Firmele aflate în procedură simplificată de insolvență sau faliment vor putea cere Fiscului, pentru motive legate de lipsa disponibilităților bănești, amânarea la plată a impozitelor și contribuțiilor aferente veniturilor de natură salarială apărute după data deschiderii procedurii, până la data distribuirii primelor sume obținute din valorificarea activelor, dar nu mai mult de 6 luni, interval pentru care nu vor datora dobânzi și penalități de întârziere.
Regula va fi introdusă de Guvern printr-un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală, obținut de Profit.ro.
Astfel de știri exclusive vor fi disponibile în curând abonaților prin platforma PROFIT INSIDER
Textul pregătit de Guvern stabilește:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru contribuabilii aflati în procedura simplificată sau a falimentului potrivit Legii insolvenței 85/2014, pentru motive legate de lipsa disponibilităților bănești, practicienii în insolvență pot solicita amânarea la plată a impozitelor și contribuțiilor aferente veniturilor de natură salarială născute după data deschiderii procedurii.
În vederea acordării amânării la plată, practicienii în insolvență, reprezentanți ai debitorilor, depun o cerere la organul fiscal central competent. În cerere, practicianul în insolvență indică și perioada pentru care se solicită amânarea la plată. La cerere se anexează documente doveditoare a lipsei disponibilităților bănești.
Obligațiile fiscale se amână la plată până la data distribuirii primelor sume obținute din valorificarea activelor debitorilor ulterior aprobării amânării, dar nu mai mult de 6 luni
În cazul în care nicio valorificare de active nu s-a realizat în termenul prevăzut sau sumele obținute din valorificare nu sunt suficiente pentru achitarea obligațiilor fiscale amânate la plată, practicienii în insolvență pot depune o cerere de menținere a amânării la plată pentru sumele rămase de plată. În acest caz, practicienii în insolvență prezintă organului fiscal competent o informare cu privire la sumele obținute din valorificare și modul de distribuire a acestora.
Cererea prevăzută se soluționează de organul fiscal competent prin decizie de amânare sau decizie de menținere a amânării, în termen de maximum 10 zile de la data depunerii cererii. În cazul în care lipsa disponibilităților bănești ne este justificată, organul fiscal emite o decizie de respingere a amânării.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ce controale pregătește Fiscul pentru această toamnăPrin excepție, pe perioada de valabilitate a amânării la plată, debitorii nu datorează dobânzi și penalități de întârziere.
Practicianul în insolvență răspunde solidar cu debitorul în situația în care la împlinirea termenului prevăzut nu au fost achitate sumele amânate la plată și practicianul în insolvență nu depune o nouă cerere de amânare.
În același timp, Guvernul va stabili că, în cazul firmei aflate în procedura de insolvență în formă simplificată, a firmei care a intrat în faliment sau pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare, inactivitatea fiscală declarată nu se înscrie în cazierul fiscal al practicianului în insolvență desemnat în procedură, la cererea acestuia, dacă acesta declară pe proprie răspundere că nu avea posibilitatea îndeplinirii obligațiilor declarative pentru care a fost declarată inactivitatea, din cauza lipsei actelor și faptelor necesare întocmirii declarațiilor aferente perioadei anterioare exercitării funcției.
Împotriva deciziei de respingere a cererii de neînscriere în cazierul fiscal va putea fi depusă contestație la tribunal, secția de contencios administrativ și fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare.
"În situația în care, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sunt înscrise în cazierul fiscal al practicianului în insolvență, ce are calitatea de reprezentant desemnat, informații privind inactivitatea fiscală a contribuabilului aflat în procedura de insolvență în formă simplificată, a contribuabilului care a intrat în faliment sau a contribuabilului pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare, acestea se scot de către organul fiscal competent din evidența cazierului fiscal, la cererea practicianului în insolvență", este textul pregătit de Guvern și obținut de Profit.ro.