Guvernul a publicat pe 15 decembrie 2023 OUG 115/2023 care modifică și introduce noi reguli de impozitare aplicabile din 2024 pentru microîntreprinderi.
Deși Guvernul a justificat inițial aceste măsuri ca fiind necesare stopării folosirii abuzive de către contribuabili a regimului de impozitare ca microîntreprindere, scopul principal al acestor măsuri pare mai degrabă a fi acela de a descuraja contribuabilii să mai utilizeze acest regim de impozitare, apreciază reprezentanții Tax Audit Solutions.
Prin OUG 115/2023 au fost adăugate noi condiții și modificate o parte din cele deja existente care sunt necesar a fi îndeplinite de o persoană juridică română la sfârșitul anului precedent pentru aplicarea regimului de microîntreprindere în anul curent. Aceste modificări măresc în același timp și gradul de complexitate al modului în care contribuabilii pot aplica acest regim de impozitare(condiții definite de articolul 47 din Codul Fiscal).
CUM VOR PUTEA FI APLICATE ÎN PRACTICĂ NOILE CONDIȚII
Toate condițiile (inclusiv cele noi impuse de OUG 115/2023) privind aplicarea regimului fiscal de microîntreprindere care trebuiesc îndeplinite de persoana juridică la sfârșitul anului precedent vor trebui de asemenea menținute pe tot parcursul anului curent (deci orice schimbare a acestora apărută în cursul anului va determina schimbarea regimului de impozitare al persoanei juridice din microîntreprindere în plătitor de impozit pe profit).
O parte din noile condiții impuse de OUG 115/2023 care ar fi trebuit îndeplinite de persoana juridică la finalul anului 2023 vor trebui puse în aplicare de către contribuabili până cel târziu la data de 31 martie 2024.
CITEȘTE ȘI Guvernul a adoptat clarificări la transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, accize și TVADeterminarea corectă a modului în care sunt îndeplinite noile condiții pentru aplicarea regimului de impozitare ca microîntreprindere necesită o analiză extrem de riguroasă și complicată, atât din punct de vedere fiscal cât și legal (vezi mai jos determinarea întreprinderilor legate doar). În plus noile condiții vor avea nevoie de precizări suplimentare de aplicare.
Dacă la cele de mai sus adăugăm și timpul extrem de scurt lăsat de guvernanți pentru aceasta analiză și aplicare a noilor măsuri (31 martie 2024), probabil mulți deținători de microîntreprinderi vor renunța la efectuarea analizei necesare preferând să evite orice potențial risc de interpretare abuzivă din partea organelor fiscale și vor accepta din start începând cu anul 2024 schimbarea statutului fiscal al societăților deținute din microîntreprinderi în plătitori de impozit pe profit.
NOILE CONDIȚII CARE TREBUIESC ÎNDEPLINITE LA 31 DECEMBRIE 2023 PENTRU APLICAREA REGIMULUI FISCAL DE MICROÎNTREPRINDERE CARE LIMITEAZĂ DRASTIC UTILIZAREA ACESTUI REGIM DE IMPOZITARE
CONDIȚIA 1
Dacă la sfârșitul anului 2023 erai acționar/asociat în mai mult de o singură microîntreprindere în care dețineai mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, până la 31 martie 2024 va trebui să decizi împreună cu ceilalți asociați/acționari care dintre aceste entități la care ești asociat/acționar va fi singura care aplică din 2024 regimul de impozitare ca microîntreprindere urmând ca restul entităților să treacă la regimul de impozitare pe profit.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF a redactat modelul Declarației unice pentru 2024. Formular schimbatAstfel din 2024 mai poți fi asociat/acționar doar într-o singură microîntreprindere în care să deții ca asociat/acționar mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau din drepturile de vot ale acesteia.
În practică este foarte posibil să apară disensiuni între asociații/acționarii mai multor microîntreprinderi în legătură cu care dintre aceste entități deținute în comun va rămâne singura care aplică statutul fiscal de microîntreprindere începând cu anul 2024, disensiuni care vor trebui rezolvate legal până la 31 martie 2024.
CONDIȚIA 2
Dacă în anul 2023 cifra de afaceri a unei microîntreprinderi cumulată cu cifra de afaceri a întreprinderilor legate ale acesteia definite conform legii 346/2004 depășește echivalentul a 500.000 de eURO, atunci din 2024 microîntreprinderea la care se verifică îndeplinirea acestor condiții va trece la regimul de impozitare pe profit.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Finanțele aduc clarificări la transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, accize și TVAConform Legii 346/2004 în categoria întreprinderilor legate intră societățile reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, societățile cooperative, persoanele fizice autorizate, întreprinzătorii titulari ai unei întreprinderi individuale și întreprinderile familiale, autorizate potrivit dispozițiilor legale în vigoare, care desfășoară activități economice.
