Banca Transilvania a urcat cu aproape 50 de locuri în clasamentul Brand Finance Banking 500 din acest an, cu o creștere de 39% a valorii de brand, până la 242 milioane dolari, și o creștere a ratingului de la A+ la AA. În schimb, băncile germane pierd 24% din valoarea de brand. Sistemul bancar islamic are o creștere de 20%, având în frunte băncile din Orientul Mijlociu, QNB fiind cel mai valoros brand din regiune.
„Creșterea remarcabilă a Băncii Tansilvania a venit prin dezvoltare organică și prin achiziții strategice (recent anunțând consolidarea Bancpost), precum și prin orientarea către segmentul IMM, care este cel mai dinamic segment al economiei românești. În viitorul imediat, rămâne de văzut cum va contracara banca recentele măsuri fiscale agresive, lansate de guvern în decembrie 2018 – care vor afecta negativ cu precădere brandurile românești – și în ce măsură acest mediu neprielnic va afecta progresele facute în ultimii ani”, spune Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, evaluează cele mai valoroase branduri globale. Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Datele relevă că banca chineză ICBC este cel mai valoros brand bancar din lume (79,8 miliarde dolari), băncile din China dominând primele patru poziții ale clasamentului, cu o creștere de 28% a valorii cumulate de brand.
În schimb, băncile germane pierd 24% din valoarea de brand.
Sistemul bancar islamic are o creștere de 20%, având în frunte băncile din Orientul Mijlociu, QNB fiind cel mai valoros brand din regiune.
Banca rusească Sberbank revendică titlul de cel mai puternic brand bancar din lume, cu un scor de 93,1 din 100 și rating AAA+.
Băncile din China continuă să crească în valoare
Principalele bănci din China domină pozițiile de frunte în clasamentul Brand Finance Banking 500 2019, publicat de revista The Banker. ICBC, Banca pentru Industrie și Comerț a Chinei, este cel mai valoros brand bancar, cu o creștere de 35%, atingând 79,8 miliarde dolari, și cu un rating de forță a brandului AAA+.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF este în control la două bănci și urmează o a treia în scurt timp. Inspectorii Fiscului verifică profitul pe anii din urmăChina Construction Bank ocupă locul al doilea (69,7 miliarde dolari), iar Agricultural Bank of China (55 miliarde dolari) și Bank of China (51 miliarde dolari), locurile al treilea și, respectiv, al patrulea.
Brian Caplen, redactor la The Banker, comentează: "Băncile au sfidat perspectiva sumbră din economia generală, crescându-și valoarea de brand cu 15%, până la 1357 de miliarde de dolari, depășind creșterea de 10% de anul trecut. Băncile chineze au fost lideri și dețin în prezent patru dintre cele cinci poziții de vârf din clasament. Spre deosebire de acestea, băncile europene au avut o evoluție mai slabă, iar Germania a înregistrat o scădere de 24% a valorii de brand.”
Traiectoria de creștere a băncilor din China – pe fundalul fricțiunilor comerciale și al preocupărilor legate de cursul valutar – rămâne ascendentă, grație creșterii clasei de mijloc și sprijinului guvernamental. Creșterea generală de brand a Chinei a fost de 28%, dublu față de creșterea totală a SUA. În plus, prezența Chinei și rata de creștere sunt întărite de valoarea totală a brandurilor sale bancare de 406,9 miliarde dolari, cu peste 100 de miliarde dolari mai mare decât valoarea totală a brandurilor bancare din SUA (297 de miliarde dolari).
Băncile europene nu se bucură de creștere
Dacă băncile americane și-au revenit, sistemul bancar european trece printr-o perioadă dificilă din cauza unei abordări mai puțin active a crizei financiare. Ca urmare, valoarea de brand a scăzut, iar satisfacția clienților a atins un minim istoric.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Primul supermarket modern din România, închis a doua oară într-un an și jumătate. Brandul Supeco, magazin cu prețuri mici, apare în BucureștiBăncile germane, de pildă, au pierdut 24% din valoarea totală de brand, Deutsche Bank fiind singura bancă germană care a intrat în Top 100. Banca a căzut de pe locul 47 pe locul 70 și a pierdut 30% din valoarea brandului, până la 4,3 miliarde dolari, din cauza pierderilor continue și a volatilității managementului.
Piața financiară britanică, cu complicațiile și incertitudinea pe termen lung cauzate de viitoarea ieșire din Uniunea Europeană, stagnează. La zece ani de la programul de bailout din sistemul bancar britanic, RBS a pierdut 32% din valoarea brandului, căzând 52 de poziții, până pe locul 234. Din rândul băncilor mai mari, subsidiara RBS, NatWest, oferă motive de optimism, cu o creștere a valorii brandului de 19%, atingând 7,7 miliarde de dolari.
Sistemul bancar islamic crește substanțial
În Orientul Mijlociu, banca QNB din Qatar este lider ca valoare de brand, crescând cu 19%, până la 5 miliarde dolari, în timp ce NBD, din Emiratele Arabe Unite, a crescut cu 14%, până la 4 miliarde dolari, iar First Abu Dhabi – banca din Orientul Mijlociu cu cea mai rapidă creștere – a urcat cu 25%, până la 3,9 miliarde dolari.
Orientul Mijlociu a jucat un rol important în sistemul bancar islamic, segmentul bucurându-se de o creștere de 20% a valorii brandului anul acesta. Potrivit studiului realizat de Brand Finance, brandurile din regiune se clasează foarte bine și în privința reputației și a calității.
Banca rusească Sberbank este cel mai puternic brand din industria bancară
Pe lângă calcularea valorii brandului, Brand Finance determină și forța relativă a brandurilor. În acest scop, analizăm investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții / consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Ținând cont de aceste criterii, banca moscovită Sberbank devine, pentru prima oară, cel mai puternic brand bancar din lume, cu un punctaj de 93,1 și un rating AAA+.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV O româncă refuzată de ANAF la plata banilor câștigați la Loteria bonurilor fiscale a bătut Guvernul în instanță și l-a obligat să emită OUG și un ordin de ministru pentru a-i rezolva problemaAvând peste 14 000 de sucursale, active în valoare de 446 de miliarde dolari și deținând 45% dintre toate depozitele bancare în Rusia, brandul Sberbank se bucură de succes. Banca are un punctaj ridicat în privința familiarității (92,2%), a loialității (94,6%) și a respectului (92,7%). Mai mult, într-o perioadă în care băncile nu stau bine la capitolul reputație, Sberbank are un punctaj de 7,99 din 10.
Deținută majoritar de Banca Centrală a Rusiei, poziția Sberbank pe piața financiară din Rusia este aproape imbatabilă. Banca are circa 2,5 milioane de clienți corporativi și își construiește un ecosistem prin care clienții pot să aibă acces la platforme online comerciale, guvernamentale și profesionale, la servicii digitale și offline.