Piața din România trece printr-o perioadă de schimbări radicale, caracterizată de condiții de consum noi, dificultăți în ceea ce privește disponibilitatea forței de muncă și costuri asociate tot mai ridicate, concurența pentru resursele de producție locală fiind acerbă, justifică Nestlé închiderea, după 18 ani, a fabricii din Timișoara într-un document transmis autorităților și obținut de Profit.ro. Compania se plânge că nu reușește să găsească și să păstreze angajați "într-un cadru care ar permite o competitivitate adevcată a mărcii", deși a crescut salariile și beneficiile în ultimii ani și a ridicat substanțial bugetul de recrutare pe anul trecut.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În același timp, însă, Nestlé admite că a pierdut la dulciuri cotă de piață în ultimii 10 ani, scăzând sub 10% în 2016, și are un portofoliu de mărci și o producție fragmentate, ceea ce i-a generat un sistem industrial necompetitiv, cu vânzări pe fabrică mai mici decât cele ale competitorilor, doar circa jumătate din capacitatea de producție de 60.000 tone pentru napolitane din 6 state (România, Marea Britanie, Polonia, Bulgaria, Ucraina, Turcia) fiind astăzi folosită.
Profit.ro a anunțat vineri că Nestlé, cea mai mare companie de produse alimentare și băuturi din lume, cu sediul în Elveția, își închide fabrica din Timișoara, singura din România. Fabrica va fi închisă până la finalul lunii mai a acestui an, fiind afectați 388 de angajați care însă, cum a anunțat Profit.ro, au primit deja oferte de la companii precum Fornetti și Elba.
"Pe plan local, Nestlé își desfășoară activitatea pe o piață care trece printr-o perioadă de schimbări rapide, caracterizată de noi tipare de consum și deficit de muncă, într-un mediu competitiv”, spunea Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Dan Ostahie lansează un procesator de plăți pentru comercianți, cu una dintre cele mai importante companii din Bulgaria. Parteneri - un membru CA Banca Transilvania și un fost avocat White&Case cu un fond de investițiiProfit.ro a relatat că Nestlé este sub presiune deoarece Third Point, un fond speculativ condus de investitorul activist Daniel Loeb și care deține o participație evaluată la 3,5 miliarde dolari, cere măsuri drastice pentru îmbunătățirea performanțelor financiare. În vara anului trecut, Daniel Loeb, creditat la acest moment de Forbes cu o avere de 3,1 miliarde dolari, al doilea cel mai mare acționar al Nestle, a transmis directorului executiv și președintelui Consiliului de Administrație ai Nestlé o scrisoare de 34 de pagini, cerând restructurarea companiei și vânzarea unor fabrici.
În argumentația trimisă acum autorităților române, Nestlé arată că din 2013 a economisit 4,6 miliarde franci elvețieni prin acțiuni de eficientizare și a introdus și la Timișoara un program de ameliorare continuă, pentru reducerea pierderilor și creșterea productivității.
"În pofida eforturilor depuse anterior, Nestlé România activează pe o piață care trece printr-o perioadă de schimbări radicale, caracterizată de condiții de consum noi, dificultăți în ceea ce privește disponibilitatea forței de muncă și costuri asociate din ce în ce mai ridicate. Acest fapt a avut un impact semnificativ asupra activității de producție a dulciurilor desfășurate de noi.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Prima reacție a lui Gabriel Popoviciu după decizia de confiscare de către stat a terenului din Băneasa, pe care a construit unul dintre cele mai scumpe proiecte imobiliare din țarăPer ansamblu, condițiile pieței muncii din Timișoara s-au modificat și vor continua să se modifice rapid, concurența pentru resursele de producție locală fiind acerbă și costurile fiind în creștere.
Nestlé România a întâmpinat dificultăți din ce în ce mai mari în recrutare și în menținerea echipelor într-un cadru care ar permite o competitivitate adevcată a mărcii, ceea ce înseamnă că, și în condițiile efectuării de investiții, societatea nu-și poate asigura disponibilitatea forței de muncă necesare", sunt justificările companiei.
