Euroins, singura societate de asigurări din România a cărei activitate se bazează aproape exclusiv pe vânzarea de polițe RCA, a atras atenția inspectorilor Autorității de Supraveghere Financiară în ceea ce privește instrumentarea și lichidarea dosarelor de daună. ASF desfășoară zilele acestea un control care pornește de la sesizările primite de la păgubiți. Deși vinde numai RCA, asigurarea care aduce cea mai mare frecvență a daunelor, Euroins funcționează cu doar 433 de angajați, de trei ori mai puțin decât orice alt concurent din topul 5 al firmelor de asigurare.
Deși și-a îmbunătățit în mod evident performanțele, mai ales în ceea ce privește nivelul capitalului, Euroins continuă să aibă unele probleme cu plata daunelor, arată sursele Profit.ro.
Numărul mic al inspectorilor de daună precum și conflictele din ce în ce mai dese cu unele service-uri extrem de influente ar fi principalele cauze care au condus la creșterea reclamațiilor primite în ultima perioadă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cel mai mare vânzător de RCA al momentului, tot mai aproape de o preluare. Nemții de la BLH au făcut o ofertă concretăSpecificul activității Euroins, vânzarea de RCA în proporție de 95% din primele brute subscrise, este că numărul și frecvența daunelor sunt foarte ridicate.
Cu toate acestea, după cum indică un comunicat recent al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Euroins are doar 433 de angajați.
Prin comparație Groupama, o companie cu afaceri mult mai diversfiicate și cu vânzări comparabile cu cele ale Euroins (200 de milioane de euro în 2016, în cazul bulgarilor), are 1.511 angajați, adică de aproape patru ori mai mult.
Omniasig, de exemplu, firmă cu prime brute subscrise aflate la un nivel asemănător cu cele ale Euroins, are 1.238 de angajați, dintre care peste 150 doar la departamentul daune.
În aceste condiții, schema de personal pare mult subdimensionată. Implicit, și numărul inspectorilor de daună să fie insuficient, ceea ce conduce la întârzieri sau alte tipuri de nereguli în ceea ce privește plata dosarelor de daună.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Carlsberg a ieșit din acționariatul United Romanian Breweries De fapt, surse din piață afirmă că există județe întregi unde Euroins nu are nici măcar un inspector de daună, situație care, până la începutul anului 2016, ar fi fost în afara normelor ASF.
Într-o situație asemănătoare se află societatea Asirom, care, după ce a explodat în zona vânzărilor de RCA, uitând să calibreze și rețeaua de specialiști în daune, a ajuns în situația de a fi cea mai reclamată societate de asigurări și să fie amendată de ASF.
Euroins a adunat, pe parcursul anului 2016, peste 1.200 de reclamații. Deși nivelul este într-o evidentă scădere față de cele peste 1.350 de reclamații din 2015 și cele peste 4.300 din 2014, îngrijorător pentru ASF este, spun sursele Profit.ro, faptul că frecvența petițiilor care invocă nereguli ale Euroins a început iar să crească spre finalul anului trecut la începutul acestui an.
Conflict cu service-uri foste prietene. Reclamații făcute în baza contractelor de mandat
Pe de altă parte, principala sursă a problemelor Euroins ar fi situația conflictuală în care se află cu anumite unități service.
Societatea bulgărească și-a revizuit semnificativ relația cu service-urile în cadrul procesului de eficientizare care a precedat punerea sa sub plan de redresare de către ASF. Euroins a t[iat semnificativ din tariful orar pentru manoperă și a și începu să refuze anumite devize pe care le-a considerat exagerate.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Draftul Legii prevenției pregătite pentru firmeRelația cu reparatorii a devenit tensionată. Cea mai mare problemă în acest sens o are cu Autocar, un service din Voluntari cu care în trecut societatea din Bulgaria a avut o relație excelentă, fiind printre unitățile agreeate de asigurător.
Situația s-a schimbat, însă, radical și Autocar a făcut, în baza cotractelor de mandat, mai mute reclamații în numele clienților săi.
Profit.ro va reveni cu toate detaliile în ceea ce privește conflictul dintre Euroins și Autocar.
Service-ul din Voluntari nu este, însă, singurul care are probleme pe relația cu Euroins, mai spun sursele noastre. Astfel de unități ar exista în întreaga țară, acesta fiind și motivul principal pentru care reclamațiile primite pe adresa Euroins se mențin la niveluri ridicate.
Euroins a fost înființată în 1994 sub denumirea Asitrans, practică doar asigurări generale și este deținută, în proporție de 96,54%, de Euroins Insurance Group (Bulgaria), parte a grupului Eurohold.
În prezent, Euroins se află sub plan de redresare financiară, dar a realizat deja majorările de capital cerute de ASF și are șanse să părăsească această stare. Totuși, Euroins este departe de a fi îndeplinit una dintre condițiile impuse în plan, anume diversificarea portofoliului. În prezent, firma are mai mult de 95% din prime din vânzarea de RCA.
La finele primelor 9 luni din 2016, conform datelor ASF, Euroins avea o cotă de piață de 9,03% și ocupa locul 5 în ierarhia de profil, comparativ cu 8,31% și locul 4 în septembrie 2015, fiind devansată de Allianz-Țiriac, Asirom VIG, Omniasig VIG și Groupama.