Atribuțiile Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) ar urma să fie preluate treptat, până la 1 ianuarie 2024, de către instanțele de judecată, iar CNSC ar urma să fie desființat, prevede un proiect al actualei puteri, analizat de Profit.ro. De asemenea, controlul ex-ante, adică prealabil, al procedurilor de achiziții publice ar urma să fie redus progersiv în următorii doi ani, după care acest tip de control să fie eliminat complet.
De ce este important: Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a obținut statutul de persoană juridică de la 1 ianuarie 2007 și astfel România și-a respectat încă un angajament asumat în procesul de aderare la structurile europene. Consiliul, după cum îi spune numele, ia decizii, prin complete specializate, cu privire la contestațiile în privința procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii.
CNSC este independent, se supune doar legii și are un număr de 36 de membri, precum și un număr de 64 persoane cu statut de personal tehnico-administrativ, totalizând un număr de 100 de posturi, membrii consiliului sunt funcționari publici cu statut special, denumiți consilieri de soluționare a contestațiilor în domeniul achizițiilor publice.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Instituția are în componență 11 completuri de soluționare a contestațiilor, fiecare fiind format din trei membri, dintre care unul are calitatea de președinte. Pentru buna funcționare a completurilor de soluționare a contestațiilor în cadrul fiecãruia dintre acestea mai sunt repartizați câte un consilier economic, un consilier juridic și un consilier tehnic.
Acum, puterea consideră că ”procedurile de soluționare a contestațiilor se desfășoară lent, iar recursurile/plângerile împotriva deciziilor CNSC sunt judecate de către Secțiile de contencios administrativ, unde întârzierile în comunicarea motivărilor sunt de luni de zile”.
”Observăm o practica neunitară pentru că în spețe identice sau similare soluțiile pronunțate sunt total diferite. Având in vedere că beneficiarii sunt obligați să semneze contractele după pronunțarea deciziilor CNSC, indiferent ce decizii finale vor lua instanțele, estimăm și un flux potențial de despăgubiri, care va greva bugetul de stat in următorii ani.
După 15 ani de la momentul aderării, România ca stat membru matur se confruntă cu o realitate care impune modificarea acestor legi și în aspectele lor fundamentale, pentru a putea atinge un nivel de reziliența suficient cât să poată parcurge optim criza economica preconizata pentru următorii ani”, sunt argumentte în sprijinul proietctului.
Astfel cu argumentul că ”existența litigiilor în materia achizițiilor publice” este un factor constant de întârziere a graficului de implementare a proiectelor de investiții publice, pentru flexibilizarea sistemului achizițiilor publice se propune desființarea etapizată a CNSC, urmând ca soluționarea contestațiilor la procedurile de achiziții publice să se realizeze exclusiv pe cale judiciară de către instanțele de judecată, care primesc resurse suplimentare pentru a pregăti momentul preluării întregului flux de contestații.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Perioada în care firmele sunt obligate să arhiveze documentele financiar-contabile, redusă drasticPrinciplale prevederi ale proiectului:
- Preluarea etapizată a atribuțiilor CNSC de către instanțele de judecată până la 1.01.2024 și desființarea CNSC;
- Reducerea controlului ex-ante de la 10% la 5% din proceduri pentru 2 ani, după care eliminarea acestui tip de control.
Pentru a eficientiza procesul de contestare în domeniul achiziților, este propusă digitalizarea procedurilor de transmitere a contestațiilor, a dosarului achiziției și a deciziilor până la momentul desființării CNSC.
Totodată, controlul ex-post ar urma să fie digitalizat integral.
Proiectul prevede și introducerea de ”factori de evaluare în legătură directă cu forța de muncii angajată a unui operator economic pentru a preveni situațiile in care firme decapitalizate și fără posibilități reale de execuție câștigă proiecte, dar nu le duc la bun sfârșit”.
CITEȘTE ȘI LEGE Noi condiții de înființare și reprezentativitate pentru sindicate și patronate. Negocierea contractelor colective de muncă. Noi forme de grevăPersonalul și bugetul CNSC ar urma să fie preluate de către Ministerul Justiției, iar consilierii de soluționare a contestațiilor în domeniul achizițiilor publice își vor păstrastatutul și drepturile dobândite și vor fi repartizați instanțelor de judecată competente.
