medie sau premium și apoi au devenit fideli acestor produse.
Înainte de pandemia de COVID-19, atât cramele, cât și magazinele de specialitate s-au îndreptat spre publicul tânăr. Au fost organizate degustări cu angajații companiilor IT, diverse firme au organizat team-buildinguri în crame, iar restaurantele au jucat de asemenea un rol important: au inclus în meniuri vinuri atent selecționate.
În ceea ce privește sortimentele de vin alb și roșu, preferințele consumatorilor sunt aproape egale, însă în perioada sărbătorilor de iarnă interesul pentru vinurile rose a crescut considerabil.
“Pentru noi a fost o surpriză pentru că vinurile rose sunt specifice perioadei de vară. Sunt fresh, mai proaspete și cu un conținut alcoolic mai scăzut. În principal, erau consumate la terase, când era cald, însă probabil – din cauza pandemiei – oamenii nu au mai ieșit în oraș și au preferat acest tip de vin, în confortul casei. Cred că devine un trend tot mai răspândit în rândul consumatorilor. Doamnele preferă în general rose-urile, mai ales dacă acestea au și o anumită cantitate de zahăr rezidual, însă există și excepții, bineînțeles” susține Laszlo Veiszenbacher, oenologul Cramei Dealul Dorului.
Pe de altă parte, anul 2020 a fost foarte greu pentru industria vinului românesc. Pandemia de COVID-19 a diminuat consumul și vânzările, iar exportul a avut și el de suferit. Sprijinul statului pentru cramele din România este considerat insuficient. O gură de oxigen a fost perioada sărbătorilor, când vânzările au crescut. Chiar dacă nu a existat consum în HoReCa, oamenii au cumpărat vin din hypermarketuri și magazine mici, iar în acest fel cramele pot să susțină lucrările care urmează să aibă loc în vie, în perioada următoare.
“Odată cu apariția vaccinului sperăm să revină lucrurile la normal în perioada următoare, pentru că am rezistat cu greu. Avem nevoie să funcționeze restaurantele, pentru că oamenii deja au început să consume vinuri românești, vinuri produse în țara noastră, vinuri de o calitate tot mai bună. În schimb, noi, producătorii, ne vom da toată silința să producem calitate. Pe de altă parte avem nevoie de mai multă implicare din partea statului, să ajute la marketingul vinului românesc dincolo de hotare, să realizeze că putem apărea și noi pe harta vinurilor mondiale pentru că avem cu ce, avem cu cine”, a spus Doru Husarciuc proprietarul Cramei Dealul Dorului.