Garda Națională de Mediu a demarat o amplă acțiune tematică de verificare a modului de respectare a Planului Național de Gestionare a Deșeurilor la nivelul autorităților publice locale, cu ținta ca până la finalul anului să aibă o situație clară a ceea ce înseamnă respectarea trasabilității și a ierarhiei deșeurilor la nivel național, inclusiv să identifice vulnerabilitățile sistemului și dispună măsurile care se impun, anunță, într-un interviu, Andrei Rudolf Corlan, comisar general al Gărzii Naționale de Mediu (GNM).
El precizează și că a fost declanșată o acțiune de inspecție și control pentru verificarea dinamicii stocurilor de deșeuri de pe amplasamentele a doi operatori, iar cazurile în care firme care dețin “instalații” de tratare deșeuri doresc să depoziteze deșeurile “tratate” în foste excavații de agregate minerale pe post de material inert în vederea “reconstrucției ecologice” a unor zone afectate vor fi monitorizate în mod special.
Profit.ro a anunțat recent că au fost relexate cerințele de mediu la delegarea tratării deșeurilor din București, prezentând și un caz de contestare a unei licitații - VEZI DETALII AICI
Reporter: Cât de dificilă este la acest moment realizarea controalelor efective la marii operatori?
Andrei Rudolf Corlan: Din cauza lipsei de personal cu care se confruntă instituția, timpul alocat la marii operatori poate fi uneori insuficient dacă la planificare nu se face o analiză mai atentă a raportului dintre impactul asupra mediului și performanțele instalației verificate.
La nivelul țării noastre sunt apoximativ 60.000 de operatori economici care desfășoară activități cu impact asupra mediului. Pe lângă aceastea mai sunt instituțiile publice care au obligații de mediu, respectiv diverse situații de poluări accidentale sau evenimente de mediu care necesită atenția noastră. Având în vedere varietatea și complexitatea provocărilor cu care se confuntă Garda Națională de Mediu, cu siguranță există o necesitate a specializării personalului pe categorii de activități.
Aș da ca exemplu: a fi doctor nu înseamnă că poți acoperi tot ceea ce presupune medicină sau a fi profesor nu înseamnă că poți preda orice materie.
Totodată, apariția de noi tehnologii este un factor care, în lipsa unei pregătiri continue, poate îngreuna activitatea de control. În calitate de comisari de mediu știm că, pe măsură ce obiectivele europene și naționale de mediu devin tot mai ambițioase și legislația devine mai strictă, la fel vor deveni tot mai mari și tentațiile de a le ocoli din partea celor vizați. Ne bazăm, așadar, pe creșterea continuă a capacității noastre de intervenție, pe experiența acumulată în ani de activitate, ca să fim cu un pas înaintea diverșilor făptuitori.
Andrei Rudolf Corlan, comisar general al Gărzii Naționale de Mediu
Rep: Ce poate fi spus despre frecvența activităților neconforme și impactul maxim pe care îl au măsurile GNM? Practica arată că este "sport național" printre primarii din București și Ilfov și controalele nu prea găsesc mare lucru.
Andrei Rudolf Corlan: Măsurile impuse prin actele de control nu sunt întotdeauna respectate în totalitate sau la termen; una dintre cauze poate fi și resursa financiară redusă pe acest segment a APL-urilor (Autoritățile administrației publice locale - n.r.), cu toate că responsabilitățile și obligațiile acestora sunt clar specificate în legislația de mediu. Garda Națională de Mediu este responsabilă cu controlul modului de implementare al strategiilor și planurilor de mediu la nivel central și local.
În acest sens, numai în ultimii 3 ani, Garda Națională de Mediu a aplicat sancțiuni în cuantum de peste 326.000.0000 lei, a sistat peste 1.000 de activități și a întocmit peste 600 de sesizări penale.
Având în vedere aceste cifre, putem afirma că Garda Națională de Mediu este un luptător activ împotriva faptelor care contravin mediului înconjurător, dar totodată relevă o disfuncționalitate a modului de conștientizare și implementare a legislației de mediu în România.
Având în vedere că, în anul 2022, procentul de reciclare a deșeurilor la nivel național este de doar 11,6%, față de ținta stabilită de 50%, nu putem să nu recunoaștem realitatea și tocmai de aceea Garda Națională de Mediu îndeplinește un rol activ în constatarea și sancționarea acestor aspecte.
