Ministerul Finanțelor va păstra funcția de reglementare împreună cu calitatea de autoritate publică tutelară pentru întreprinderile publice din subordine, dar funcția de coordonare a întreprinderilor publice va fi realizată de către Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP). Noua instituție va funcționa în subordinea directă a Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, urmând să se implice în procedura de selecție pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, inclusiv prin stabilirea unor indicatoril de performanță, anexă la contractul de mandat, prin care să se asigure că o companie de stat are profit. Guvernul se angajează să nu mai prelungească nelimitat mandatele provizorii pentru membrii consiliului de administrație ai unei companii de stat, să nu mai acorde indemnizații variabile pentru membrii neexecutivi și să limiteze indemnizația variabile pentru membrii executivi.
Măsurile au fost luate de Guvern printr-o ordonanță de urgență, conform obiectivelor asumate în PNRR și în scopul aderării la OECD.
De ce este important: În ciuda existenței unui cadru legislativ privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, în practică reglementările nu au fost implementate, guvernanții dând adesea legi speciale pentru a excepta cât mai multe companii de stat de la aplicarea acestor principii.
Mai mult, Raportul referitor la îmbunătățirea guvernanței întreprinderilor publice din România, elaborat de către Organizaţia pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și publicat în anul 2022, indică mai multe motive pentru ineficiența guvernanței corporative în România: lipsa monitorizării, a mecanismelor de asigurare a respectării legislației și a responsabilității, precum și dispozițiile, rolurile și responsabilitățile instituționale neclare.
Acum, însă, în Programul Național de Rederesare și Reziliență al României (PNRR), Guvernul s-a angajat la îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor publice, monitorizării eficiente și controlului, cu accent pe performanță și responsabilitate. Totodată, pentru a adera la OCDE, România trebuie să respecte Ghidul privind Guvernanța Corporativă a Întreprinderilor Publice elaborat la nivelul acestei organizații.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Perioada în care firmele sunt obligate să arhiveze documentele financiar-contabile, redusă drasticMăsurile pentru ”îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor publice, monitorizării eficiente și controlului, cu accent pe performanță și responsabilitate”
- Separarea funcției de reglementare de funcția de coordonare a proprietății statului sau a unităților administrativ-teritoriale în calitatea lor de acționari.
Funcția de reglementare va du în continuare exercitată de către Ministerul Finanțelor, împreună cu calitatea de autoritate publică tutelară pentru întreprinderile publice din subordine, iar funcția de coordonare a întreprinderilor publice să fie realizată de către Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice și care constituie, totodată, îndeplinirea unui jalon din PNRR.
CITEȘTE ȘI LEGE Noi condiții de înființare și reprezentativitate pentru sindicate și patronate. Negocierea contractelor colective de muncă. Noi forme de grevă- Va fi elaborată o politică de proprietate prin care să se definească rațiunea deținerii de către stat sau de către unitățile administrativ-teritoriale a întreprinderilor publice de la nivel central și local, să se stabilească rolul statului și al unităților administrativ-teritoriale în guvernanța întreprinderilor publice, precum și rolul și responsabilitățile autorităților publice tutelare și ale altor părți interesate implicate în implementarea acesteia.
Se propun măsuri care să reglementeze elaborarea și revizuirea politicii de participare a statului în economie și comunicarea acesteia către toate părțile interesate: ministere, agenții guvernamentale, întreprinderi publice.
În conformitate cu orientările OCDE, politica de participare a statului în economie ar trebui să definească în mod clar rațiunea de proprietate a statului, cu criterii explicite și așteptările pentru toate părțile implicate, inclusiv acționarii întreprinderilor publice, consiliile de administrație, conducerea, auditorii și alte părți cheie interesate, cu stabilirea clară a responsabilităților.
Politica revizuită de participare a statului în economie va delimita în mod clar rolurile și responsabilitățile tuturor entităților implicate. Politica revizuită poate fi, de asemenea, utilizată pentru a ghida procesul de luare a deciziilor și pentru a ajuta la protejarea întreprinderilor publice de interferențele politice.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DECIZIE Bacșișul - legiferat și fiscalizat. Cum vei plăti la restaurant și cum le vei putea "mulțumi" chelnerilor- Operaționalizarea, la centrul Guvernului, a Grupului Operativ pentru coordonarea și monitorizarea politicilor de guvernanță corporativă, respectiv prin înființarea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice
Astfel, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) este instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea directă a Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului, finanțată de la bugetul de stat.
Conducerea AMEPIP este asigurată de un preşedinte, care va fi ajutat în activitatea sa de doi vicepreşedinți. Funcţiile de președinte și de vicepreședinte al AMEPIP sunt asimilate din punct de vedere al condițiilor de salarizare cu funcţia de secretar de stat și respectiv cu funcția de subsecretar de stat.
Preşedintele și vicepreședinții AMEPIP ar trebui să fie, conform orcdonanței, ”persoane de înaltă reputație profesională, absolvenți de studii superioare și cel puțin 10 ani de experiență profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puțin 7 ani în funcții de conducere executivă în societăți cu capital privat, în întreprinderi publice sau în administrația publică”.
