GfK: Așteptările românilor privind starea economiei și a veniturilor au scăzut în decembrie

GfK: Așteptările românilor privind starea economiei și a veniturilor au scăzut în decembrie
scris 3 feb 2016

Așteptările românilor privind starea economiei au scăzut în decembrie, deși economia a crescut în 2015, influențând negativ perspectivele de venituri mai mari și apetitul de consum, potrivit unui sondaj realizat de compania de cercetare GfK în ultimul trimestru.

”Deși economia României a crescut considerabil anul trecut, perspectivele economice ale consumatorilor români au scăzut, în decembrie 2015, la valoarea de 10,6 puncte. Un an mai devreme, indicatorul se situa la 17,7 puncte”, se arată într-un comunicat al GfK.

Urmărește-ne și pe Google News

Perspectivele economice în scădere au avut o influență negativă asupra așteptărilor consumatorilor privind veniturile. Potrivit datelor GfK, indicatorul a scăzut față de trimestrul anterior cu 6,4 puncte, la 14,9 puncte, valoare din 2014.

”Veniturile românilor ajung în continuare doar în oarecare măsură pentru acoperirea necesităților zilnice. Astfel, înclinația spre consum nu s-a modificat cu mult nici în trimestrul al patrulea. Aceasta a scăzut, în decembrie, cu alte 1,2 puncte, ajungând la valoarea de -7,6 puncte”,  se mai arată în comunicat.

La nivel european, criza refugiaților și atentatele de la Paris au afectat starea de spirit a consumatorilor în ultimul trimestru, dar pe final de an au început să câștige importanță indicatorii economici pozitivi din întreaga Europă.

”Puterea economică a crescut în aproape toate țările monitorizate. Datorită prețurilor reduse ale țițeiului și energiei, precum și a inflației aproape inexistente, consumatorii rămân cu mai mulți bani în portofele, pe care îi pot cheltui pe alte lucruri”, arată GfK.

De asemenea, anul trecut a scăzut considerabil și numărul șomerilor în aproape toate țările.

GfK notează că aceste dezvoltări pozitive s-au oglindit și în perspec-tivele europenilor cu privire la o creștere economică și a veniturilor.

”Influențele pozitive nu au fost însă de ajuns, mai cu seamă în (fostele) țări afectate de criză, pentru a îmbunătăți apetitul de cumpărare al oamenilor. În aceste țări, banii disponibili în gospodării aproape că nu ajung pentru acoperirea necesităților zilnice”, se arată în comunicat.

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum în Europa au la bază un sondaj al consumatorilor efectuat la cererea Comisiei Europene în toate țările Uniunii Europene. Sunt chestionate, lunar, aproximativ 40.000 de persoane din 28 de țări. Aceste persoane sunt reprezentative pentru populația adultă din UE.

viewscnt
Afla mai multe despre
gfk
climat
consum
economie
așteptări