Metrorex vrea să ia un împrumut ”în condiții de piață” de 188,35 milioane lei de la Ministerul Finanțelor Publice, din venituri rezultate din privatizare, astfel încât societatea ”să își asigure resursele financiare necesare acoperirii sumelor impuse de instanțele judecătorești”.
”Împrumutul în valoare de 188.353.748 lei va fi acordat societății Metrorex SA de către Ministerul Finanțelor Publice, din venituri din privatizare, în termenul stabilit prin actul normativ, prin încheierea unei convenții de împrumut în care vor fi precizate drepturile și obligațiile părților, termenii, condițiile de acordare”, arată proiectul de act normative, scrie News.ro.
Rambursarea se efectuează integral în termen de zece ani de la acordarea împrumutului, împreună cu dobânda aferentă, într-un cont distinct deschis la Trezoreria operativă centrală.
În 2011, Metrorex și asocierea Astaldi S.p.A - FCC Construccion - Delta A.C.M. 93- AB Construct au semnat contractul de proiectare și execuție lucrări nr. 10 în cadrul obiectivului de investiții Magistrala V, Etapa I-a Drumul Taberei-Universitate pentru realizarea lucrărilor ”Structură de rezistență”, Secțiunea Râul Doamnei – Hașdeu (Operă), potrivit unui proiect de Ordonanță de urgență a Guvernului, publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor.
CITEȘTE ȘI Publicația Los Angeles Times a fost cumpărată de miliardarul Patrick Soon-ShiongÎn 2014, asocierea a formulat cerere de chemare în judecată împotriva Metrorex, solicitând ca, prin hotărârea ce se va pronunța, să se dispună obligarea companiei la stabilirea unei noi scadențe a obligației de finalizare a lucrărilor aferente contractului de proiectare și execuție, în data de 15 februarie 2016, dar și ”obligarea la plata sumelor suplimentare și daunelor interese suportate de asociere și generate de întârzierile survenite în executarea contractului din motive neimputabile asocierii, respectiv suma de circa 106,08 milioane lei, evaluată până la momentul promovării acțiunii și suma de 82,25 milioane lei, calculată până la data de 15 februarie 2016 în conformitate cu dispozițiile contractuale”, arată nota de fundamentare.
Motivele respectivei acțiuni sunt efectele intervenirii unor evenimente imprevizibile în derularea contractului, ”cum ar fi: obținerea cu întârziere a acordului de mediu; operațiunile de mutare a stației de lansare Parc Drumul Taberei la stația de lansare Academia Militară; modificarea proiectului tehnic; lipsa autorizațiilor de demolare a unor clădiri aflate pe amplasamentele stațiilor Academia Militară și Orizont; solicitări suplimentare din partea autorităților locale pentru devieri trafic; modificarea amplasamentului inițial al stației de lansare Academia Militară; descoperiri arheologice”, spun autorii documentului.
Alte motive au fost insuficiența fondurilor de plată a lucrărilor la începutul anului 2013 și impedimentele privind alimentarea cu energie electrică a TBM-urilor.
Fondul cauzei a fost soluționat de Tribunalul București pe 17 iulie 2017, instanța obligând Metrorex la plata către reclamanți a sumelor suplimentare și daunelor interese în cuantum de 106.080.840 lei evaluată până la momentul promovării acțiunii respectiv suma de 82.258.839 lei calculată până la 15 februarie 2016.
De asemenea, Metrorex a fost obligată de instanță la plata către reclamanți a sumei de 14.068 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.
Metrorex a formulat recurs, pe 26 ianuarie 2018, iar prin soluția pe scurt pronunțată de Curtea de Apel prin Hotărârea nr. 2570/2018 la data de 2 mai 2018, instanța a respins recursurile ca nefondate.
Hotărârile instanțelor de judecată sunt definitive.
În plus, asocierea a notificat Metrorex, la finele lunii mai, cu privire la demararea procedurii de executare silită, ”ipoteză ce determină creșterea sumelor pe care Metrorex urmează să le achite și alte daune în legătură cu acestea”.
Potrivit notei de fundamentare, ”neplata obligațiilor instituite de instanțele judecătorești în sarcina Metrorex prin hotărâre definitivă poate duce la blocarea activității de transport călători cu metroul afectând astfel circa 600.000 de călători care utilizează zilnic metroul bucureștean”.
De asemenea, bugetul societății Metrorex pe anul 2018 aprobat în aprilie este cu un deficit de finanțare (pierdere) 95,36 milioane lei și că la finele anului 2017 Metrorex nu i-a fost alocată subvenția pentru transportul de călători cu metroul aferentă trimestrului IV, în cuantum de 106,65 milioane lei, sume ce urmează să fie solicitate la rectificarea bugetară pe anul 2018, se mai spune în proiect.