Reprezentanții actualei puteri vor ca unitățile administrativ-teritoriale să poată prelua de la administratori ai bunurilor proprietate publică sau privată a statului proiecte de investiții de interes național privind aceste bunuri și finanțate din fonduri bugetare sau europene. Dacă autoritățile locale nu vor avea bani pentru cheltuieli, inclusiv neeligibile, cu aceste proiecte, sumele vor trebuie alocate de la bugetul de stat, prevede un proiect legislativ inițiat de deputați PNL și semnat de colegii acestora de la PSD.
”În ciuda eforturilor legislative din ultimii ani care vizau asigurarea unui grad mai ridicat de descentralizare decizională și financiară la nivelul administrației publice locale, o flexibilitate mai mare a unităților administrativ-teritoriale în implementarea unor proiecte de investiții, precum și posibilitatea realizării de parteneriate cu unitățile administrative, multe proiecte de interes național și local nu au putut fi implementate din rațiuni pur legislative. Unul dintre aceste motive îl reprezintă cadrul legislativ privind exercitarea dreptului de administrare asupra unor bunuri proprietate publică sau privată a statului, care, în foarte multe situații a împiedicat sau întârziat realizarea unor proiecte de investiții”, susțin inițiatorii.
Prin urmare, cu scopul declarat al ”descentralizării procesului decizional al utilizării eficiente a fondurilor publice naţionale, a fondurilor proprii şl a fondurilor europene, precum şi aprocesului de management al implementării proiectelor derulate din toate aceste fonduri”, prevede proiectul, ”unitățile administrativ-teritoriaIe pot prelua, pe bază de protocol de implementare, de la administratorul unor bunuri proprietate publici sau privaţi a statului, care a dezvoltat cu privire la acestea un proiect de interes naţional finanţat integral sau parţial din fondurile anterior menţionate, orice categorii de proiecte de interes naţional”.
În vederea implementării proiectelor menționate, unităţile administrativ-teritoriale pot forma asociaţii de dezvoltare intercomunitare, iar lista proiectelor de interes naţional care pot face obiectul preluării se aprobă prin act administrativ, de către administratorul bunurilor de stat, cu avizul MIPE, dacă sunt implicate fonduri europene şi, respectiv, cu avizul Ministerului Finanţelor, dacă sunt implicate fonduri publice naţionale şi/sau fonduri proprii.
Proiectele pot fi preluate în implementare chiar daci sunt întocmite şi aprobate documentaţii tehnico-economice ale proiectului şi inclusiv dacă au fost semnate contracte de achiziţie pentru acestea.
CITEȘTE ȘI Redactată în 2015, publicată în 2017 și aprobată de Guvern în 2019, legea turismului - cu inspectori ca turiști, înregistrare la minister pentru Airbnb și taxă la cazare - este respinsă în 2023Proiectele se dau în implementare unităţilor administrativ-teritoriale sau asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară cu asigurarea surselor de finanţare şi din bugetul de stat, prin bugetele administratorilor.
Cheltuielile generate de implementarea proiectelor prevăzute de către unităţile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară care nu pot fi suportate din bugetele proprii, din resurse proprii sau din alte surse se suportă integra! din bugetul de stat şi cuprind atât cheltuielile eligibile, cât şi cele neeligibile aferente acestor proiecte.
În categoria acestor cheltuieli vor fi incluse cele cu investiţia de bază, asigurarea relocării utilităţilor, amenajarea terenurilor şi lucrări de sistematizare, utilităţile, iluminatul public necesar, semnalizarea rutieră/feroviară, amenajările hidrologice, protecţia mediului, dotările şi echipamentele necesare, ridicările topografice şi schiţele cadastrale, impozite şi taxe, precum și ”orice alte categorii de cheltuieli necesare implementării proiectelor”, prevede inițiativa legislativă.
În acest scop, lunar sau ori de câte ori este necesar, administratorii, respectiv, după caz, ordonatorii principali de credite ai acestora vor solicita Ministerului Finanţelor deschiderea de credite bugetare pe seama cererilor de fonduri formulate de autorităţile publice locale.
CITEȘTE ȘI Contractele cu primăriile pentru parcuri și spații verzi - cu garanție de bună execuție, restituită doar dacă plantele nu morPrin implementarea proiectelor se înţelege desfăşurarea de către unităţile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară a următoarelor categorii de activităţi:
a) elaborarea, modificarea, supunerea spre aprobare conform legii, actualizarea documentaţiilor tehnic-economice;
b)derularea procedurilor de achiziţie publică de către autorităţile publice locale, în calitate de autoritate contractantă;
c) încheierea tuturor contractelor de achiziţie publică, inclusiv a contractelor de execuţie lucrări, contractelor de proiectare, consultanţă, precum şi a altor contracte necesare pentru implementarea proiectelor;
d) monitorizarea şi implementarea efectivă a proiectelor;
e) monitorizarea şi urmărirea lucrărilor real-executate;
f) decontarea lucrărilor real-executate de către executanţii de lucrări precum şi depunerea cererilor de fonduri necesare pentru decontarea cheltuielilor din bugetul administratorului;
g) elaborarea şi depunerea cererilor de rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea proiectelor, dacă proiectele se realizează şi cu utilizarea unor fonduri europene;
h) întocmirea proceselor-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor;
i) alte categorii de activităţi care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor.
Proiectul prevede că la finalizarea proiectului de infrastructură, implementatorul are obligația de a preda rezultatele către administratorul bunurilor proprietate publică sau privată a statului, inclusiv întreaga documentație aferentă, respectiv contractele de achiziţie publică în vigoare, garanţiile aferente proiectului asigurate de către executanţii de lucrări precum și pentru orice alte contracte încheiate de implementator în interesul implementării proiectului.
Pe durata protocolului de implementare şi în perioadele de garanţie, dacă este cazul, autoritatea publică locală răspunde de implementarea proiectului la standardele de calitate prevăzute de legislaţia în vigoare şi își asumă întreaga responsabilitate pentru respectarea prevederilor legale, normelor tehnice precum şi a oricăror altor reglementări în vigoare pentru implementarea proiectelor.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Investitorii străini scapă de o taxă, nu și de avizele SRI și SIE. Membrii comisiei de avizare a investițiilor străine vor primi per ședință 30% din salariul unui ministruPe perioada și în scopul implementării proiectelor de interes public local se va constitui în beneficiul și la cererea unităților administrativ-teritoriale sau a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară un drept de superficie asupra terenurilor proprietate privată a statului pe care se implementează proiectul.
Totodată, unitatea administrativ-teritorială sau asociația de dezvoltare intracomunitară vor putea identifica terenuri proprietate publică sau privată a statului pentru care nu a fost stabilit nici conform dreptului comun, nici prin dispoziții legale speciale, un administrator sau titularul unui alt drept real. În această situație, unitatea administrativ-teritorială sau asociația de dezvoltare intracomunitară pot formula o cerere către Secretariatul General al Guvernului pentru darea în administrarea unor regii autonome de interes național sau instituții publice centrale a terenurilor vizate, prin hotărâre a Guvernului.
Proiectul mai prevede că unitățile administrativ-teritoriale vor avea posibilitatea, ca beneficiari ai proiectelor prevăzute de lege, să poată angaja experți tehnici, pe perioada implementării proiectelor, în afara numărului de posturi prevăzut de organigrame.
”Este important de precizat că prezenta propunere legislativă va determina un impact bugetar pozitiv, prin accelerarea utilizării fondurilor externe nerambursabile și, corespunzător, prin creșterea veniturilor la bugetul general consolidat”, susțin inițiatorii.