Georgia, o țară cu ieșire la Marea Neagră și cu munți, întocmai ca România, dar de trei ori mai mică, alocă pentru promovarea turismului de trei ori mai mulți bani. În timp ce oficialii români din turism nu au stabilit nici măcar niște piețe țintă, georgienii își știu clar prioritățile, iar rezultatele nu întârzie să apară: Georgia a avut anul trecut 7,5 milioane de turiști străini, iar România a atras doar 2,5 milioane de vizitatori.
Înainte de alegerile parlamentare din decembrie 2016, reprezentanții PSD s-au întâlnit cu patronatele din turismul românesc și le-au prezentat programul de guvernare, care aloca, pe hârtie, 280 de milioane de lei pentru promovarea turismului în următorii patru ani, respectiv 15,5 milioane de euro pe an. Față de bugetul de trei milioane de euro din anul anterior, suma era uriașă, însă în realitate, după câștigarea alegerilor, turismul s-a trezit cu un buget de promovare de doar 5 milioane de euro, adică de trei ori mai mic decât cel promis.
Din acești bani, Ministerul Turismului nu a cheltuit mai mult de 2,5 milioane de euro, iar în această sumă a intrat, în primul rând, prezența la târguri, iar apoi parteneriate cu companiile aeriene, vizite ale jurnaliștilor străini și campanii de promovare în sine. Văzând că ministerul nu este în stare să cheltuiască cei 5,5 milioane de euro pe an, Guvernul a mai tăiat din bani și a alocat în acest an pentru promovare turistică doar trei milioane de euro. Din acești bani, aproape două milioane de euro sunt destinate prezenței României la târgurile internaționale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prin comparație, Georgia, o țară de trei ori mai mică decât România, alocă doar pentru campanii de marketing turistic nouă milioane de euro pe an, de trei ori mai mult decât România. "Pe lângă asta, mai participăm la târgurile de profil din toată lumea, dar acești bani, nouă milioane de euro, sunt doar pentru campanii de promovare. Canalele pe care ne promovăm sunt, în principal, cele online, parteneriate cu Google, dar suntem prezenți și pe posturi TV internaționale, precum Euronews sau BBC", spune George Chogovadze, Head of Georgian National Tourism Administration.
Practic, pe promovare "curată", în media, outdoor și online, România, cu 1 milion de euro, concurează cu Georgia cu 9 milioane de euro.
În momentul acestea, adaugă șeful turismului georgian, sunt trei mari regiuni în care această țară investește foarte mult în marketing: fostele țări sovietice, printre care Rusia și Ucraina, unde sunt efectuate campanii de awareness, Uniunea Europeană și țările din Golf - Dubai, Arabia Saudită etc. Deși spune că încă nu există o relație foarte puternică cu China, georgienii au un zbor săptămânal al China Southern Airlines, care aduce turiști din această țară, în timp ce România mai bâjbâie încă la procedurile prin care încearcă să simplifice vizele pentru chinezi.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Cristina Tărteață, secretar de stat în Ministerul Turismului, nu știe cât s-a cheltuit cu promovarea României în acest an și care sunt piețele țintăPuse pe hârtie, diferențele sunt uriașe: Georgia are 7,5 milioane de turiști străini, care vin pentru city break-uri în capitala Tbilisi, vacanțe la mare, la munte și tururi culturale, în timp ce România reușește cu greu să atragă 2,5 milioane de vizitatori, iar dintre aceștia, mai mult de jumătate sunt oameni de afaceri veniți cu diverse probleme, nu consumatori de vacanțe.
În căutare de turiști, georgienii au ajuns să se intereseze de România și încearcă acum să sprijine o cursă aeriană directă între Tbilisi și București. Au luat deja legătura cu Blue Air și discută care va fi frecvența curselor și, în funcție de aceasta, câți bani să investească în promovare pe piața românească. "Când vom avea zboruri directe, vom fi pregătiți să facem promovare. Nu doar prin organizarea unor press tripuri (vizite organizate pentru jurnaliști în scop de promovare - n.r.), ci și prin cheltuirea unor bani pentru promovarea Georgiei în România. Să le spunem oamenilor mai multe despre Georgia, pentru că mulți români nu știu ce este cu această țară, au auzit de noi, dar nu știu ce putem oferi din punct de vedere turistic", a mai spus șeful turismului georgian.
Având în vedere diferența de abordare, n-ar trebui să se mire nimeni dacă viitorul zbor București-Tblilisi va pleca plin din România și se va întoarce gol. Deși nu e treaba lor, autoritățile georgiene vor să-i ajute pe colegii lor români, mult mai slab pregătiți, să învețe să facă turism. "Trebuie decis împreună cu autoritățile de turism din România ce anume vor dori ele să promoveze în Georgia", mai spune George Chogovadze.