După lovitura de stat eșuată din 15 iulie, din Turcia, turiștii români care își cumpăraseră vacanțe în Antalya nu au renunțat în număr foarte mare. În schimb, în săptămâna de după evenimente, rezervările s-au prăbușit, Antalya coborând de pe primul loc pe patru sau cinci în topul destinațiilor externe preferate de turiștii români.
Cei mai mulți români au mers, în săptămâna 16-22 iulie, imediat după lovitura de stat din Turcia, nu în Antalya, nu în Corfu sau la Albena, ci la Mamaia. Cu un grad de ocupare de 99%, după cum spune patronatul Mamaia, stațiunea a găzduit săptămâna trecută în jur de 25.000 de turiști, aproape toți români. Față de anul trecut sunt mai mulți cu 10%, pentru că o parte dintre iubitorii de străinătate s-au temut să mai plece anul acesta și au rămas în țară.
Cu toate atentatele din ultimele luni din Istanbul și în ciuda loviturii de stat de la jumătatea lui iulie, românii nu au renunțat la Antalya, cea mai căutată destinație externă. Din datele TUI Travel Center/Eurolines, pe cursele charter de Antalya organizate de toți turoperatorii de pe piață în săptămâna 9-15 iulie au fost disponibile 5.000 de locuri și au zburat în jur de 4.500 de pasageri. O săptămână mai târziu, după evenimentele din Istanbul, nu s-a anulat niciun zbor, iar din cele 5.000 de locuri s-au umplut în jur de 4.000.
CITEȘTE ȘI Alternativa la vacanța în Antalya este statul acasăDeși nu pare prea mare diferența, turoperatorii spun că lovitura se simte în profitabilitate. La zborurile charter, ce e peste 85% grad de ocupare înseamnă profit, iar ce e sub, se calculează la pierdere. Iar 4.000 de pasageri din 5.000 de locuri în avioane înseamnă 80% ocupare, adică pierderi pentru agențiile de turism.
Diferența dintre cele două săptămâni este dată în primul rând de sezonalitate, perioada 9-15 facând parte din "mid season", când încărcăturile medii sunt în jur de 90%, crede Cosmin Marinof, directorul de vânzări al TUI Travel Center/Eurolines. Impactul evenimentelor din 15 iulie, continuă el, este 2/3%, adica aproximoativ 110 pasageri retrași, iar diferența de până la 500 de pasageri mai puțin în săptămâna următoare este dată de vânzările mai slabe pentru această perioadă, care nu au legătură ce se se întâmplă în Turcia.
Gradul mediu de umplere al aeronavelor charter pe Turcia până la lovitura de stat eșuată a fost de peste de 94%, explică Marinof, iar evoluția normal, dacă nu ar fi avut loc evenimentul, ar fi fost ca aeronavele să aibă în jur de 80-85% grad de umplere în intervalul 15 iulie - 15 august, fiind perioada cea mai scumpă în Turcia. Perioadele cele mai bune pentru această destinație, adaugă reprezentantul TUI România, cand călătoresc cei mai mulți români, iar aeronavele sunt 100% pline, sunt 20 iunie - 10 iulie și 20 august - 5 septembrie.
CITEȘTE ȘI BrizaPe locul trei după Mamaia și Antalya, cu 3.800-4.000 de turiști în săptămâna trecută, se află Nisipurile de Aur, stațiunea din Bulgaria preferată de români, potrivit agenției Paradis Vacanțe de Vis, una dintre cele specializate pe turismul de litoral. Dacă în cazul vacanțelor charter este ușor de aflat numărul turiștilor, în cazul Bulgariei, unde toată lumea pleacă fie cu mașini proprii, fie cu autocarul, cifrele exacte sunt mult mai greu de estimat.
Din datele TUI România, următoarea destinație preferată de români este Creta, unde au ajuns cu avionul 2.010 turiști români în săptămâna trecută, față de 2.030 cu o săptămână înainte. Următorul loc este ocupat de Rhodos, cu 760 de turiști, cu 20 mai puțin decât în săptămâna anterioară.
Cristian Pandel, proprietarul Christian Tour, cea mai mare agenție de turism din România și principalul organizator de zboruri charter, spune că cei mai mulți turiști trimiși de firma sa în străinătate în săptămâna dinainte de evenimente și chiar și în cea de după au ajuns în Antalya, Creta, Bulgaria, Zakynthos și Rhodos. Problema cu Antalya apare însă la rezervările făcute în săptămâna de după lovitura de stat eșuată.
CITEȘTE ȘI Leii transportului aglomerat, neaerisit și nesigur nu vor intruși la masa lorPractic, la capitolul rezervări în perioada 16-22 iulie, Antalya a căzut de pe locul I pe V, după Creta, Bulgaria, Zakynthos și Rhodos. "Dar chiar și așa, în săptămâna de după evenimentele din Turcia, tot am avut 161 de persoane care au mai cumpărat vacanțe în Antalya și 82 în Bodrum", a mai spus Cristian Pandel.
Și în cazul TUI Travel Center situația rezervărilor stă diferit decât cea a plecărilor, dacă se compară săptămâna de după Istanbul cu prima perioadă a lunii (1 - 15 iulie). Practic, după evenimentele din 15 iulie, rezervările pentru Antalya au scăzut la jumătate. "Vă veți întreba de ce nu scad mai mult. Rezervările pe Antalya au avut ca vârf luna martie, iar în iunie, de exemplu, rezervările totale au fost de doar 50% față de martie. Cu toate acestea, rezervările pentru Antalya nu s-au oprit în niciuna din zille săptămânii trecute, ba chiar au crescut zilnic", susține Cosmin Marinof. El estimează că până pe 15 august rezervările vor ajunge la un nivel de cel puțin 40—50% față de așteptările agențiilor inainte de evenimentele de la Istanbul.
Reprezentantul TUI crede că Antalya va reprezenta o opțiune pentru români cât timp stațiunile de litoral din Spania, Bulgaria, România și Grecia sunt pline, iar Egiptul și Tunisia sunt încă ocolite. "Ca atare, unii vor ajunge în poziția să aleagă Turcia sau statul acasă", afirmă el. S-ar putea să aibă dreptate, dacă n-ar mai exista în Europa și alte țări cu mări, precum Croația, Italia, Malta sau Cipru.