Președintele Iohannis a sesizat Curtea Constituțională a României (CCR) cu privire la proiectul de lege aprobat în luna iunie de Parlament și care modifică regimul regimul armelor de foc. Șeful statului reclamă că nu a fost solicitat avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării, iar unele modificări, precum extinderea sferei persoanelor care nu pot obține autorizarea de procurare a armelor letale la toate persoanele care sunt inculpate în cauze penale pentru fapte săvârșite cu intenție, nu au fost supuse adoptării ambelor camere ale Legislativulului.
Iohannis arată că, potrivit prevederilor art. 119 din Constituție, „Consiliul Suprem de Apărare a Țării organizează și coordonează unitar activitățile care privesc apărarea țării și securitatea națională...”. În realizarea acestui rol, potrivit art. 4 lit. d) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, „avizează proiectele de acte normative inițiate sau emise de Guvern privind: securitatea națională [...]”, competență ce își are izvorul în textul constituțional.
”În concluzie, având în vedere argumentele de mai sus, întrucât în cadrul procedurii legislative inițiatorul nu a respectat obligația legală, conform căreia Consiliul Suprem de Apărare a Țării avizează proiectele de acte normative inițiate sau emise de Guvern privind securitatea națională, solicităm Curții să constate că Legea a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituționale ale art. 1 alin. (5) care consacră principiul legalității și ale art. 119 referitoare la rolul Consiliului Suprem de Apărare a Țării”, se arată în textul sesizării de neconstituționalitate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Iohannis mai arată că noua lege a fost adoptată cu nesocotirea prevederilor art. 61 și ale art. 75 din Constituție, fiind încălcată competența primei Camere sesizate, Senatul, care nu a dezbătut textul și soluțiile adoptate de Camera Deputaților.
”Cu ocazia adoptării prezentei legi de către Camera decizională, Camera Deputaților la articolul I pct. 18 al legii criticate modifică și litera d) a alineatului (1) al articolului 14, extinzând sfera persoanelor care nu pot obține autorizarea de procurare a armelor letale la toate persoanele care sunt inculpate în cauze penale pentru fapte săvârșite cu intenție ()... Senatul, în calitate de primă Cameră, nu a avut intenția stabilirii unor condiții mai restrictive de obținere a autorizației de procurare a armelor letale, prin extinderea sferei persoanelor care nu pot obține această autorizație. Așadar, în cazul de față, prima Cameră sesizată nu a avut ocazia să analizeze, să dezbată și să hotărască asupra soluțiilor legislative nou introduse de Camera decizională”, mai arată președintele.
Termenul de predarea a armelor, în urma suspendării sau anulării permisului, este prelungit, fiind introduse noi condiții și pentru colecționarea armelor de panoplie, potrivit proiectului de lege aprobat de Parlament și prezentat anterior de Profit.ro. Tinerii sub 18 ani pot folosi arme de tir în scopul excluisv al practicării tirului sportiv, în schimb pentru permisul de armă neletală vor trebui îndeplinite condiții similare ca pentru armele letale.
Proiectul a fost promovat de Guvern anul trecut, iar senatorii au încercat să relaxeze, în Parlament, regimul armelor și munițiilor astfel încât armele letale să poată fi cumpărate fără curs de instruire, inclusiv de condamnați la închisoare pentru nerespectarea regimului armelor, iar refuzul examinării psihologice sau contravențiile să nu mai anuleze dreptul de deținere a armelor.
Potrivit modificărilor aduse de senatori, pentru a deține arme, persoanele care au împlinit 18 ani mai erau obligate să fi absolvit un curs de instruire teoretică și practică. Totodată, senatorii eliminaseră condiția ca deținătorul armei să nu fi suferit o condamnare cu închisoare mai mare de un an, cu executare, pentru infracțiuni comise cu intenție sau pentru infracțiuni prevăzute de regimul armelor și munițiilor. Prin urmare, din formularea senatorilor rezulta că toți cei care au suferit condamnări la închisoare cu executare pentru astfel de fapte, inclusiv pentru încălcarea regimului armelor, vor putea azhiționa din nou arme.
Deputații au eliminat însă din forma votată a legii prevederile introduse de senatori, astfel că absolvirea unui curs de instruire teoretică și practică va fi în continuare obligatorie pentru permisul de armă, iar persoanele care doersc să obțină permis trebuie să nu fi fost condamnate, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la pedeapsa detenţiunii pe viaţă sau pedeapsa închisorii mai mare de un an, cu executare, pentru infracţiuni comise cu intenţie. De asemenea, persoanele respective trebuie să nu fie inculpate în cauze penale pentru fapte săvârșite cu intenție.
În formularea Guvernului, nu puteau obține permis persoanele condamnate, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la pedeapsa detenţiunii pe viaţă sau pedeapsa închisorii mai mare de un an, cu executare, pentru infracţiuni comise cu intenţie ori pentru infracţiuni prevăzute de legea privind regimul armelor și munițiilor.
