Domeniul agriculturii din România este puternic afectat de războiul din Ucraina, care a cauzat anul trecut scăderea prețurilor la cereale. În acest context, există o situație fără precedent în ultimii zeci de ani, și anume existența unor stocuri uriașe de cereale, pe care fermierii au refuzat să le comercializeze.
Totodată, pe fondul oscilației valutare din trimestrul patru al anului 2022, precum și al fluctuației prețurilor la fertilizanți, care au crescut în trimestrul trei din 2022, dar au scăzut semnificativ în cel de-al patrulea trimestru, fermierii au decis să nu vândă produsele recoltate, limitându-și lichiditățile.
Astfel, în condițiile în care culturile de toamnă nu au fost fertilizate la același nivel ca în anii trecuți, crește probabilitatea de a avea producții mai mici în sezonul de recoltat 2023.
„Domeniul agriculturii din România are nevoie de finanțare și se confruntă cu un deficit de cash de aproximativ 500 milioane de euro față de 2021 din cauza stocurilor de cereale nevândute”, spune Florin Radu, Director General al Agroland Agribusiness.
Datele obținute de Profit.ro de la Autoritatea Vamală Română (AVR) arată că tranzitul (către alte țări) de cereale ucrainene prin România a crescut de 68 de ori în 2022 față de 2021, iar importurile pe piața românească, de 815 ori. Similar, a explodat și tranzitul de semințe oleaginoase, cu o creștere de 175 de ori, în timp ce livrările ucrainene având ca destinație piața românească au urcat de 142 de ori.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Hidroelectrica cere oferte pentru un parc fotovoltaic, pe amplasamentul lacului de acumulare al unui proiect datând din epoca Ceaușescu"Odată cu declanșarea războiului, schimburile de mărfuri dintre România și Ucraina s-au modificat în consecință. Avem livrările foarte mari de combustibil, produse pe care ucrainenii le solicită constant și de care au mare nevoie.
România a sprijinit autoritățile ucrainene inclusiv în ce privește tranzitul de mărfuri și a încercat să faciliteze livrările de cereale ucrainene către restul lumii. Datele din sistemul vamal reflectă acest lucru.
În ce privește exporturile României de combustibili și substanțe pentru agricultură, dar și importurile de cereale și oleaginoase, aceasta sunt consecința războiului și a reorientării Ucrainei spre schimburile comerciale cu statele UE. În general, ucrainenii produse din categoria combustibililor vor de la noi, iar aici trebuie să ținem cont și de faptul că sistemul energetic al țării este ținta unor atacuri frecvente. Cerealele ucrainene își caută drumul către piețele externe, porturile lor de la Marea Neagră fiind blocate sau limitate în ceea ce pot exporta.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Enel și EDPR atacă supraimpozitarea din energie la Curtea ConstituționalăO cantitate importantă are ca destinație, însă, chiar România. Cerealele lor sunt mai ieftine, deoarece ucrainenii încearcă să lichideze cât pot din stocuri în perspectiva producției din 2023. Unele cantități au, totodată, indicatori de calitate mai scăzuți față de cerealele românești.
Cea mai mare parte a cerealelor și oleaginoaselor care intră în România pentru tranzit se îndreaptă spre Constanța, pentru a fi livrate ulterior spre alte destinații", a declarat pentru Profit.ro președintele Autorității Vamale Române, Bogdan Mihei.
CITEȘTE ȘI FOTO Cine sunt sârbii care au cumpărat surprinzător Artrom de la ruși: ″Au privatizat practic toată Serbia″. Unul a participat la oferta eșuată de acțiuni Petrom a statului român din urmă cu peste un deceniuPotrivit șefului Vămii, pe lângă combustibili și produse chimice pentru sectorul agricol, prin România ajung în Ucraina și cantități mari de ajutoare trimise de alte state, dar și cantități mari de produse achiziționate din România de care economia și populația din Ucraina au nevoie.
