Începând de astăzi, 5 noiembrie, ies de sub incidența Legii prevenirii mai multe contravenții, care ar urma să fie sancționate direct cu amenzi, fără ca autoritatea de control să fie obligată să solicite anterior conformarea și să emită un plan de remediere. Astfel, fapte precum refuzul comercianților de a accepta plata cu cardul, neînmânarea bonului fiscal clientului și neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligațiilor de declarare a bunurilor și veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, precum și orice informații în legătură cu impozitele, taxele, contribuțiile, bunurile și veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora, vor fi direct amendate.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Sunt eliminate de sub incidența Legii prevenirii și nedepunerea în termen a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la sosirea în România, respectiv a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la plecarea din România, de către persoanele obligate potrivit Codului fiscal. Acestea se sancționează cu amendă de la 50 lei la 100 lei.
Hotărârea de Guvern adoptată în urmă cu 30 de zile, a intrat în vigoare de astăzi.
Profit.ro a scris aici despre contravențiile care nu vor mai fi acoperite de Legea prevenirii.
Material informativ intocmit de ANAF
Eliminarea unor contravenții din legea prevenirii Administrația Județeană a Finanțelor Publice Ialomița informează contribuabilii interesați că începând cu 5 noiembrie 2023 se abrogă din anexa nr. 1 la H.G. nr. 33/2018 o serie de contravenții care intrau sub incidența Legii prevenirii (respectiv pentru care se aplica în mod obligatoriu la prima abatere avertisment):
- contravențiile reglementate la art. 10 lit. f) - h), j) și u) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificările și completările ulterioare respectiv:
- emiterea bonului fiscal conținând date eronate, altele decât cele prevăzute la lit. c), sau fără ca acesta să conțină toate datele prevăzute la art. 4 alin. (1) sau alin. (2), după caz;
- neîndeplinirea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligației de a afișa anunțul de atenționare prevăzut la art. 1 alin. (11);
- încălcarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozițiilor art. 4 alin. (12) lit. a)-d);
- nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozițiilor art. 4 alin. (12) lit. e ) sau f);
- contravențiile reglementate la art. 336 alin. (1) lit. a), b), d) f), h), s) și ș), art. 336 alin. (3^1) și alin. (3^2) și art. 337 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, cu modificările și completările ulterioare, respectiv:
- nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenele prevăzute de lege a declarațiilor de înregistrare fiscală, de radiere a înregistrării fiscale sau de mențiuni;
- neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligațiilor de declarare prevăzute de lege, a bunurilor și veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, precum și orice informații în legătură cu impozitele, taxele, contribuțiile, bunurile și veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora;
- nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației prevăzute la art. 118 alin. (7), respectiv a obligației contribuabilul de a da, la finalizarea inspecției fiscale, a unei declarații scrise, din care să rezulte că au fost puse la dispoziție toate documentele și informațiile solicitate pentru inspecția fiscală;
- nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligațiilor de întocmire a dosarului prețurilor de transfer în condițiile și la termenele prevăzute prin ordinul președintelui ANAF, precum și nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației de a prezenta dosarul prețurilor de transfer la solicitarea organului fiscal central în condițiile art. 108 alin. (2);
- nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației de a păstra, precum și a obligației de a prezenta organului fiscal, a datelor arhivate în format electronic și a aplicațiilor informatice cu ajutorul cărora le-a generat, potrivit art. 109 alin. (4);
- CITEȘTE ȘI LISTA Noile măsuri fiscale: Ce taxe și majorări intră în vigoare de astăzi și ce devine valabil peste doar 10 zile și de anul viitor
- nefurnizarea la termen de către contribuabil/plătitor a informațiilor periodice solicitate de organul fiscal potrivit art. 59;
- nerespectarea de către persoana supusă verificării situației fiscale personale a obligației de a depune declarația de patrimoniu și de venituri, potrivit art.138 alin. (7);
- efectuarea de operațiuni intracomunitare de către persoanele care au obligația înscrierii în Registrul operatorilor intracomunitari fără a fi înscrise, conform legii, în acest registru;
- nedepunerea în termen a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la sosirea în România, respectiv a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din România, de către persoanele obligate potrivit Codului fiscal;
- nedepunerea în termenul de 45 de zile a scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție de către debitorul care a notificat organul fiscal potrivit art. 233 alin. (21);
- nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declarațiilor recapitulative reglementate de normele din Codul fiscal privind taxa pe valoarea adăugată precum și depunerea de declarații recapitulative incorecte ori incomplete.