Criza forței de muncă mușcă din hotelierii de la mare pe mai multe segmente, cea mai afectată fiind partea de restaurante. Din lipsa personalului, mulți dintre hotelieri încearcă să externalizeze serviciile de alimentație, dar găsesc din ce în ce mai greu firme dispuse să preia această activitate, iar unii chiar renunță definitiv la servirea mesei pentru turiști, pierzând, astfel, din start o cincime din volumul vânzărilor.
"Avem informații - dar nu pot divulga numele unităților respective, pentru că le-aș face un deserviciu - că sunt hoteluri la mare care nu-și pot deschide restaurantele din lipsă de personal. Deocamdată sunt în jur de 10, dar tendința este îngrijorătoare și, dacă statul nu găsește o soluție, numărul lor va crește exponențial anul viitor", a declarat pentru Profit.ro Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
El spune că, neasigurând serviciile de mic dejun, aceste hoteluri sunt obligate să scadă tarifele cu 20%. Unii hotelieri sunt nevoiți să le returneze turiștilor banii încasați pe micul dejun, iar alții au găsit soluția să-și trimită turiștii să mănânce la un hotel vecin. "Nemaiservind la restaurantul lui, unde avea un adaos de 200-500%, este nevoit să cumpere micul dejun și mesele de la acel vecin care a reușit să-și facă echipa de restaurant și care cere de la hotelierul suferind prețul întreg, cu un discount de 10-15%", a explicat oficialul patronatului.
Pe de altă parte, tot mai mulți hotelieri de pe litoral încearcă să-și externalizeze partea de masă, adresându-se unor operatori de restaurante, mai ales din București. "Dar dacă în anii trecuți mai găseau firme cărora să le dea pe mână restaurantele, acum lucrurile s-au schimbat. Înainte, ca firmă de restaurante din București, veneai trei luni pe litoral, investeai în restaurant și aduceai personal, dar tot aveai o rată de profitabilitate foarte mare. Acum nu se mai întâmplă asta pentru că mare parte din consumatori sunt bucureșteni care acum nu mai vin nici măcar în weekend, ci doar sâmbăta. În plus, a crescut foarte mult numărul de apartamente, iar oamenii vin și stau în blocuri, iar micul dejun și-l cumpără de la marii retaileri, care s-au împânzit pe litoral. Atunci nu mai merită pentru operatorii de restaurante să preia unități de la mare", relatează pentru Profit.ro Anca Nedea, directorul executiv al Organizației Patronale Mamaia Constanța.
Ea spune că, în criză de forță de muncă, hotelierii caută disperați soluții și mulți se gândesc să schimbe mesele a la carte cu cele de tip bufet, unde este nevoie de mai puțini angajați. Din acest motiv, unii dintre turiștii care au cumpărat pachete de cazare cu demipensiune, vor constata că, asemeni micului dejun, și cina sau prânzul sunt de tip bufet.
Atât Anca Nedea, cât și Dragoș Răducan cred că hypermarketurile deschise pe litoral afectează, poate, la fel de mult ca lipsa personalului business-ul de restaurante pe litoral. Tot mai mulți turiști își cumpără alimente și le mănâncă în cameră. Există și hypermarketuri care și-au deschis chiar și terase cu mâncare. "La Kaufland în Mangalia e coadă permanentă la grătarul și rotisorul de afară", spune Dragoș Răducan.
El crede că an de an le va fi din ce în ce mai greu hotelierilor, pentru că la nivel de politici de stat nu întreprinde nimeni nimic. "Deși declară la televizor că știu și fac eforturi și că vor lua măsuri, nu se întâmplă nimic, din lipsă de interes față de viitorul România", a conchis acesta.