Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja, anunță că, din luna iulie, funcționarii care solicită cetățenilor copii după acte emise de instituții ale statului român sau dosar cu șină vor putea fi cercetați disciplinar.
"Legea pe care am inițiat-o în calitatea mea de deputat și care a ajuns la maturitate, a fost votată de Parlament și promulgată de președintele Iohannis, impune câteva interdicții asupra administrațiilor publice, centrale și locale, și asupra instituțiilor de drept public - universități, companii de utilități. Despre ce interdicții este vorba? Nu au voie să solicite copii după acte emise de instituții ale statului român, nu au voie să găzduiască xerox-uri în incintele instituțiilor, (...), nu au voie să mai solicite dosar cu șină și produse de papetărie. O să spuneți că e o chestiune minoră, dar simbolic...", a afirmat Sebastian Burduja, citat de Agerpres.
Ministrul a menționat că există un termen de implementare, de șase luni.
CITEȘTE ȘI VIDEO Un client nemulțumit a intrat cu mașina într-un hotel"Deci, din iulie, practic, cetățenii care sunt puși în fața unei asemenea solicitări din partea funcționarilor pot să invoce prevederile legii, iar respectivii funcționari se fac vinovați de încălcarea legii. Deci, pot fi cercetați disciplinar și, în funcție de gravitatea faptelor, dacă o fac cu intenție sau fără, se poate merge mai departe", a afirmat Sebastian Burduja.
La remarca unui jurnalist că s-ar putea ca în unele instituții să fie imposibil momentan de implementat această lege, deci să existe un flux digital între anumite servicii, ministrul a punctat că au fost lansate procedurile de achiziție publică pentru realizarea unui cloud guvernamental, care va include și o platformă națională de interoperabilitate.
"Legea interoperabilității, de asemenea trecută de Parlament și promulgată, impune pentru prima dată sancțiuni instituțiilor care nu-și interconectează bazele de date. E adevărat, nu se va putea pe termen scurt. În același timp, pentru instituțiile care au în continuare proceduri și țin arhiva în format fizic, în loc să ceară copii de la cetățeni, vor lua actele emise de statul român, actele în original, și vor face copii funcționarii. Nu îi vor pune pe cetățeni pe drumuri. E un mic câștig. Dar până rezolvăm partea tehnică, cloudul guvernamental, platforma de interoperabilitate, este o viață un pic mai bună pentru cetățeni, în sensul în care statul le face copia după actul emis tot de către stat, nu îi mai pune pe ei pe drumuri", a explicat Sebastian Burduja.
CITEȘTE ȘI Schimbări la noile cărți de identitate: Solicitate la orice serviciu de evidență a populației, nu doar la reședință. Mapă digitală pentru fiecare persoană. Vechile buletine, folosite încă în UEMinistrul a precizat că 2026 este termenul din PNRR pentru operaționalizarea acestui cloud guvernamental, dar că se așteaptă ca primul centru de date și primele aplicații din cloud să fie realizate până la finalul acestui an.
"Dar pentru ca românii să simtă efectiv că nu mai sunt puși pe drumuri între ghișee, 2026 este un orizont de timp rezonabil", a mai afirmat Sebastian Burduja, care a efectuat vineri o vizită de lucru în județul Alba
Autorităţilor locale le va fi aplicată interdicția, valabilă acum doar pentru administrația centrală, de a solicita cetățenilor sau firmelor copii legalizate sau copii după acte emise de către alte instituții publice, centrale sau locale, precum și de persoane juridice de drept privat cu statut de utilitate publică sau autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică. De asmenea, nicio instituție publică nu va mai avea dreptul să solicite ”dosar cu șină” sau orice fel de dosar, conform unui proiect de lege promulgat recent de președintele Iohannis.
De asemenea, toate instituțiile publice sunt obligate să pună la dispoziţia cetăţenilor, în mod gratuit, nu doar în format fizic pe hârtie, ci şi electronic, pe website-ul propriu, modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate. Totodată, instituţiile care solicită copii pe hârtie ale unor documente, altele decât cele emise tot de către instituţii publice, vor asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestora. Obligația e valabilă și pentru operatorii privați care prestează servicii publice.
Guvernul a cerut un timp de pregătire pentru ca autoritățile să se adapteze la noile prevederi, astfel că noua lege va intra în vigoare la 180 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României.