Proiectul modifică, în primul rând, o serie de definiții din Legea privind regimul armelor și al munițiilor pentru a se alinia directivei europene în domeniu.
Astfel, termenul ”piese” este înlocuit în lege cu sintagma ”componente esențiale”, ”armele de recuzită” devin ”arme de spectacol și arme acustice”, iar sintagma ”arme de panoplie” este înlocuită cu ”arme de foc dezactivate”.
CITEȘTE ȘI DOCUMENTE Licitația corvetelor, de peste 1 miliard euro, rămâne controversată și după anunțul câștigătorPersoanele care nu au împlinit 18 ani pot folosi arme de tir în scopul practicării tirului sportiv
”Persoanele care nu au împlinit 18 ani pot folosi arme de tir în scopul practicării tirului sportiv, cu permisiunea părinților sau a tutorelui, în cadrul federațiilor naționale de specialitate sau a cluburilor sportive afiliate acestora, sub supravegherea și îndrumarea antrenorilor de tir”, prevede proiectul de lege.
În schimb, în cazul armelor neletale supuse autorizării, așa cum se întâmplă pentru armele letale, proiectul instituie obligativitatea efectuării anual a unei şedinţe de tragere, într-un poligon autorizat, în vederea prelungirii valabilității permisului de armă.
Sunt schimbate efectele aplicării măsurii de suspendare sau anulare a permisului de armă
În prezent, deținătorul armelor este obligat ca, în termen de 10 zile de la data la care i-a fost adusă la cunoștință suspendarea sau anularea permisului, să depună armele la un armurier autorizat, în vederea înstrăinării sau depozitării.
Noua lege majorează la 30 de zile termenul de predare a armelor, permițând deținătorului să le poarte o singură dată în această perioadă, exclusiv în scopul predării la armurier.
Este instituită obligația marcării de către armurieri, cel puțin cu un număr de serie sau un cod alfanumeric sau digital, a componentelor esențiale care sunt prea mici pentru a fi marcate corespunzător.
Conform normelor pregătite, va fi interzisă procurarea și deținerea, de către persoanele fizice, precum și comercializarea, de către persoanele juridice, cu excepția celor cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și siguranței naționale, a încărcătoarelor care se pot monta pe arme de foc semiautomate cu percuție centrală sau cu repetiție, care pot conține mai mult de 20 de cartușe, sau mai mult de 10 cartușe în cazul armelor de foc cu țeavă lungă.
Muzeele recunoscute vor putea achiziționa și deține de arme de foc, componente esențiale și muniție clasificate în categoria A, când acest lucru este necesar în scopuri istorice, culturale, științifice, tehnice, educaționale sau de patrimoniu, cu condiția ca acele muzee să demonstreze, înainte de a li se acorda o astfel de autorizație, că au luat măsurile necesare pentru a aborda orice riscuri la adresa securității sau a ordinii publice, inclusiv prin depozitarea în condiții corespunzătoare.
CITEȘTE ȘI Isărescu: Noul indice IRCC, risc pentru inflație. Acum discutăm modificări cu hârtiile pe masă, relația BNR cu Guvernul și cu MFP la nivel înalt e mult îmbunătățită față de începutul anuluiTermenul de păstrare a evidențelor privind armele de foc și componentele esențiale, inclusiv datele cu caracter personal aferente, este majorat
Astfel, termenul de păstrare a datelor cuprinse în evidențele Registrului Național al Armelor este majorat de la 20 de ani la 30 de ani de la data distrugerii armelor de foc sau componentelor esențiale ale acestora. După cei 30 de ani, datele vor fi șetrese din Registru.
Noua lege pune, totodată, în sarcina armurierilor obligația de refuz a tranzacțiilor suspecte și, implicit, a celei de sesizare a organelor de poliție.
În schimb, colecționarii de arme, autorizați conform legii, vor putea coelcționa 10 bucăți de cartușe aferente armei deținute în colecție, dar cu condiția ca muniția să fie nefuncțională.
Armele de foc dezactivate după data de 8 aprilie 2016, conform noilor standarde, vor putea fi comercializate, transferate și, după caz, exportate numai însoțite de certificatul de dezactivare. Armele dezafectate înainte de această dată vor putea fi deținute ca arme de colecție fără a fi necesară intervenția asupra lor, dar și fără a putea fi transferate sau exportate.
Totodată, străinii vor putea introduce în țară arme de vânătoare dacă au o invitație nominală de la un fond cinegetic din România, și nu de la o asociație de vânătoare din România, ca în prezent.
De asemenea, titiularul pașaportului european pentru arme de foc este obligat să dețină acest document în permanență asupra sa, la momentul portului sau utilizării armei de foc. Totodată, titularul dreptului de a purta şi folosi arme de vânătoare poate face uz de arma înscrisă în permisul de armă numai asupra vânatului pentru care a fost autorizat, precum şi pentru antrenament în poligoanele autorizate.