Draftul Legii prevenției, în forma redactată de ministrul pentru Mediul de Afaceri, Florin Jianu, până la anunțul acestuia privind demisia, impune inspectorului fiscal să îl informeze pe antreprenor că poate fi sancționat mai blând pentru neregulile descoperite și să îi acorde acestuia dreptul de a alege între sancțiuni.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost prezentată cu mult înainte pe Profit Insider
Documentul confirmă informația transmisă miercuri de Profit.ro, conform căreia intervalul în care firmele vor putea beneficia, o singură dată pentru fiecare contravenție, de îngăduința inspectorilor Fiscului, nefiind amendate fără să le fi cerut anterior un plan de conformare, a fost redus de la 5 ani la 3 ani.
În baza acestui document, extrem de important pentru mediul de business și care nu a fost prezentat public până acum, inspectorii Fiscului nu vor mai putea amenda firmele la prima constatare a unei fapte, ci vor fi obligați să încheie un proces-verbal de constatare a neregulilor care constituie contravenții (nu infracțiuni) și să redacteze un plan de conformare, cu problemele care trebuie remediate și termenul de conformare pentru fiecare faptă, care nu va putea fi mai mic de 7 zile lucrătoare.
Draftul pregătit pentru a fi aplicat în relația Fisc-oameni de afaceri și obținut de Profit.ro stabilește că, în situația existenței unor dispoziții legale mai favorabile pentru contribuabil, referitoare la aplicarea sancțiunilor contravenționale, decât cele stabilite prin prezenta lege, agentul constatator are obligația înștiințării contribuabilului, acesta din urmă având dreptul de opțiune între aplicarea dispozițiilor prezentei legi sau aplicarea dispozițiilor mai favorabile.
Draftul este materialul de lucru referitor la Legea prevenției (neconstituind proiectul de lege în forma finală), pe baza căruia se discută acum la nivel guvernamental, în cadrul unui grup de lucru.
În cadrul grupului de lucru sunt identificate faptele din diferite legi pentru care poate fi aplicată prevenția (de exemplu sunt fapte pentru care prevenția nu poate fi aplicată în sensul nesancționării contravenției, precum vânzarea de alimente alterate) și mecanismul de funcționare a prevenției (proces-verbal de control cu plan de conformare sau avertisment cu plan de conformare conform OG 2/2001 pentru prima abatere).
Această lege este una dintre cele mai așteptate de oamenii de afaceri. De altfel, la anunțul lui Florin Jianu de plecare din funcția de ministru, o serie de oameni de afaceri, printre care Dragoș Anastasiu, proprietarul Eurolines, Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralela 45, și Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România, și-au exprimat regretul, arătând că acesta promovase deja unele măsuri bune, AICI și AICI.
Profit.ro vă prezintă integral draftul Legii prevenției pregătite pentru mediul de afaceri, în actuala formă
MATERIAL DE LUCRU
LEGEA PREVENȚIEI
Parlamentul României adoptă prezenta lege:
Art. 1
(1) Scopul prezentei legi este prevenirea sancționării automate a faptelor care constituie contravenții, prin întocmirea unui plan de conformare, acordându-se posibilitatea contribuabilului de a remedia neregulile constatate cu ocazia unui control în vederea respectării dispozițiilor legale.
Art 2.
În sensul prezetei legii, termenii au următoarele semnificații:
a) Contribuabil – persoana care săvârșește o faptă prevăzută ca fiind contravenție, indiferent de termenul utilizat în actele normative menționate la art. 3 alin. 2;
b) Proces-verbal de control – actul prin care se constată săvârșirea unei fapte care constituie contravenției și care are anexat planul de conformare;
c) Plan de conformare – anexă a procesului-verbal de constatare în care sunt prevăzute măsurile obligatorii de remediere pentru contribuabil și termenul de conformare, astfel cum au fost stabilite de agentul constatator;
d) Agentul constatator – persoana sau organul de control anume prevăzut de actele normative, competent să constate săvârșirea contravențiilor și să aplice sancțiuni.
Art. 3
(1) Agentul constatator nu poate aplica sancțiunile contravenționale prevăzute la alin. 2, la prima constatare a unei fapte care constituie contravenție, înainte de a se întocmi procesul –verbal de control prevăzut de prezenta lege.