Ce este o întreprindere legată definită conform art. 4.4 din legea 346/2004:
(1) Întreprinderile legate sunt întreprinderile între care există oricare dintre următoarele raporturi:
a) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților celeilalte întreprinderi;
b) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere a celeilalte întreprinderi;
c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra celeilalte întreprinderi, în temeiul unui contract încheiat cu această întreprindere sau al unei clauze din statutul acesteia;
d) o întreprindere este acționară sau asociată a celeilalte întreprinderi și deține singură, în baza unui acord cu alți acționari ori asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau asociaților întreprinderii respective.
(2) Se prezumă că nu există o influență dominantă dacă investitorii prevăzuți la alin. (3) al art. 4.2 nu sunt implicați direct sau indirect în conducerea întreprinderii respective, fără că drepturile pe care le dețin în calitatea lor de acționar sau asociat să fie prejudiciate.
(3) Sunt considerate întreprinderi legate și întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise la alin. (1), prin intermediul uneia ori mai multor întreprinderi sau prin oricare dintre investitorii prevăzuți la alin. (3) al art. 4.2.
CITEȘTE ȘI Modificări fiscale, avizate: Ajustarea bazei TVA în cazul reducerilor de preț, clarificarea termenului pentru depunerea unor declarații, scutire de accize pentru consumul tehnologic de gaze(4) Întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care acționează de comun acord, sunt, de asemenea, considerate întreprinderi legate, dacă își desfășoară activitatea sau o parte din activitate pe aceeași piață relevantă ori pe piețe adiacente.
(5) O piață adiacentă, în sensul prezentei legi, este acea piață a unui produs sau a unui serviciu situată direct în amonte ori în aval pe piața în cauză.
Câteva considerații importante la cele de mai sus:
● În calculul cumulat al plafonului anual al cifrei de afaceri al microîntreprinderii ar putea intra nu doar cifra de afaceri ale unor societăți comerciale înregistrate conform legii 31/1990 deținute de asociații/acționarii microîntreprinderii care pot fi considerate întreprinderi legate ci și cifra de afaceri anuală a PFA-urilor sau a întreprinderilor familiale deținute de asociații/acționarii microîntreprinderii sau a societăților cooperatiste în care asociații/acționarii microîntreprinderii la care se verifică această condiție dețin titluri de participare, care pot fi considerate conform aceste legi ca fiind întreprinderi legate.
CITEȘTE ȘI Noi măsuri anti-evaziune: eTransport va fi extins ● O atenție sporită pentru determinarea statutului de întreprindere legată va trebui acordată clienților sau furnizorilor microîntreprinderii analizate, care în funcție de contractele încheiate cu microîntreprinderea pot avea o influență dominantă asupra acesteia și deci pot intra în
categoria întreprinderilor legate. De asemenea vor intra în categoria întreprinderilor legate datorită unei influențe dominante și clienții sau furnizorii care au avut o pondere semnificativă în veniturile sau cheltuielile microîntreprinderii (mai mult de 50% din venituri, respectiv cheltuieli) la care se verifică această condiție.
CONDIȚIA 3
Persoana juridică a depus în termen situațiile financiare anuale, dacă are această obligație potrivit legii.
Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii în anul fiscal 2024, această condiție se consideră îndeplinită dacă situațiile financiare anuale sunt depuse până la data de 31 martie 2024.
CE POT FACE DEȚINĂTORII DE MICROÎNTREPRINDERI AFECTAȚI NEGATIV DE ACESTE MODIFICĂRI
Spațiul de adaptare lăsat acționarilor/asociaților microîntreprinderilor de noile măsuri este extrem de îngust și limitat ca timp.
Soluțiile la efectele adverse generate de noile modificări fiscale pe care asociații/acționarii de microîntreprinderi le pot aplica pentru a continua același regimul fiscal și în anul 2024 vor depinde în primul rând de posibilitatea efectuării de către aceștia într-un timp cât mai scurt și cât mai corect a analizei modului în care microîntreprinderile deținute respectă la 31 decembrie 2023 condițiile de utilizare a acestui regim de impozitare.
TEXTUL DE LEGE INTEGRAL AL MODIFICĂRILOR ADUSE DE OUG 115/2023 MENȚIONATE MAI SUS
a) Modificarea articolul 47 alin.1 h)
Persoana juridică are asociați/acționari care dețin în mod direct sau indirect peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și este singura persoană juridică stabilită de către asociați/acționari să aplice prevederile prezentului titlu.
b) Modificarea articolul 47.alin.4
În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h),[ vezi pct. a) de mai sus], asociații/acționarii persoanei juridice române care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atât la persoana juridică română analizată, cât și la alte persoane juridice române care îndeplinesc condițiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, trebuie să stabilească, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor, o singură persoană juridică română care aplică prevederile
prezentului titlu. Persoanele juridice române care nu au fost stabilite de către asociați/acționari, până la termenul de 31 martie, intră sub incidența prevederilor titlului II.
c) articolul 47.alin.1.1 nou introdus
În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifică luând în calcul veniturile realizate de persoana juridică română, cumulate cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind
stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.