Turoperatorii: În cazul insolvenței unei agenții, turiștii care cumpără vacanțe interne sau, pentru străinătate, doar cazare și masa ori doar transport riscă să nu-și primească toți banii

Turoperatorii: În cazul insolvenței unei agenții, turiștii care cumpără vacanțe interne sau, pentru străinătate, doar cazare și masa ori doar transport riscă să nu-și primească toți banii
scris 5 iul 2018

Chiar dacă Ministerul Turismului a pregătit un act normativ prin care aplică Directiva europeană care obligă statele să asigure integral banii plătiți în avans de turiști, mai mult de jumătate din vacanțele vândute de agențiile din România nu beneficiază de astfel de măsuri de protecție, pentru că nu intră la categoria "pachete turistice". Este vorba de toate vacanțele interne și externe în care turiștii cumpără de la agenție doar cazarea și masa, nu și transportul.

În momentul de față, agențiile turoperatorare din România sunt obligate prin lege să asigure 50.000 de dolari din banii turiștilor în caz de insolvență, iar firmele revânzătoare de vacanțe - doar 10.000 de dolari. În cazul în care, să zicem, un turoperator intră în faliment și se constată că a încasat în avans de la turiști 500.000 de euro, pentru care nu mai poate asigura vacanțele, păgubiții vor trebui să împartă, proporțional, cei 50.000 de dolari asigurați. Practic, turistul va primi mai puțin de 10% din bani plătiți pentru vacanța în care nu a mai plecat pentru că agenția a intrat în colaps.

Urmărește-ne și pe Google News

Statele membre UE erau obligate ca până la 1 iulie 2018 să aplice Directiva care asigură integral banii turismului, doar că ministrul de resort a tărăgănat lucrurile astfel încât proiectul de ordonanță care aplică impunerile UE a fost finalizat abia în această săptămână și va mai sta în dezbatere publică. Chiar și cu întârziere, turoperatorii spun că proiectul de ordonanță a fost realizat fără să se țină cont de sugestiile lor, ceea ce îl va face imposibil de aplicat și nu va rezolva problema pentru care a fost creat.

"În momentul de față, Directiva nu rezolvă problema pentru care a fost dată. Sperăm ca în următoarea perioadă de șase luni să o putem adapta și să găsim instrumente de aplicare eficiente. Noi nu avem alte propuneri decât să putem asocia garantarea care se face prin polițe de asigurare și care va acoperi doar o parte din bani, iar restul să-l putem completa printr-un fond mutual pe care să-l creăm tot noi, agențiile de turism. Fără poliță de garantare și fără fond mutual, nu are cine să asigure integral banii turiștilor", a declarat joi într-o conferință de presă Nicolae Demetriade, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).

Ministerul Turismului a pus în dezbatere proiectul privind pachetele de servicii de călătorie: Pachetele achiziționate de turiști vor fi garantate integral. Amenzile ajung la 50.000 lei CITEȘTE ȘI Ministerul Turismului a pus în dezbatere proiectul privind pachetele de servicii de călătorie: Pachetele achiziționate de turiști vor fi garantate integral. Amenzile ajung la 50.000 lei

Proiectul de act normativ schimbă radical modul de garantare a pachetelor turistice, pentru că răspunderea cade acum doar pe turoperator, iar ceea ce mai modifică total este suma de rambursat către turiști în caz de insolvență a agențiilor. Până acum suma care se împărțea turiștilor era limitată la 50.000 de dolari, iar acum dispare această limită maximă și poate fi oricât, în funcție de valoarea cumulată a vacanțelor care n-au mai putut fi onorate. "Directiva spune că trebuie dați toți banii înapoi, ceea ce ne dorim și noi de ani de zile. ANAT, în 2016, a pus pe masa guvernului un draft de act normativ care pleca de la următoarea idee: nu putem să trecem Dunărea într-un singur pas. Nu merge, nu funcționează. Ne trebuie mai mulți pași. Și atunci am propus să mărim limita asigurată de la 50.000 de dolari la 150.000 de euro, apoi la 500.000 și ulterior la un milion de euro, apoi la 2 milioane de euro. Niciun asigurator nu poate să treacă de la aproape nimic la aproape infinit. E nevoie ca piața să se adapteze. Noi ne trezim astăzi, pe 5 iulie, cu o directivă care trebuia să intre în vigoare pe 1 iulie și unde nu avem mecanismele create", a declarat în aceeași conferință Dragoș Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines și reprezentant al concernului TUI în România.

El susține că toate propunerile făcute de ANAT până acum trei zile au fost ignorate de către ministerul Turismului. "Noi ar trebui, teoretic, peste șapte zile să avem Directiva europeană dată, dar nu avem mecanismele create și nici nu credem că se pot crea peste noapte. Noi ne dorim să returnăm toți banii, pentru că e modul în care agențiile de turism își pot ține clienții aproape. Lucrul ăsta costă niște bani și vor crește prețurile vacanțelor. Toți banii ăștia vor fi băgați în pachete", a mai spus el.

Anastasiu afirmă și că Directiva europeană a creat niște așteptări nerealiste în piață, pentru că turiștii cred, în mod fals, că de acum înainte banii plătiți pe vacanțe vor fi asigurați integral. Directiva europeană vorbește despre "pachete și servicii asociate", iar asta nu înseamnă tot ce oferă agențiile de turism în România sau în întreaga lume.

"Câteva exemple: o vancață de o săptămână pe litoralul românesc cu mic dejun, sau cu demipensiune sau all inclusive, litoralul bulgăresc, cazare și masă, Halkidiki, o săptămână cu două mese pe zi, toate acestea nu intră în scopul Directivei dacă nu au și o altă componetă, cum ar fi transportul, rent-a-car sau altele. Nu sunt pachete turistice. Cine crează așteptări că de mâine orice ban plătit în avans oricui va fi rambursat în întregime greșește din două puncte de vedere: 1. Nu toate produsele intră acolo și 2. Nu există mecanisme de aplicare", a mai spus reprezentantul TUI.

Practic, în proporție de 99%, cei care cumpără vacanțe interne nu vor fi siguri că-și primesc toți banii înapoi în caz de insolvență, pentru că, fără transport, nu au cumpărat de la agenție un pachet turistic.

Anastasiu spune că ar fi trebuit create în timp mecanismele, cutumele și deprinderile pentru ca toată piața să poată aplica noile norme. Din 2015, de când s-a dat această  Directivă în Europa, ministerul Turismului nu a transpus-o într-un cadru legal pentru ca între timp piața să se pregătească. "ANPC și Ministerul Turismului trebuie să ia în calcul că această piață de care mulți și-au bătut joc ani de zile Noi am propus un mecanism combinat, limita X, plus un fond de garantare pe deasupra. Ori fondul de garantare a dispărut din peisaj, iar nouă nu ne-a spus nimeni de ce a dispărut", a încheiat Anastasiu.

viewscnt
Afla mai multe despre
ministerul turismului
anat
garantare
turisti