Date furnizate Profit.ro
INTRARE | IEȘIRE | ||||
Situția cantităților de mărfuri tranzitate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | Situția cantităților de mărfuri tranzitate având ca țară de destinație Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | ||||
Tip mărfuri | Cantitate tranzitata (tone) | % tip marfa /total mărfuri | Tip mărfuri | Cantitate tranzitata (tone) | % tip marfa /total mărfuri |
Cereale | 4.040.815 | 38,41% | Combustibili | 251.303 | 25,87% |
Semințe oleaginoase | 1.709.482 | 16,25% | Aparate și dispozitive mecanice | 48.480 | 4,99% |
Minereuri | 1.132.946 | 10,77% | Ingrăsăminte | 43.181 | 4,45% |
Lemn | 581.081 | 5,52% | Fosfați de calciu | 38.308 | 3,94% |
Cantitate totală mărfuri tranzitate | 10.521.339 | Cantitate totală mărfuri tranzitate | 971.249 | ||
Situția cantităților de mărfuri importate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | Situția cantităților de mărfuri exportate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | ||||
Tip mărfuri | Cantitate importată (tone) | % tip marfa /total mărfuri | Tip mărfuri | Cantitate exportată (tone) | % tip marfa /total mărfuri |
Cereale | 1.333.623 | 27,78% | Combustibili | 983.404 | 62,12% |
Semințe oleaginoase | 906.635 | 18,89% | Fosfați de calciu | 284.925 | 18% |
Lemn | 543.762 | 11,33% | Fonta, fier, oțel | 33.631 | 2,12% |
Minereuri | 535.685 | 11,16% | Produse chimice anorganice | 26.600 | 1,68% |
Cantitate totală mărfuri importate | 4.800.557 | Cantitate totală mărfuri exportate | 1.582.951 |
Cerealele ucrainene iau drumul portului Constanța - cele care rămân pun probleme fermierilor români
Potrivit șefului Vămii, cea mai mare parte a cerealelor și oleaginoaselor din Ucraina care tranzitează România merg spre portul Constanța. O parte a transporturilor nu apare, însă, în sistemul vamal.
"Pe lângă datele acestea, din sistemul vamal, sunt și transporturile ucrainene pe Dunăre, care pleacă direct spre extern prin intermediul portului Constanța. Încurajăm pe cât posibil transportul pe Dunăre, deoarece este mai facil transportul de cereale cu barjele, decât cel rutier, de exemplu. În ultima perioadă, ucrainenii și-au crescut și modernizat capacitățile pentru a putea expedia pe Dunăre cantități mai mari de cereale către Constanța", a spus Mihei pentru Profit.ro.
CITEȘTE ȘI FOTO Reșița își face parc fotovoltaic pe o pășuneUn document al Ministerului Agriculturii relevă că prin portul Constanța au tranzitat în 2022 aproape 10 milioane de tone de mărfuri dinspre Ucraina, din care 5,3 milioane de tone au fost cereale. Portul Constanța a înregistrat anul trecut cel mai mare trafic de mărfuri din existența sa, de circa 70 milioane de tone, iar cerealele reprezintă grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, de peste 30%, Portul Constanța consolidându-și poziția de cel mai important din Europa pe acest tip de mărfuri. Cantitativ, traficul de cereale pe 12 luni a totalizat peste 22,5 milioane tone.
Principalele țări spre care s-au îndreptat transporturile de cereale din Constanța au fost: Egiptul, Iordania, Filipine, Arabia Saudită, Spania, Turcia, Israel, Sudan și Tunisia.
Potrivit Ministerului Agriculturii, tranzitul de cereale ucrainene a pus presiune pe logistica de transport din România și a crescut prețurile de transport, în timp ce importurile care au rămas pe piața românească au pus probleme de concurență fermierilor locali, din cauza prețurilor mai mici ale cerealelor din Ucraina.
CITEȘTE ȘI FOTO Biroul care te ajută să faci mișcare, în timp ce lucrezi, și să îți încarci și laptopul"Fluxurile ucrainene de grâu și floarea-soarelui au creat anumite distorsiuni pe piața românească, logistica de transport a fost afectată, iar indicațiile de preț pentru aceasta s-au dublat sau chiar triplat în ultimele luni. Producătorii români de cereale și oleaginoase s-au confruntat cu o situație specifică în ceea ce privește importul ucrainean de cereale și semințe oleaginoase în România, deoarece în piață au intrat volume mari de grâu și floarea-soarelui, care nu au mai tranzitat teritoriul în vederea exportului în state membre sau state terțe, ci s-au comercializat pe teritoriul României, făcând concurență producției autohtone prin prețurile de vânzare", arată Ministerul Agriculturii.