CITEȘTE ȘI DECIZIE TVA redusă la 5% pentru pompe de căldură, panouri fotovoltaice și panouri solare termiceAMEPIP are următoarele atribuții:
a) inițierea, prin Secretariatul General al Guvernului, a proiectelor de acte normative în domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice și avizarea proiectelor de acte normative cu incidență în domeniul său de competență;
b) elaborarea de reglementări, aprobate prin ordin al președintelui AMEPIP, în scopul aplicării principiilor de guvernanță corporativă;
c) elaborarea, monitorizarea și revizuirea periodică a politicii de proprietate și transmiterea acesteia către Guvern în vederea aprobării, prin hotărâre;
d) monitorizarea și evaluarea implementării principiilor de guvernanță corporativă de către autoritățile publice tutelare și întreprinderile publice, în concordanță cu prevederile legale aplicabile și cele mai bune practici internaționale în materie, respectiv notificarea imediată a autorității publice tutelare responsabile sau a întreprinderii publice, în cazul unor încălcări, cu propuneri de remediere;
e) participarea la procedura de selecție pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, prin reprezentanții săi în comisia de nominalizare și selecție;
f) publicarea listei administratorilor de întreprinderi publice și a listei directorilor în funcție, pe pagina de internet, pe baza datelor transmise de autoritățile publice tutelare;
g) monitorizarea implementării politicii de remunerare în conformitate cu principiile de remunerare a membrilor consiliului de administrație/supraveghere/ directori/directorat ai întreprinderilor publice, precum și a politicii de dividende pentru întreprinderile publice;
h) sprijinirea, îndrumarea și acordarea de consultanță pe probleme de guvernanță corporativă, la solicitarea autorităților publice tutelare sau a întreprinderilor publice;
i) furnizarea de recomandări întreprinderilor publice și autorităților publice tutelare, la solicitarea acestora;
j) monitorizarea obiectivelor și a strategiilor întreprinderilor publice;
k) colectarea, monitorizarea și publicarea pe pagina proprie de internet a rezultatelor de performanță financiară și nefinanciară a întreprinderilor publice, pe baza indicatorilor de performanță furnizați de întreprinderile publice, incluși în tabloul de bord;
l) monitorizarea și evaluarea performanței administratorilor întreprinderilor publice;
m) elaborarea de informări privind performanța întreprinderilor publice și transmiterea acestora Guvernului și, respectiv, Parlamentului, precum și aducerea la cunoștința publicului prin publicarea pe pagina de internet;
n) aplicarea de sancțiuni autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, persoanelor fizice responsabile și publicarea acestora pe pagina de internet;
o) organizarea de programe de formare pentru personalul autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, administratori, directori, precum și alte persoane interesate, pe teme de guvernanță corporativă.
CITEȘTE ȘI Neimpozitarea pensiilor mai mici de 3.000 de lei trece în mod tacit de Senat, pentru că puterea nu a vrut să voteze- Guvernul va trebui să se asigure că orice întreprindere publică urmărește obținerea profitabilității.
În acest sens, AMEPIP va aproba un nivel minim al indicatorilor cheie de performanță, anexă a contractului de mandat, indicatori de la care pornește negocierea. Aprobarea de către Agenție a acestor indicatori este cuprinsă în Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României (P.N.R.R.).
Se elimină în acest mod posibilitatea stabilirii unor indicatori nesemnificativi, astfel încât componentele variabile ale remunerației membrilor consiliilor de administrație să aibă un nivel corelat cu nivelul indicatorilor de performanță.
- Eliminarea prelungirii nelimitate a mandatelor provizorii pentru membrii consiliului de administrație
În situaţii excepționale, precum scăderea numărului administratorilor sub minimul legal, se desemnează, de către adunarea generală a acționarilor, un administratoru provizoriu, al cărui mandat este de maximum 6 luni, cu posibilitatea prelungirii, o singură dată, pentru încă 2 luni, pentru motive întemeiate.
În cazul în care procedura de selecție și nominalizare a administratorilor permanenți este finalizată înainte de expirarea perioadei pentru care a fost numit administratorul provizoriu, administratorul sau administratorii permanenți sunt numiți de îndată de către adunarea generală a acționarilor, iar mandatul administratorilor provizorii înlocuiți încetează de la data numirii administratorilor definitivi.
În cazuri excepționale, în care numirea unui administrator permanent nu este posibilă în termenul de 6 luni, la care se adaugă încă 2 luni, și nu au fost constatate de către AMEPIP încălcări ale reglementărilor privind selecția, este permisă alegerea de către adunarea generală a acționarilor a unui nou administrator provizoriu, inclusiv a administratorului provizoriu anterior, pentru un mandat de maximum 6 luni, cu condiția ca administratorul provizoriu astfel numit să fie dintre candidații propuși de AMEPIP, cu aplicarea corespunzatoare a procedurii de selecție și nominalizare.
- Neacordarea de indemnizații variabile pentru membrii neexecutivi ai consiliului de administrație și limitarea indemnizației variabile pentru membrii executivi la nivelul a 72 de câștiguri salariale medii brute lunare pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de întreprinderea publică.