Am demarat acum două luni o amplă acțiune tematică de verificare a modului de respectare a Planului Național de Gestionare a Deșeurilor la nivelul autorităților publice locale. Dorim ca până la finalul anului să avem o situație clară a ceea ce înseamnă respectarea trasabilității și a ierarhiei deșeurilor la nivel național, să identificăm vulnerabilitățile sistemului și să luăm măsurile care se impun.
Rep: Cum funcționează astăzi practica depozitării ilegale sub pretextul tratării și sortării deșeurilor? Ce mecanisme au autoritățile la dispoziție pentru a evita situația Ulmeni/Călărași și Ariceștii Rahtivani/Prahova?
Andrei Rudolf Corlan: Mecanismul avut la dispoziție de GNM în cazul Ulmeni a fost cel conferit de prevederile legale în vigoare, respectiv desfășurarea acțiunilor de inspecție și control specifice on site și impunerea de măsuri de conformare.
Acțiunile GNM la SC Utiltrailer SRL s-au concretizat pe perioada 2019 -2023 în 8 controale, în urma cărora au fost aplicate 9 sancțiuni în valoare de 650.000 lei și măsura de interzicere a recepționării deșeurilor.
Acțiunile GNM la SC Cassano Metal SRL s-au concretizat pe perioada 2019 - 2023 în 24 controale, în urma cărora au fost aplicate 18 sancțiuni în valoare de 1.550.000 lei și măsura de interzicere a recepționării deșeurilor.
Pentru concretizarea concluziilor inspecțiilor, am demarat o acțiune de inspecție și control, având că obiectiv principal verificarea dinamicii stocurilor de deșeuri de pe amplasamentele celor 2 operatori, în conformitate cu măsurile dispuse de GNM, ca urmare a controalelor desfășurate anterior. În acest sens, am dispus efectuarea unor ridicări topo, în vederea determinării volumelor de deșeuri depozitate în prezent pe aceste 2 amplasamente, urmând a dispune, ca urmare a rezultatelor studiului, măsuri în consecință.
Avem în vedere o colaborare activă cu Agenția Națională de protecția Mediului pentru o informare reciprocă în cazurile în care operatori economici care dețin “instalații” de tratare deșeuri doresc să depoziteze deșeurile “tratate” în foste excavații de agregate minerale pe post de material inert în vederea “reconstrucției ecologice” a unor zone afectate. Astfel de activități vor fi monitorizate de GNM în mod special pe palierul care se suprapune activităților de tratare deșeuri.
În acest sens vom solicita ANPM situația locațiilor care sunt autorizate să “primescă” deșeuri tratate ca material inert pentru verificări suplimentare care să elimine suspiciunile referitoare la acte de îngropare “în fapt” a deșeurilor.
Rep: Ce prevederi pot fi introduse în caietele de sarcini astfel încât operatori din situațiile de mai sus să nu mai poată participa la licitații atunci când au în trecutul foarte apropiat astfel de abateri de la norme sau nici măcar nu au adresat cerințele autorităților de mediu?
Andrei Rudolf Corlan: Garda Națională de Mediu aplică legislația specifică de mediu pe toate palierele ei, poate face propuneri, dar nu este o instituție care să inițieze, să modifice sau să emită acte normative.
Ca strategie de combatere a fenomenelor generalizate de infracționalitate de mediu, am implementat în mandatul meu concretizarea concluziilor inspecțiilor în propuneri de modificări legislative. Mai exact, prin controale efectuate la mai multe activități similare, identificăm
vulnerabilitățile legislative care sunt exploatate și propunem corectarea lor .
Există o inițiativă legislativă în ceea ce privește cazierul de mediu, și anume- PLX 211/13.04.2022 Proiect de Lege privind Cazierul de mediu și Registrul național electronic de mediu; Proiectul de lege își propune să stopeze operatorii economici cu cazier de mediu să nu poată beneficia de fonduri, să nu poată participa la proiecte și chiar să nu poată obține sau reînnoi actele de reglementare în domeniul mediului. Cu siguranță, dacă Legislativul va stabili atribuții de implementare Gărzii Naționale de Mediu, instituția noastră le va duce la indeplinire.
Rep: Similar, ar fi cazul existenței unor sancțiuni/interdicții suplimentare care să interzică participarea la proceduri de mediu a firmelor ale căror asociați au fost condamnați penal tocmai pentru operațiuni de mediu?
Andrei Rudolf Corlan: Pe principiul menționat anterior, articolul14. din OUG 196/2005 privind Fondul de mediu prevede faptul că
(1) Nu sunt considerați eligibili solicitanții proiectelor depuse la Administrația Fondului pentru Mediu care se încadrează în oricare dintre următoarele situații:
a) au fost condamnați pentru infracțiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;