Totodată, prin hotărârea a Guvernului va fi suplimentat numărul de posturi pentru instanțele judecătorești, în vederea ocupării unui număr de 50 de posturi de judecător și 50 posturi de grefier. Aceste posturi vor fi alocate exclusiv completurilor specializate în achiziții publice.
Pentru evitarea unui blocaj în activitatea de soluționare a contestațiile în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune, este propusă o perioadă de cel mult 6 luni de zile de la data intrării în vigoare a noii legi în care se va aplica în continuare procedura de soluționare pe cale administrativ-jurisdicțională, urmând ca începând cu 1 iulie 2023 și până la 31 decembrie 2023, CNSC să finalizeze contestațiile/cererile/plângerile depuse.
Astfel, se reglementează o perioadă de tranziție de circa un an în care se va pregăti desființarea CNSC (preconizată a se realiza începând cu 1 ianuarie 2024) și preluarea exclusiv de către instanțele judecătorești a activității de soluționare a contestațiilor în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii.
CITEȘTE ȘI Iohannis a promulgat legea care aprobă OG16. Consultanța fiscală scapă de restricții la micro, impozitele pentru locuințe nu cresc puternic, clarificări la impozitul pe dividendeÎn acest sens se propune modificarea Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante a procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii și Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
Prin implementarea acestor modificări legislative, puterea susține că se va asigura ”o practică unitară, cu termene reduse de soluționare și eficientizarea în soluționarea contestațiilor și semnarea cu celeritate a contractelor de achiziție publică”.
Astfel, este propusă completarea art. 187 alin. (S) din Legea 98/2016 privind achizițiile publice și art. 209 alin. (5) din Legea nr.99/2016 privind achizițiile sectoriale astfel încât să fie introduși factori de evaluare în legătură directă cu forța de muncă angajată, urmând a se putea ulterior clarifica un mod corect de calcul, care să nu avantajeze operatorii economici mari, dar să reducă riscul de efectuare a lucrărilor datorită lipsei de personal (prin normele de aplicare).
”Asistăm de ani de zile la atribuirea discriminatorie a unor contracte de zeci/sute de milioane de lei unor firme «de apartament», cu câțiva angajați, care, după atribuire vor executa lucrările cu echipe de muncitori găsiți pe piață, de multe ori fără experiență, sau cu subcontractori, de cele mai multe ori nedeclarați sau, în ce/ mai bun caz, cu subcontractori - firme care nu pot avea acces la calitatea de ofertant, fiindcă nu s-ar putea califica, dar care execută în realitate lucrarea”, sunt motivele pentru propunere.
Proiectul propune modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 98/2017 privind funcția de control ex-ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilorcadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii în sensul reducerii într-o primă fază de la 10% la 5% a procentului maxim din totalul procedurilor de atribuire ce pot face obiectul controlului ex-ante.
Într-o fază ulterioară, după doi ani, este prevăzută desființarea controlului ex-ante.
”România este singurul stat membru (al UE - nr.ed.) în care acesta se mai exercită în aceasta formă”, susține puterea.
CITEȘTE ȘI PSD și PNL ajung la un compromis privind eliminarea lui Iohannis din procedura de numire a șefilor Consiliului Concurenței. Șeful statului și partidele își vor numi separat oameniiMinisterul Justiției urmează să preia, pe bază de protocol de predare-preluare, prevederile bugetare, execuția bugetară, numărul de posturi și personalul, precum și patrimoniul Consiliu Național de Soluționare a Contestațiilor, care se deființează. Încadrarea personalului preluat se realizează cu respectarea procedurii și regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal și cu menținerea drepturilor salariale avute la data preluării. Consilierii de soluționare a contestațiilor în domeniul achizițiilor publice se repartizează instanțelor de judecata competente prin ordin al ministrului justiției.
Ministerul Justiției se va subroga în toate drepturile, obligațiile, contractele, acordurile și litigiile Consiliu Național de Soluționare a Contestațiilor, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile și imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acestuia.
Proiectul instituie obligativitatea ca în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare anoiii legi, Agenția Națională pentru Achiziții Publice să asigure operaționalizarea controlului ex post digitalizat, astfel încât acest control să se poată desfășura integral, în toate etapele sale, prin mijloace electronice.