Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirmă că dacă TAROM nu va respecta planul de restructurare agreat cu Comisia Europeană - plan care implică restructurări de personal astfel încât să se ajungă la schimbarea raportului dintre personalul navigant și restul salariaților – compania va avea soarta celorlalți operatori aerieni de stat din Europa de Est. Grindeanu a precizat că Tarom trebuie să facă restructurări inclusiv în iunie, pentru că în momentul acesta zona de angajări e dezechlibrată.
”Ceea ce știu, legat de TAROM, este următorul lucru: că nu e într-o situație simplă, că situația asta nu e de acuma, ci vine din spate, că are un plan de restructurare acceptat de Comisia Europeană pe care va trebui s-l urmeze. Dacă nu-l urmează, TAROM-ul, din păcate, va avea soarta fostelor companii aviatice din estul Europei”, a adeclarat Sorin Grindeanu la Digi 24.
El a arătat că la compania aviatică românească este există o ”debalansare” în ceea ce privește personalul angajat, relatează News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Inclusiv în iunie trebuie să facă restructurări, pentru că în momentul ăsta e debalansată zona de angajări, în ce sens? O companie de tipul TAROM trebuie să aibă cam 90% din angajați personal navigant și 10% suport”, a adăugat ministrul.
Acesta a arătat că o mare parte din zona de suport sunt angajați la mentenanță, în condițiile în care alte companii au acest serviciu externalizat.
”Dacă nu se va ajunge acolo, situația nu va fi una simplă. E un tic-tac, atât la TAROM, cât și la CFR Marfă. Trebuie să termine prima fază din planul de restructurare”, afirmă ministrul.
Acesta admite că ”a găsit” în companiile din minister membri de partid și susține că în toate companiile din subordinea ministerului a început un proces de selecție, de către firme de recrutare.
”Una dintre principalele măsuri în acea perioadă dificilă a fost introducerea întregului personal din companie în acel program de șomaj tehnic și, prin rotație, am asigurat funcționalitatea ei, adică au fost păstrate elementele de conducere care puteau doar să asigure continuitatea și personalul adiacent prin rotație intra în șomaj tehnic. Ca exemplu, în ianuarie 2021, 431 dintre salariații noștri erau în șomaj tehnic și au generat o economie la salarii de 850.000 de lei în luna respectivă. Extrapolând, sumele la final au fost mult mai mari și a rezultat o reducere de cheltuieli”, a afirmat Ursu.
O altă măsură implementată la nivelul companiei a fost reducerea programului de lucru de la cinci zile lucrătoare la patru, conform Codului Muncii, ceea ce a permis, practic, o reducere de 20% a salariilor, „cu consecințele și nemulțumirile de rigoare la vremea respectivă”.
„Până la urmă am reușit să convingem angajații că este benefic pentru companie, dacă vrem să o salvăm, să începem să facem și sacrificii. Tot ca exemplu, în aprilie 2021, un număr de 752 de angajați erau în acest program incluși, generând o reducere a cheltuielilor salariale cu 1,1 milioane (de lei – n. r.). Deci, prin cele două măsuri, undeva în jur de două milioane de lei, deci aproximativ 500.000 de euro pe lună, reduceri de cheltuieli”, a susținut șeful TAROM.
Concomitent cu aceste măsuri a fost inițiat și un program de plecări voluntare.
„Am avut trei etape. În aceste etape au plecat aproximativ 230 de angajați. Beneficiul acestei măsuri a fost că am încercat să diminuăm riscurile adiacente ale unor procese și eventuale litigii cu angajații. Ne așteptăm acum, la finalul acestei restructurări, să avem niște litigii, să fim contestați în instanță. Suntem deja contestați în instanță cu șanse minime să fie anulată cumva procedura de vreo instanță din România”, a explicat Mihăiță Ursu.
CITEȘTE ȘI Giganții chinezi Alibaba, Tencent și JD.com - cea mai lentă creștere a veniturilor trimestrialeÎn 2020, conform celor mai recente date publice disponibile, TAROM a avut pierderi de 439,8 milioane de lei, comparativ cu 169,6 milioane de lei în 2019, și afaceri de 355,3 milioane de lei, de la 1,35 miliarde de lei în 2019. Ultimul an în care compania aeriană a înregistrat profit a fost 2007.
TAROM este controlată de stat, prin Ministerul Transporturilor. Potrivit unei analize din cadrul companiei, astăzi, raportul este 1 șef la 11 angajați.
TAROM a stabilit ca 65% dintre angajați să intre în șomaj tehnic de la 1 aprilie 2021.
În fiecare departament trebuie să rămână doar 35% din personal.