Guvernul va înființa un corp al administratorilor de întreprinderi publice, care se va constitui ca o bază de date organizată și gestionată de Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, publicată pe pagina sa de internet și care va cuprinde lista persoanelor fizice și juridice înregistrate ca eligibile pentru selectarea și nominalizarea în posturi de administrator în cadrul întreprinderilor publice.
Acestea vor putea candida, alături de persoane fizice și juridice care nu sunt înscrise în corpul administratorilor de întreprinderi publice, în cadrul proceselor de recrutare și nominalizare în posturi de administrator în cadrul întreprinderilor publice.
În cazul persoanelor juridice, selectate și numite ca administrator al întreprinderii publice, AMEPIP înregistrează în această bază de date persoanele fizice desemnate în acest sens de persoanele juridice.
Prin apartenența la corpul administratorilor de întreprinderi publice nu se dobândește calitatea de administratori numiți, dar se conferă acestora dreptul de a participa la procedura de evaluare și selecție a administratorilor, declanșată de autoritatea publică tutelară, pentru un mandat de 4 ani, ca membru în consiliul de administrație al întreprinderii publice. Pot participa la procedura de selecție și persoane care nu sunt înscrise în corpul administratorilor de întreprinderi publice, fiind interzisă orice discriminare.
Noile prevederi nu se aplică însă următoarelor categorii de întreprinderi publice:
a) instituțiilor financiare și societăților de investiții financiare și societăților de administrare a investițiilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare;
b) societăților a căror activitate este reglementată de Legea nr. 236/2018 privind distribuția de asigurări, cu modificările și completările ulterioare;
c) regiilor autonome și societăților care au ca obiect principal de activitate obligații de serviciu public, dacă mai puțin de 51% din veniturile lor provin din activități economice destinate direct populației sau agenților economici. Stabilirea procentului se face de către autoritatea publică tutelară și se avizează de către AMEPIP prin decizie.
Întreprinderile publice sus-menționate aplică prevederile prezentului proiect de act normativ referitoare la obligațiile de monitorizare, evaluare, control, publicare a indicatorilor de performanță, raportare și transparență, în măsura în care nu contravin legislației speciale.
Prevederile nu se aplică nici întreprinderilor publice pentru care s-a deschis procedura insolvenței conform dispozițiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările și completările ulterioare, precum și alte reglementări speciale incidente. În condiţiile închiderii procedurii de insolvență, devin aplicabile dispozițiile prezentului proiect de act normativ.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Modificări la obligația de a accepta plăți cu cardul de către comercianți: Prag de încasări în ”numerar”, în loc de cifră de afaceriGuvernul consideră că astfel se asigură implementarea principiilor guvernanței corporative cuprinse în Ghidurile OCDE privind Guvernanța Corporativă a Întreprinderilor Publice, respectiv:
- justificarea proprietății de stat: statul exercită dreptul de proprietate asupra întreprinderilor în proprietatea sa în interesul publicului general. Statul ar trebui să evalueze cu atenție și să facă publice obiectivele care justifică proprietatea de stat și să le supună unei revizuiri recurente;
- rolul statului în calitate de proprietar: statul ar trebui să acționeze ca un proprietar informat și activ, asigurând o guvernare transparentă și responsabilă a întreprinderilor în proprietatea statului, cu un înalt nivel de profesionalism și eficacitate;
- întreprinderile în proprietatea statului pe piață: în conformitate cu justificarea proprietății de stat, cadrul legal și de reglementare al întreprinderilor publice ar trebui să asigure condiții de concurență echitabile și o concurență loială pe piață, în cazul în care aceste întreprinderi desfășoară activități economice;
- tratamentul echitabil al acționarilor și al altor investitori: atunci când întreprinderile publice sunt cotate sau includ, în alt mod, investitori nestatali în rândul proprietarilor lor, statul și alte întreprinderi trebuie să recunoască drepturile tuturor acționarilor și să le asigure tratament echitabil și acces egal la informații corporative;
- relațiile cu părțile interesate și comportamentul responsabil în afaceri: politica în domeniul proprietății de stat trebuie să recunoască pe deplin responsabilitățile întreprinderilor publice față de părțile interesate și să solicite întreprinderilor în proprietatea statului să raporteze privind relațiile lor cu părțile interesate. Orice așteptări ale statului în ceea ce privește comportamentul responsabil în afaceri al întreprinderilor publice ar trebui să fie specificate;
- dezvăluire și transparență: întreprinderile publice ar trebui să respecte standardele ridicate de transparență și să facă obiectul acelorași standarde de calitate, contabilitate, dezvăluire, conformitate și audit ca și întreprinderile cotate;
- responsabilitățile consiliilor de administrație ale întreprinderilor publice: consiliile de administrație ale întreprinderilor publice ar trebui să dispună de autoritate, competențe și obiectivitate necesare pentru a-și îndeplini funcțiile de îndrumare strategică și monitorizare a conducerii executive. Ei ar trebui să acționeze cu integritate și să fie responsabilizați pentru acțiunile lor.