Nestlé susține că, de-a lungul anilor, a crescut semnificativ salariile și pachetul de beneficii, dar, cu toate acestea, rotația personalului a fost de 36% în 2016, 53% în 2017 și 44% în 2018. Anul trecut, bugetul de recrutare, stabilit inițial la 20.000 lei, a fost depășit, ajungându-se la finalul anului la un cost total de 265.000 lei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Omer Susli și Ionuț Dumitrescu cumpără clădirea de birouri Bucharest Corporate Center cu peste 17 milioane de euro. Operațiune după modelul Bistrița Retail Park"Condițiile actuale din fabrică nu ne vor permite pe viitor să fabricăm produse care să aibă calitatea și să prezinte caracteristicile impuse de schimbare. Intenția de închidere a fabricii se înscrie în strategia globală de producție Nestlé, care se concentrează pe eficiență, optimizarea resurselor, armonizarea portofoliului și produse standardizate, pentru a face față schimbărilor rapide și permanente la nivel cerințelor de consum", adaugă compania.
În decembrie anul trecut,Nestlé a anunțat că va concedia aproape 400 de persoane în Germania, după ce în luna iunie anunțase că va închide fabrica din Ludwigsburg, în apropierea orașului Stuttgart, unde are circa 100 de angajați.
În toamnă, Nestlé și-a scos la vânzare divizia care comercializează produse și tratamente pentru îngrijirea pielii, deoarece compania elvețiană renunță la afacerile neperformante și caută să evite criticile din partea investitorului care solicită o restructurare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Planul de aderare la zona euro – Firmele să fie capitalizate forțat de acționari sau radiate la cererea Fiscului. Deficitul de capital depășește 153 de miliarde de leiFabrica din Timișoara are o producție anuală de peste 10.000 tone de dulciuri și cafea. Din Timișoara, Nestlé România exportă 35% din producție în Ungaria, țările de la Marea Adriatică, țările mediteraneene și, începând de anul trecut, în Irlanda.
Fabricarea produselor Nestlé va continua în alte zone, în încercarea de a simplifica procesele și de a funcționa mai eficient, astfel încât consumatorii să nu fie afectați. Surse din piață afirmă că parte din producție ar urma să fie transferată în Ungaria.
Nestlé va rămâne totuși pe piața din România și își va continua activitatea cu ajutorul echipelor din sediul central din București, biroului Regional Cost Competence Centre din Timișoara și echipei de vânzări.
Nestlé a intrat pe piața din România în 1995 și a cumpărat fabrica în 2000, în momentul de față având aproximativ 900 de angajați în București și în Timișoara, ultimul oraș fiind cel unde se află fabrica și unde sunt fabricate produse precum napolitana Joe.
Portofoliul Nestlé România cuprinde: băuturi (NESCAFÉ, Nesquik), dulciuri (JOE, Nesquik, Kit Kat, Lion, After Eight, Smarties), produse culinare (Maggi), hrană pentru copii (Nestlé Infant Nutrition), Nestlé Professional - divizia de soluții „out of home”, batoane și cereale pentru micul dejun (Nestlé Fitness, Musli, Nesquik, Chocapic etc.) și hrană pentru animale (Purina). NESCAFÉ Dolce Gusto a deschis piața sistemelor de băuturi pe bază de capsule în România prin lansarea primului aparat NESCAFÉ Dolce Gusto în septembrie 2009, vânzând în prezent circa 20 de sortimente de cafea de calitate profesională.
Nespresso, pe nișa cafelei de lux sub formă de capsule, este prezent oficial în România ca divizie de lux a Grupului Nestlé, începând cu anul 2014.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV După mulți ani, Dragoș Petrescu iese cu brandurile City Grill și Hanul Berarilor în afara CapitaleiȘi anul trecut, Nestlé România a continuat să dețină prima sau a doua poziție în toate categoriile în care compania este prezentă pe piața autohtonă, cu 33% cafea solubilă, cafea capsule și băuturi, 61% hrană pentru copii, 40% produse culinare, 48% cereale, 18% dulciuri și 14% hrană pentru animale de companie. Cele mai mari ponderi în cifra de afaceri sunt deținute de cafea, hrană pentru copii, cereale pentru micul dejun și produse culinare.
Ultimele date, pentru 2017, indică afaceri de 820 milioane lei și un profit net de 88,1 milioane lei, cu un provizion de 26,8 milioane lei. Datoriile totale ating aproape 146 milioane lei.
La nivel global, Nestlé are 335.000 de angajați, 436 de fabrici în 85 de țări, își vinde produsele în 189 de țări.