Procedura de selecție pentru membrii Consiliului de Administrație ai Societății Naționale a Sării - Salrom este prezentată ca fiind întârziată peste doi ani, cu numirea unor administratori provizorii fără respectarea legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Mai mult, se mai afirmă că o sucursală a companiei de stat a falsificat facturi pentru a acoperi costuri de producție mai mari decât veniturile obținute din livrarea unui produs, iar pe baza acestor documente au fost acordate prime de peste 1 milion de lei. Totodată, anunțurile de concurs pentru ocuparea unor posturi de director la la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) au cuprins condiții care nu s-au regăsit apoi în fișele de post semnate după concurs, care a fost supervizat, nelegal, de un secretar de stat.
Acestea sunt doar câteva dintre concluziile controalelor desfășurate de Guvern, pe parcursul anului trecut, la Salrom și OSIM, conform documentelor analizate de Profit.ro.
De ce este important: Comisia Europeană a suspendat fonduri din cea de-a treia cerere de plată a României în cadrul PNRR, considerând ca neîndeplinite obiectivele legate de reforma guvernanței corporative la companiile de stat. Într-o scrisoare transmisă în luna Guvernului, Comisia Europeană a ridicat numeroase semne de întrebare legate de modul în care sunt făcute numirile de șefi la companiile de stat.
Mai mult, Comisia a reclamat chiar selecția șefilor Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), care funcționează în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului (SGG), fosta conducere demisonând în bloc în urma neîndeplinirii jalonului din PNRR.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu, amenințare și apel către companii: Plătiți toți corect sau plecați! Moratoriu de 6 luni de zile pentru ”înghețarea prețurilor”Neregulile prezentate la Salrom
Acțiunea de control a vizat perioada 01.01.2020 – 31.12.2022.
Nerespectarea regulilor de guvernanță corporativă
"Cu toate că posturile de administrator erau vacante la data de 09.01.2020, procedura de selecție pentru membrii consiliului de administrație a fost declanșată după 803 zile, respectiv la data de 22.03.2022, fiind astfel încălcate dispozițiile în vigoare în perioada respectivă, potrivit cărora procedura de selecție trebuia declanșată în termen de 45 de zile.
În contextul numirii unor administratori provizorii în perioada 09.01.2020-05.02.2023, membrii consiliului de administrație nu au fost selectați potrivit procedurii de selecție legale.
Totodată, numirea administratorilor s-a realizat fără definirea unor criterii și așteptări în raport cu care să fie evaluați în prealabil membrii consiliului numiți pentru mandate provizorii, iar administrarea întreprinderii publice s-a realizat în lipsa unui plan de administrare, plan prin care trebuiau stabilite misiunea, obiectivele, acțiunile, resursele și indicatorii de performanță financiari și nefinanciari pentru derularea unei activități specifice pe parcursul unei perioade viitoare care nu poate depăși 4 ani.
Caracterul provizoriu al mandatelor membrilor consiliului de administrație în perioada analizată a avut ca efect direct numirea unor directori generali ai Salrom provizorii. În acest context, conducerea societății s-a realizat în lipsa unei componente de management elaborată de directorul general (și care ar fi trebuit integrată într-un plan de administrare)", este afirmat în documentul oficial.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DECIZIE Agențiile de turism, obligate să returneze, în cel mult 14 zile, anumitor turiști, plățile pentru servicii neefectuate sau prestate parțial UPDATE Precizări transmise de ANATFacturi falsificate
Potrivit documentelor citate, costurile de producție aferente produsului calcar, extras și livrat de la sucursala Exploatarea Minieră Râmnicu Vâlcea, în perioada 2020-2022, au fost mai mari decât veniturile obținute din livrarea acestui produs, situația regăsindu-se și în cazul livrărilor de sare în soluție în anul 2020.
Astfel, se afirmă de către Guvern că în 2021 au fost emise către Chimcomplex Borzești două facturi de peste 1,4 milioane lei, care ulterior au fost stornate și ”ajustate” fără a face obiectul unei modificări de contract între parteneri și fără delegarea unor competențe de la nivelul consiliului de administrație la cel al sucursalei. Scopul declarat de directorul de sucursală pentru care a dispus emiterea respectivelor facturi a fost: ”pentru creșterea veniturilor și acoperirea costului de producție”.
