Reacție la vinieta Oxigen anunțată pentru București. Bogdan Glăvan, consilier al premierului-desemnat: Nu e o taxă pe poluare, e una pe proprietate, un nou bir la buget

Reacție la vinieta Oxigen anunțată pentru București. Bogdan Glăvan, consilier al premierului-desemnat: Nu e o taxă pe poluare, e una pe proprietate, un nou bir la buget
scris 20 oct 2019

Bogdan Glăvan, profesor de economie și consilier pe probleme economice al premierului-desemnat Ludovic Orban, susține că vinieta propusă de Primăria București pentru autovehicule este o taxă pe proprietate și nu una pe poluare, așa cum este prezentată. „Taxa Firea-Oxigen va duce la scăderea poluării ca un efect colateral, la fel cum a dus și supra-acciza la combustibil”.

ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI

Primăria Capitalei a prezentat o nouă variantă de taxare a șoferilor din oraș. Posesorii de autovehicule încadrate sub norma Euro 5 vor fi nevoiți să plătească o vinietă, numită Oxigen, care costă de la câteva sute de lei până la câteva mii de lei pe an, pentru a circula în București. În plus, accesul mașinilor cu motoare sub standardul Euro 3 nu vor avea deloc acces în Centru în timpul săptămânii între orele 07:00 și 22:00.

Urmărește-ne și pe Google News
Taxa pe poluare în București, varianta nouă: Autoturismele sub Euro 5 vor plăti o vinietă de câteva sute sau chiar mii de lei pentru a circula în oraș. Restricții pentru zona de Centru CITEȘTE ȘI Taxa pe poluare în București, varianta nouă: Autoturismele sub Euro 5 vor plăti o vinietă de câteva sute sau chiar mii de lei pentru a circula în oraș. Restricții pentru zona de Centru
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

“Taxa Oxigen nu este o taxă pe poluare. Este o taxă pe proprietate”, scrie Glăvan, pe contul său de Facebook. “Dacă ar fi fost o taxă pe poluare atunci ar fi trebuit să taxeze tocmai poluarea, adică să fie suportată de cei care circulă mult și de cei cu mașini mari (inclusiv dube, camioane ș.a.). Ea se bazează pe criteriul normei de poluare Euro, care însă reprezintă o caracteristică a motorului, nu o atitudine a șoferului! O mașină cu Euro mic poate să polueze mult mai puțin decât o mașină cu Euro mare, dacă este mai mică sau dacă șoferul nu prea circulă cu ea”, adaugă consilierul liderului PNL.

Primăria justifică introducerea taxei ca urmare a gradului ridicat de poluare a aerului din oraș, peste limitele acceptate la nivel european, în special cu particule în suspensie și noxe.

Glăvan spune, însă, că forma propusă a vinietei nu rezolvă decât colateral problema poluării, pentru că nu taxează traficul, adică deplasarea în oraș cu mașina.

“O dubă diesel care circulă pe străzile Bucureștiului 8 ore poluează enorm față de o mașină pe benzină mai veche, cu care cineva se duce și pleacă de la serviciu, așa cum am făcut eu vreo 10 ani.

Taxa Oxigen nu taxează acțiunea umană responsabilă de poluare, deci nu este o taxă pe poluare. Ea este o taxă pe proprietate. Dar nu va duce ea la scăderea poluării? Ba da. La fel cum ar duce la scăderea poluării impunerea unei taxe pe mașinile albe (cu interzicerea revopsirii mașinii)”, adaugă Glăvan.

Economistul compară vinieta cu supra-acciza al carburanți introdusă de Guvernul Ponta, care avea ca destinație declarată strângerea de fonduri la buget pentru construcția de autostrăzi.

“Ați văzut autostrăzi?! Nu, fiindcă ceea ce s-a urmărit a fost, de fapt, colectarea unui nou bir la buget. Și asta este taxa Firea-Oxigen: un nou bir la buget, care va crește încasările primăriei București cu vreo 10%”, adaugă Glăvan.

În București și Ilfov sunt înmatriculate 1,62 milioane de autovehicule încadrate sub Euro 5. Dintre acestea, aproape 262.000 sunt non Euro, circa 7.200 sunt Euro 1, aproape 114.000 sunt Euro 2 și 213.000 sunt Euro 3, potrivit raportului de specialitate al Primăriei.

Senatul discută trecerea Protecției Consumatorilor sub Parlament și amendarea companiilor la cifra de afaceri - proiect scos din sertar după trei ani CITEȘTE ȘI Senatul discută trecerea Protecției Consumatorilor sub Parlament și amendarea companiilor la cifra de afaceri - proiect scos din sertar după trei ani

Costul vinietei pe un an va fi de 1.900 de lei pentru mașinile non-euro, de 1.700 de lei pentru cele cu motoare Euro 1, de 1.500 de lei pentru cele cu motoare Euro 2, de 700 de lei pentru Euro 3 și de 500 de lei pentru Euro 4. Proprietarii de mașini mai noi, hibride, electrice sau cu motoare Euro 5 și Euro 6 nu vor plăti taxă, la fel cum nu vor plăti nici o serie de instituții ale statului.

“Spre deosebire de supra-acciza la carburant, noua taxă are un pronunțat efect regresiv. Este o taxă pe oamenii săraci sau pe cei cu venituri modeste, posesori de mașini mici și vechi”, consideră Glăvan.

Vinieta ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2020, însă pentru acest lucru are nevoie de votul Consilierilor municipali la ședința din 24 octombrie.

Totodată, șoferii prinși fără vinietă valabilă ar urma să plătească o amendă de la 1.500 la 2.000 de lei, se mai arată în proiect.

viewscnt
Afla mai multe despre
vinieta oxigen
taxa poluare
bogdan glavan
taxa auto bucuresti