Într-un articol recent făceam o comparație între domeniul medical și mediul de afaceri și remarcam faptul că, și în business, o problemă netratată poate crea multe complicații, dar și că prevenția și consultul la timp ne pot scăpa de situații nedorite.
Vom continua această analogie, iar astăzi detaliem ce presupune, în business, tratamentul afecțiunilor identificate în cazul companiilor active. Bineînțeles, tratamentul poate fi eficient doar dac[ pacientul și-a identificat simptomele la timp, nu le-a ignorat, nu a încercat să se trateze singur și s-a dus de urgență la medic pentru un consult.
Uneori, medicul poate pune diagnosticul și recomanda un tratament de la prima consultație, iar alteori sunt necesare investigații și analize suplimentare. La fel, și în mediul de business: când un antreprenor ajunge să se consulte cu un specialist în restructurare, cel din urmă are uneori nevoie să efectueze o analiză preliminară pentru a recomanda ”tratamentul” sau ”rețeta de medicamentație” adecvată.
Despre cum ar putea arăta acest tratament vom discuta în cele ce urmează. În cazul nostru, tratamentul este reprezentat de modalitățile practice de restructurare a afacerii.
Dacă, de exemplu, un pacient este identificat cu un nivel foarte ridicat de colesterol care poate genera complicații grave, acestuia, medicul îi va prescrie, pe lângă medicația necesară, și o dietă și, de cele mai multe ori, schimbarea stilului de viață.
Similar, și in cazul afacerilor putem vorbi despre două categorii de soluții care reprezintă, în substanță, modalități de redresare a afacerii:
- soluțiile imediate, care se pot asimila cu o medicamentație pe termen scurt sau o intervenție chirurgicală, respectiv restructurarea financiară. Acest tip de acțiune vizează restructurarea datoriilor societății de o manieră care să permită rambursarea acestora din fluxurile de operațiuni viitoare estimate;
- soluțiile de schimbare fundamentală o modului de funcționare – chiar ”de viață” a pacientului – restructurarea operațională. Acest tip de restructurare poate include și intervenții rapide pe termen scurt, dar de cele mai multe ori are componente complexe de natură organizatorică, funcțională, operațională, comercială, de resurse umane sau de marketing care vizează îmbunătățirea performanțelor companiei pe termen mediu și lung.
În cele ce urmează, prezentăm pe scurt posibilele implicații, alături de exemple de măsuri de restructurare operațională și financiară.
Restructurarea operațională este acel tip de restructurare care adresează problemele de funcționare ale organismului companiei. Scopul restructurării operaționale, simplist vorbind, este acela de a crește profitabilitatea companiei, cu focus principal asupra marjelor brute din vânzări și asupra profitului operațional sau EBITDA.
Consultantul în restructurare propune măsuri care să eficientizeze activitatea companiei, să îmbunătățească mecanismele și procesele interne ale acesteia, să optimizeze lanțul de aprovizionare și desfacere, nivelul capitalului de lucru, să adreseze politicile comerciale și de marketing.
Restructurarea operațională este eficientă când soluțiile propuse sunt adaptate specificului fiecărei companii, iar consultantul în restructurare are experiența relevantă în industria sau domeniul respectiv de activitate. Restructurarea operațională poate avea implicații și în structura companiei sau a grupului din care aceasta face parte.
Astfel, o restructurare poate implica o combinație de procese precum:
- Fuziuni și/sau achiziții;
- Reducerea costurilor operaționale fixe în vederea creșterii profitabilității;
- Divizarea societății pentru a desprinde segmentele neprofitabile sau cele care nu fac parte din obiectul principal de activitate;
- Renunțarea la anumite produse sau servicii care nu sunt profitabile și diversificarea celor care sunt profitabile; adăugarea de produse sau servicii auxiliare;
- Renunțarea la activele care nu sunt direct implicate în procesul de producție;
- Digitalizarea unor procese și/sau implementarea unui nou sistem informatic (ERP – „Enterprise Resource Planning”);
- Restructurarea personalului și optimizarea organigramei;
- Asocieri în participațiune pentru sinergii în domenii conexe, unde societatea nu are expertiza internă.
Restructurarea financiară vizează optimizarea structurii de capital și de finanțare a societății. Astfel, avem în vedere o structură de rambursare a datoriilor financiare care să fie corelată cu întreaga capacitate a afacerii de a genera disponibilitățile bănești de rambursare a creditelor. Printre soluțiile de restructurare financiară se numără:
- Refinanțarea creditelor bancare – rambursarea integrală sau parțială a creditelor existente prin obținerea de noi finanțări de la alte bănci;
- Restructurarea/reeșalonarea creditelor – de exemplu, amânarea unor sume de plată și prelungirea maturității creditului pentru a reduce ratele lunare;
- Modificarea monedei în care este accesat creditul – de exemplu, conversia unui credit în lei într-un credit în euro;
- Renegocierea dobânzilor – de multe ori, dificultățile financiare sunt accentuate de dobânzile mari pe care companiile le plătesc, iar o diminuarea a cuantumului dobânzilor este o măsură de susținere a finanțatorilor pentru restructurarea datoriei și redresarea societății îndatorate;
- Rambursarea parțială a creditelor, finanțată prin vânzări de active care nu sunt direct implicate în procesul de producție și reeșalonarea sumei reziduale;
- Renunțarea de către creditori la o parte din sumele pe care le au de încasat prin reducerea cuantumului datoriei;
- Modificarea structurii garanțiilor aferente împrumuturilor, fie prin suplimentarea acestora, fie prin schimbarea cu alte garanții;
- Debt-to-equity swap – conversia unor împrumuturi în capital social;
- Finanțarea de tip mezanine - o finanțare hibrid, ce îmbină o componentă tip împrumut cu una tip equity. Aici, finanțatorul poate primi o participație în cadrul companiei în anumite condiții, iar termenii de rambursare sunt mai flexibili, comparativ cu un împrumut tradițional.
Un alt factor de succes al unei restructurări este dat de susținerea tuturor partenerilor implicați în buna funcționare a unei afaceri (acționari, management, instituții financiare, parteneri de afaceri, salariați). Aceștia vor susține, de cele mai multe ori, redresarea afacerii, dacă sunt implicați din timp în procesul de restructurare și au transparență asupra acestuia.
Cele de mai sus reprezintă exemple de modalități de restructurare financiară și operațională. Succesul tratamentului depinde de foarte mulți factori, dar, din punctul nostru de vedere, este vitală inițierea procesului de restructurare în timp util, înainte ca simptomele să se agraveze.
Rămâneți alături de noi, pentru mai multe sfaturi de sănătate în business.