În context, actul de control guvernamental notează că ”suspiciunile privind practica sucursalei de a antedata documentele în raport cu data la care acestea sunt întocmite este confirmată nu doar de constatările controlului intern al societății, care a stabilit că au existat informații și privind antedatarea facturilor „de ajustare”, iar ”ajustarea temporară în acest mod a prețurilor, exclusiv contabilă, a creat aparența îndeplinirii condiției de performanță a sucursalei, respectiv rezultatul financiar cumulat aferent anului 2021, înregistrat în perioada 01.01.2022-31.01.2022, a fost unul pozitiv pentru subunitate”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Noi obligații drastice pentru casele de schimb valutar și intermediarii de monede virtuale. Agențiile imobiliare și cazinourile, vizate de noi reguliPrime nejustificate
Având în vedere aceste ”rezultate, la data de 25.01.2022, la nivelul sucursalei Râmnicul Vâlcea au fost acordate prime angajaților în valoare de 1.032.000 lei aferente activității derulate în anul 2021.
Performanțele care au motivat acordarea premiilor au conținut influențele generate prin înregistrarea veniturilor aferente facturilor de ajustare a prețurilor emise pentru trimestrul IV al anului 2021, mai este arătat.
Documentele citate arată următoarele:
”În consecință, performanțele sucursalei Exploatarea Minieră Râmnicu Vâlcea, aferente anului 2021, existente în evidențele sucursalei în perioada 31.12.2021-31.01.2022, nu au fost unele reale, respectiv s-au bazat pe venituri nerealizate și nerealizabile, înregistrate pe baza unor facturi de ajustare a prețurilor pentru trimestrul IV al anului 2021, emise în lipsă de competențe statutare și fără un temei contractual.
Astfel, prin raportare la prevederile actului constitutiv al societății, ajustarea de preț nu se putea realiza la nivelul conducerii sucursalei și nici la cel executiv de la nivelul societății, având în vedere faptul că competența de aprobare a contractelor (în care aceste prețuri au fost reglementate) a aparținut C.A. (valoarea contractelor a fost mai mare de 500.000 euro). Totodată, prin raportare la informațiile reținute, modalitatea de întocmire și înregistrare a facturilor de ajustare nu a îndeplinit nici cerințele legale prevăzute de normele ce reglementează activitatea contabilă.
Cu toate că operațiunea de stornare a corectat valoarea indicatorilor ce reflectă poziția financiară a sucursalei, performanța temporară înregistrată la nivelul sucursalei în perioada 31.12.2021 (data înscrisă pe facturile de ajustare) – 31.01.2022 (data înscrisă pe facturile de stornare) a fost nereală, creând doar aparența îndeplinirii condițiilor de acordare a primelor în valoare de 1.032.000 lei, la data de 25.01.2022, către angajații sucursalei”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Primă decizie - triplarea limitei de deductibilitate pentru contribuția la Pilonul III de pensii și pentru asigurările private de sănătateNereguli la OSIM
Controlul la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci a vizat perioada 01.01.2020 – 09.09.2024.
"Anunțurile de concurs pentru ocuparea celor posturilor de Director – Direcția Brevete de Invenție și Informații Tehnologice și Director – Direcția Mărci și Desene din cadrul OSIM au fost publicate cu nerespectarea dispozițiilor art. 18 alin. (2) lit. c) din HG nr. 1336/2022, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că în cadrul acestora nu au fost cuprinse toate condițiile specifice prevăzute în fișele de post, fiind prevăzute totodată și condiții specifice suplimentare celor ce se regăseau în cuprinsul respectivelor fișe.
Câștigătorii celor două concursuri au semnat fișele postului în care au fost consemnate cerințele specifice existente înainte de scoaterea la concurs a acestora și nu condițiile specifice prevăzute în anunțurile de concurs”, se arată în documentul de control.
Totodată, conform sursei citate, constituirea comisiilor de concurs pentru cele două posturi, prin emiterea de către directorul general, a Ordinelor nr. 43/26.04.2023 și nr. 44/26.04.2023, s-a realizat cu încălcarea prevederilor art. 19 alin. (2) și (3) din HG nr. 1336/2022, cu modificările și completările ulterioare, respectiv din componența acestor comisii a făcut parte și directorul general care ocupa o funcție de demnitate publică (rang de secretar de stat) și nu de salariat cu raport de muncă sau de serviciu.
Solicitat să exprime o poziție cu privire la acest control, OSIM a transmis Profit.ro că: ”Prin Raportul privind controlul efectuat la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (O.S.I.M.) au fost dispuse măsuri/ recomandări de remediere, cu privire la care au fost efectuate demersuri de implementare la nivelul O.S.I.M., iar Corpul de Control al Prim-Ministrului a primit o informare în acest sens”.