(2) Dispozițiile alin. 1 se aplică pentru sancțiunile prevăzute de:
a) art. 493 alin. 3, alin. 4, alin. 41 și alin. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
b) art. 336 alin. 2 - 5 și art. 337 alin. 2 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția situațiillor menționate la art. 9 alin. 2 din Legea nr. 207/2015, care se aplică corespunzător;
c) art. 39 alin. 2 doar pentru dispozițiile menționate la art. 13 lit. c), art. 39 alin.3, art. 39 alin. 6 doar pentru dispozițiile menționate la art. 9 alin. 1, art. 14 și art. 15, art. 39 alin. (8) doar pentru dispozițiile menționate la art. 12 alin. (1) lit. d), art. 13 lit. g) și art. 18 alin (6) și art. 40 din Legea nr. 319/2006 securității si sănătății în muncă, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția cazului în care există un pericol grav și iminent de accidentare;
d) art. 260 lit. b) și lit. n) din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii, cu modificările și completările ulterioare;
e) art. 114 alin. 1 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția sancțiunii prevăzute pentru nerespectarea prevederilor art. 100 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 76/2002;
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Bugetarii vor primi, în premieră, în jurul datei de 1 iulie, tichetul de vacanță egal cu un salariu minimf) art. 217 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 62/2011 a dilogului social, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
g) art. 23 din Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția sancțiunilor prevăzute pentru nerespectarea art. 6 alin. 3, art. 7 alin. 3, art. 9 alin. 2 și alin. 6 și art. 14 alin. 2 din Legea nr. 279/2005;
h) art.9 alin. 2 lit. lit. g) și art. 9 alin. 3 lit. a), lit. c) și lit. d) din HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare;
i) art. 50 alin. 1 lit. d) pentru încălcarea dispozițiilor art. 26 alin. 2 din Ordonanța nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
j) art. 73 pct. 4, pct. 7, pct. 8, pct. 11 și pct. 12 din Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
k) art. 35 lit. a din Ordonanța nr. 25 /2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare;
l) art. 14 alin. 1 lit. c) și d) din Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri cu modificările și completările ulterioare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Record absolut de înmatriculări mașini second-hand în prima zi în care românii au scăpat de taxe Art. 4
(1) Pentru realizarea prevenției, agentul constatator încheie procesul-verbal de control, anexând la acesta și planul de conformare, pentru fiecare faptă..
(2) Termenul de conformare, menționat la alin. 1, nu poate fi mai mic de 7 zile lucrătoare, pentru o faptă.
(3) Procesul-verbal de control încheiat fără respectarea dispozițiilor alin. 1 este nul de drept.
(4) Agentul constatator are obligația menționării în Registrul Unic de Control, reglementat de Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, a procesului-verbal de control și a planului de conformare încheiat potrivit alin. 1.
(5) Contribuabilul pentru care s-a emis un plan de conformare are obligația respectării măsurilor dispuse în termenul acordat.
Art. 5
(1) După expirarea termenului de conformare, organul de control are obligația să reia controlul, încheind un nou proces-verbal de constatare, în care se menționează modalitatea de respectare a planului de conformare.
(2) În situația în care, cu ocazia reluării controlului, se constată că contribuabilul nu a respectat măsurile stabilite în planul de conformare, în termenul acordat, organul de control aplică sancțiunile prevăzute de actele normative, pentru faptele care nu au fost remediate, astfel cum sunt consemnate în procesul-verbal de constatare a contravenției, făcându-se mențiune în cadrul rubricii „Alte mențiuni” că faptele pentru care au fost aplicate sancțiunile au făcut obiectul planului de conformare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Modificări Codul Muncii: Angajatorul care își remunerează angajații sub salariul minim va risca închisoarea numai în anumite condiții
Art. 6
(1) Contribuabilul beneficiază de măsurile de prevenție, menționate la art. 4 alin. 1, o singură dată pentru fiecare faptă care constituie contravenție, într-un termen de 3 ani de la data primirii planului de conformare, pentru fapta respectivă.
(2) Agentul constatator, în cazul existenței unui plan de conformare, nu are dreptul de a emite, pentru aceeași faptă, un nou plan de conformare, în termenul menționat la alin. 1, sau de a modifica termenul de conformare.
(3) Agentul constatator are dreptul de a aplica direct sancțiunile prevăzute de actele normative, în cazul în care contribuabilul săvârșește o nouă faptă care constituie contravenție și pentru care s-a emis un plan de conformare, potrivit art. 4 alin. 1, în termenul menționat la alin. 1.
Art. 7
Acolo unde prezenta lege nu dispune, se aplică prevederile actelor normative care stabilesc respectivele contravenții și ale Ordonanței Guvernului nr. 2 /2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 8
În situația existenței unor dispoziții legale mai favorabile pentru contribuabil, referitoare la aplicarea sancțiunilor contravenționale, decât cele stabilite prin prezenta lege, agentul constatator are obligația înștiințării contribuabilului, acesta din urmă având dreptul de opțiune între aplicarea dispozițiilor prezentei legi sau aplicarea dispozițiilor mai favorabile.
Art. 9
Sancțiunile contravenționale constatate până la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân supuse actelor normative în vigoare la data constatării lor.