CITEȘTE ȘI LEGE Cazierul judiciar va fi eliberat și în format electronic. De când îl veți primi onlineDe ce este important: Din 2016, instituțiile publice, ca și orice birou al administrației centrale, sunt obligate să nu mai solicite copii legalizate după documente, înlocuindu-le cu declarații pe propria răspundere sau cu certificări cu originalul. După cum a relatat Profit.ro, începând cu 1 ianuarie 2022, instituțiilor publice li se va interzice să mai solicite persoanelor fizice și firmelor copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituții ale statului.
De la toate aceste prevederi au fost exceptate însă autoritățile administrației publice locale, astfel că serviciile primăriilor solicită în continuare copii legalizate după anumite documente, precum cele întocmite la notariat, sau copii după acte emise de administrația publică centrală.
Proiectul legislativ a fost ințiat de liberali, în frunte cu actualul ministru al Digiltalizării, Sebastian Burduja, la finele anului 2021 și, după cum a fost prezentat atunci de Profit.ro, a venit în completarea acestor prevederi, arătând că multe instituții solicită cetăţenilor copii în format fizic pentru diverse acte, iar cererile și formularele nu sunt oferite gratuit pe hârtie sau nu sunt oferite contribuabililor în format electronic.
Liberalii au convins coaliția de guvernământ să le promoveze proiectul, care fusese respins în Senat, în condțiile în care Guvernul a adoptat recent un proiect similar. Procedural și legal, Parlamentul este însă îndreptățit să dea prioritate celui mai vechi proiect aflat în circuitul legislativ, iar proiectul liberalilor a fost adoptat de legislativ luna trecută.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Iohannis sesizează CCR după ce majoritatea PSD-PNL l-a ignoratAtât proiectul Guvernului, cât și cel care va intra în vigoare peste 3 luni prevăd instituirea obligaţiei în sarcina autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale de a pune la dispoziţia cetăţenilor, în mod gratuit, în format fizic pe hârtie, dar şi electronic, pe website-ul propriu, modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate.
În al doilea rând, este prevăzută obligația autorităţilor şi instituţiilor publice care solicită copii, în format fizic, pe hârtie, pentru diverse acte, cereri sau formulare, altele decât cele emise de către instituţii publice sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale (pentru care nu e nevoie de copii), să asigure, în mod gratuit, fotocopierea acestora.
Aplicabilitatea celor două măsuri va fi şi în sarcina persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică.
CITEȘTE ȘI LEGE Peste cel mult 3 luni, șoferii ar trebui să poată descărca online istoricul sancțiunilor de circulațieProiectul liberalilor a fost modificat în comisii pentru a extinde interdicția de a cere cetățenilor copii legalizate sau copii ale actelor emise de administrația publică.
Prevederea se va aplica, de asemenea, persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică.
”Se interzice instituțiilor publice, organelor de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică”, prevede forma promulgată a noii legi.
”Fiecare instituție publică, organ de specialitate al administrației publice centrale sau locale, precum și persoana juridică de drept privat care, potrivit legii, a obținut statut de utilitate publică sau este autorizată să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, este obligată să elimine cerința de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent”, este o altă prevedere din noua lege.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Comisia Europeană amenință România cu infringement pentru modificări la schimbarea conducerii Consiliului Concurenței. Istoria disputeiConform unei alte prevederi, ”dosarul cu șină”, ca de altfel orice dosar, nu va mai putea fi solicitat cetățenilor sau firmelor de nicio instituție publică.
”Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie”, prevede legea promulgată.
Prevederile se aplică și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice, precum și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziții publice.
Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor menționate.
”Trebuie eliminată practica, moștenită de la birocrația comunistă, de a solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, plătitoare de taxe și impozite, dosare, dosare cu șină precum și alte articole sau obiecte de birotică sau papetărie. Acest amendament va elimina această practică inacceptabilă”, susțin liberalii.
CITEȘTE ȘI LEGE Primăriile vor putea cofinanța între 20% și 80% din cheltuielile pentru reabilitarea clădirilor istoriceNoua lege extinde, totodată, pentru administrația locală și persoanele juridice de drept privat cu obținut statut de utilitate publică sau autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, obligația de a accepta copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, precum și documente în format electronic, cu semnătură electronică calificată sau avansată.
De asemenea, și instituțiile adăugate acum sunt obligate să folosească cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are și este de acord să furnizeze o adresă de poștă electronică.