Ministerul Finanțelor a pregătit modificări în ce privește comunicarea electronică cu firmele, PFA, profesii liberale și alți contribuabili care desfățoară activități economice. Astfel, un proiect de modificare a Codului de Procedură Fiscală prevede că reprezentanții legali/desemnați ai contribuiabililor trebuie să notifice asupra modului de comunicare în 30 de zile de la înrolarea în SPV. Comunicarea ar fi directă cu reprezentanții legali/desemnațic și este suplimentară celei pe care acum ANAF o derulează cu persoanelor desemnate să aibă acces la SPV.
Contribuabilii deja înrolați în SPV la momentul intrării în vigoare a ordonanței (după aprobare), vor avea termen să transmită către ANAF datele de contact prevăzute, până la 30 septembrie 2024 în cazul marilor contribuabili, până la 31 octombrie 2024 pentru contribuabilii/plătitorii care intră în categoria contribuabililor mijlocii și până la data de 31 decembrie 2024, în cazul celorlalte categorii de debitori.
Proiectul propune modificări în ce privește comunicarea electronică cu reprezentanții legali/desemnați ai contribuabililor/plătitorilor înrola în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor/ANAF (SPV).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În vederea informării reprezentanților legali/desemnati asupra situației fiscale a contribuabililor/plătitorilor, se impune reglementarea obligativității declarării de către aceștia a modalității de comunicare prin mijloace electronice, în termen de 30 de zile de la data înrolării contribuabilului/plătitorului în SPV.
În fapt, prin modalitatea de informare a reprezentanților legali/desemnați, statul are în vedere să permită acestora să ia decizii cu privire la respectarea obligațiilor de declarare/plată, ținând cont că sunt direct răspunzători de respectarea prevederilor legale din această perspectivă.
Pe de altă parte, pe lângă informările pe care le pot primi de la persoanele desemnate să țină evidențele contabile, reprezentanții legali/desemnați vor fi informați periodic de către administrația fiscală, astfel încât să-și gestioneze resursele financiare în cunoștință de cauză, având posibilitatea să dispună de acestea pentru achitarea obligațiilor fiscale.Totodată, în cazul în care entitățile pe care le reprezintă beneficiază de înlesniri la plată, este foarte important ca, pe lângă contabilii acestora, să fie informați și reprezentanții legali/desemnați cu privire la plata ratelor și a altor obligații care reprezinta condiție de menținere a valabilității acestora, pentru a putea lua măsurile necesare în vederea achitării lor, astfel încât înlesnirile la plată să nu fie pierdute.
Ori de câte ori se modifică informațiile declarate, reprezentanții legali/desemnați transmit o nouă declarație de modificare/înlocuire a celei inițiale.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu: Nicio modificare de natură fiscală fără consultare cu mediul privat și societatea civilă! Boloș nu poate veni cu CNP-ul fiscal fără consultareDe precizat este faptul că, după adoptarea acestor noi prevederi aduse Codului de procedură fiscală, administrația fiscală va comunica astfel:
a) cu contribuabilii/plătitorii, prin intermediul persoanelor desemnate să aibă acces la sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor/ANAF (SPV). Acestora li se vor comunica documente de natura celor stabilite prin ordinul președintelui ANAF;
b) cu reprezentanții legali/desemnați ai contribuabililor/plătitorilorprin mijloacele electronice de comunicare alese prin declarația pe propria răspundere întocmită și transmisă de către contribuabilul/plătitorul pe care-l reprezintă. Acestora li se vor comunica informații referitoare la situația fiscală a contribuabililor/plătitorilor, cum ar fi cuantumul obligațiilor fiscale/bugetare restante, confirmarea înregistrării în evidența fiscală a sumelor plătite pentru achitarea obligațiilor fiscale/bugetare etc.
Totodată, persoanele fizice care doresc să primească informații privind situația fiscală și prin alte mijloace electronice de comunicare decât prin SPV, pot transmite declarația pe propria răspundere. De menționat este faptul că pentru aceștia nu există obligativitatea depunerii aceste declarații pe propria răspundere, așa cum este în cazul reprezentanților legali/desemnați ai contribuabililor, fiind doar o opțiune a acestora.
Contribuabilii/plătitorii înrolați la data intrării în vigoare a ordonanței, în SPV, sunt obligați să depună declarația pe propria răspundere întocmită de reprezentantul legal/desemnat, astfel:
a) până la data de 30 septembrie 2024, contribuabilii/plătitorii care intră în categoria marilor contribuabili;
b) până la data de 31 octombrie 2024, contribuabilii/plătitorii care intră în categoria contribuabililor mijlocii;
c) până la data de 31 decembrie 2024, în cazul celorlalte categorii de debitori, altele decât cele de la lit. a) și b).