Sumele mici investite în promovarea turismului, lipsa unor zboruri directe spre litoral și a unor pachete turistice complete îi țin departe de litoralul românesc pe turiștii străini. Milioane de germani, scandinavi, francezi și austrieci au renunțat la vacanțele în Turcia, Egipt sau Tunisia, țări pe care le consideră nesigure, dar România nu reușește să muște din această felie uriașă.
Ca să poată atrage acești turiști, România are nevoie de trei lucruri: promovare, rețea de transport și ofertă hotelieră, crede Mohammad Murad, cel mai mare hotelier din România și președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). El crede că singura șansă a României ca să intre în atenția turiștilor străini sunt prețurile mici și dă exemplul marilor lanțuri de magazine care promovează zacusca sau salamul la câțiva lei.
Turistul străin, crede Murad, are nevoie să știe cum ajunge la noi, pentru că nu există transport pe litoral. "Tarom ar trebui să vină în sprijinul acestui sector, pentru că și așa e în pierdere, și să pună la dispoziție avioane din zece orașe din Germania și țările scandinave către România, pentru două luni, în mai-iunie, la prețuri mici, să zicem 99 de euro dus-întors din Berlin, Frankfurt etc. spre Constanța", arată omul de afaceri.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ideea lui este susținută și de Toni Messerschmidt, proprietarul agenției germane Messerschmidt Reisen. Acesta crede că poate ar veni mai mulți turiști germani și spre România dacă ar avea zbor direct spre litoralul românesc. Acum, ei trebuie să plece cu avionul la București, iar de acolo cu autocarul la mare. "Dacă facem socoteala, unui turist german, ca să ajungă pe litoralul românesc, îi trebuie 8-9 ore. Din acest motiv își alege o altă destinație, de exemplu Spania", explică Messerschmidt, prezent la cel mai mare târg de turism din lume ITB Berlin, desfășurat în perioada 8-12 martie.
Mohammad Murad completează că hotelierii ar putea da camerele all inclusive în lunile mai și iunie cu 33 de euro pe zi, pentru că oricum în acele perioade gradul de ocupare nu se apropie de 100% ca în vârf de sezon. "La început, când vrei să fii cunoscut ca destinație, ai nevoie de prețuri mici. Prețul atractiv e important. Vine neamțul cu 300 de euro la noi pentru o săptămână", mai spune el.
În afară de transport și cazare ieftină, Murad crede că și promovarea are un rol decisiv. Noi, acum, adaugă el, e ca și cum am vinde străinilor un apartament, dar care nu are bucătărie, uși și geamuri. Nu e ok să-i dăm vacanța pe componente. "În loc să promovez România cu fluturași, mai bine dau un milion de euro la Tarom ca să susțină cursele spre litoral. Oamenii cumpără un pachet, nu un hotel", mai spune hotelierul.
Reprezentantul concernului german TUI în România, Dragoș Anastasiu, prezent la ITB Berlin, afirmă, la rândul său, că deși numărul de turiști străini care ajung în România crește de la an la an, dar relativ puțin față de potențialul pe care îl avem, noi nu reușim să redirecționăm fluxurile de turiști care au renunțat la Egipt, Tunisia și, mai ales, Turcia, unde scăderile sunt masive, către România, pentru că nu avem prezență masivă pe piață.
În schimb, țări precum Spania, Grecia, Portugalia sau chiar Bulgaria profită din plin de acest moment. "Noi luăm astfel de turiști din întâmplare, dar nu avem o prezență consistentă pe piață. Soluția? Să bage bani în promovare! Avem produse. Dacă România ar băga anul ăsta 20-30 de milioane de euro în promovare, banii s-ar întoarce foarte repede. Avem produs și avem și transport. Pentru România, 20-30 de milioane de euro pe an nu reprezintă nimic. În Germania ai putea să începi să te faci simțit cu 10 milioane de euro", spune omul de afaceri. El crede că bugetul de promovare al României, de 5 milioane de euro, chiar dacă e dublu față de cel de anul trecut, nu e suficient.
CITEȘTE ȘI Cel mai mare "exod" de pensionari străini în România din ultimii 25 de ani lasă 1,5 milioane euro. Le plac sarmalele, prăjiturile și stau la cozi pentru cărți poștaleCristian Pandel, proprietarul Christian Tour, turoperator cu birouri în zece țări, printre care Spania, Marea Britanie sau Polonia crede că România are încă o imagine foarte proastă. "Lumea nu știe exact ce se întâmplă în România. Inclusiv angajații pe care noi îi recrutăm din alte țări și îi aducem în București să ne vadă, sunt mirați că nu e urât și nesigur cum își imaginau. România le pare străinilor o țară nesigură, despre care nu știu mare lucru. Toți care vin sunt șocați: în România e sigur, la 12 noaptea poți umbla liniștit prin București, prețurile sunt mici, oamenii sunt ok... Concluzia? N-avem brand de țară", spune Pandel.
Ca de cele mai multe ori în istorie, nici acum România nu a reușit să profite de un moment prielnic și să scoată capul în lume. România e o destinație frumoasă și sigură, cu prețuri mici și în care orice european poate ajunge, teoretic, în doar câteva ore cu avionul. Dar toate acestea nu sunt suficiente. Mohammad Murad are o vorbă: "Ferească Dumnezeu să te prindă binele nepregătit!"