Dacia este cel mai valoros brand românesc, cu o valoare de 1,2 miliarde euro, iar Dedeman este cel mai valoros brand cu acționariat 100% românesc, evaluat la 206 milioane euro, fiind totuși pe locul 3 în clasament. Aceasta deoarece poziția a doua este ocupată de eMag, creditat cu o valoare de 361 milioane euro în clasamentul pe 2017 lansat în această noapte de Brand Finance, cea mai mare firmă independentă globală de consultanță strategică și evaluare de business, și analizat de Profit.ro. Și Ion Țiriac apare pe listă.
Clasamentul a fost redactat pe baza unei analize de 6 luni, reprezentând prima evaluare sistematică și riguroasă a brandurilor românești de top.
"Dacia este un brand solid, popular, și a fost practic singurul brand auto care putea fi cumpărat în România până în 1989. Preluarea de către Renault în 1999 a marcat un reviriment al brandului, iar astăzi Dacia este al doilea brand din portofoliul Renault ca vânzări, cu 90% din producție vândută în 34 de țări. Ajuns astăzi al doilea cel mai valoros brand românesc, cu o valoare de 361 milioane euro, eMAG a fost înfi ințat de trei tineri antreprenori în 2001 într-un apartament de bloc – echivalentul local al “garajului” din Silicon Valley. Alimentat de investițiile fondului global Naspers, care între timp a devenit acționar majoritar, eMAG a crescut exponențial, devenind cel mai mare retailer online din România. “Amazonul românesc” și-a păstrat spiritul antreprenorial, adăugând constant noi categorii de produse pe platforma sa, în timp ce își continuă expansiunea în Europa de Est. Al treilea cel mai valoros brand, Dedeman, a excelat în modelul de business mai degrabă tradițional al magazinelor de materiale de construcții și pentru amenajări interioare – dar a valorifi cat tendințele moderne de amenajare a casei, bricolaj de tip do-it-yourself (DIY) și comerț modern (cash & carry). Cu o valoare de 206 milioane euro, este în același timp cel mai valoros brand cu acționariat 100% românesc. Brandul a crescut și prin extinderea perseverentă a rețelei naționale – chiar și în timpul crizei economice – depășind competitori internaționali puternici și România", se arată în raport.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Logodnicul Elenei Udrea intră în afacerile imobiliare, preluând franciza Re/MaxDupă aceste trei companii, următoarele locuri în clasamentul celor mai valoroase 50 de branduri românești sunt ocupate de Petrom (162 milioane euro), Digi RCS&RDS (150 milioane euro), Banca Transilvania (130 milioane euro), Bitdefender (112 milioane euro), BCR (111 milioane euro), BRD (103 milioane euro) și Electrica (80 milioane euro).
"Branduri noi ca eMAG, Dedeman, Digi ori Bitdefender – create și dezvoltate de antreprenori în ultimii 28 de ani – ocupă mai mult de jumătate din clasamentul Brand Finance România 50, generând o valoare totală de peste 1,5 miliarde euro. Alte branduri valoroase au adunat însă o istorie lungă, uneori de peste un secol, iar unele dintre acestea sunt încă în proprietatea statului. Din păcate, astfel de branduri atât de importante pentru public – cum ar fi Tarom sau CFR – sunt neglijate de către statul-proprietar, în ciuda potențialului lor considerabil. Cu toate acestea, există și o excepție notabilă, respectiv brandul CEC Bank, evaluat la 56 milioane euro. Acesta este un exemplu perfect despre cum lideri și manageri performanți pot întoarce soarta unui business de stat în declin, și îl pot plasa între cei mai puternici concurenți", semnalează Brand Finance.
CITEȘTE ȘI FOTO Un site specializat în prezentarea destinațiilor de lux a mers la casa lui Isărescu: Bordeaux? Toscana? Nu, Drăgășani. Isărescu apare în ținută lejerăAstfel, până la poziția 50 se mai află, printre altele, CEC (56 milioane euro), Altex (55 milioane euro), Țiriac (52 milioane euro), Rompetrol (42 milioane euro), Tarom (34 milioane euro), TVR (27 milioane euro), Ursus (26 milioane euro), Bergenbier (19 milioane euro), CFR (17 milioane euro), Omniasig (17 milioane euro), Flanco (16 milioane euro), Borsec (14 milioane euro).
"Pentru cei care își pun numele personal la bătaie într-o afacere riscurile sunt evidente, dar reușita face ca numele să devină o marcă de încredere pentru clienți și parteneri. Ion Țiriac, faimosul și originalul jucător de tenis din anii ’70, a făcut acest lucru, transformându-și numele într-un brand; Brand Finance a evaluat brandul Țiriac în diversele sale asocieri comerciale, ajungând la o valoare de 52 milioane euro, pe locul 15 în clasament. Experimentatul om de afaceri a dezvoltat afaceri în sectoarele auto, imobiliare, servicii fi nanciare, energie etc și a creat treptat un holding care promite să dezvolte un brand puternic si durabil", este mențiunea din raport.
Valoarea brandurilor din clasament a fost calculată prin metoda “economiei de redevență”, care implică estimarea veniturilor viitoare, atribuibile brandului, și calcularea unei rate de redevență care ar fi pretinse pentru folosirea brandului, respectiv ceea ce ar trebui să plăteasca proprietarul pentru dreptul de folosire a brandului dacă nu l-ar avea în proprietate.
Față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance a inclus în studiu și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Aceste 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase au fost incluse individual în clasamentul România 50 2017.
Sectorul de retail a generat cea mai mare valoare de brand, cu 10 branduri valorând cumulat 796 milioane euro.