Cum conlucrează autoritățile de management cu băncile, consultanții și clienții, măsurile care pot îmbunătăți relația între partenerii implicați în proiecte, greșelile de evitat în relația bănci-clienți, soluțiile pentru a crește sumele cheltuite efectiv în proiecte din sumele deja alocate din PNRR, care stau în conturi, vor fi anunțate la conferința Profit.ro & First Bank, programată pentru 14 februarie și care va fi transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV.
DETALII AICI
CONTEXT
Într-o perioadă de incertitudine, cu multiple riscuri și provocări în plan economic, social și politic, șansa dezvoltări aparține economiilor care reușesc să vadă și să acționeze mai departe de soluțiile de supraviețuire în criză, pe termen scurt, care pun în mișcare mecanisme și strategii de investiții și de creștere a afacerilor cu impact pe termen lung.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru România, cheia unor astfel de mecanisme de dezvoltare se află, în momentul de față, și în capacitatea de a folosi resursele financiare importante puse la dispoziție de Uniunea Europeană prin mai multe programe de finanțare.
Avem câțiva ani pentru a reforma o țară, a investi masiv, a recapitaliza și reinventa afaceri, a digitaliza procese, a crește business-uri sustenabile, a valorifica mai bine potențialul agricol și a recupera decalaje de dezvoltare mari cu ajutorul fondurilor europene, inclusiv prin recent lansatul Plan Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Calendarul nu mai permite, însă, nicio amânare dacă vrem să nu repetăm experiența mai vechilor eșecuri în absorbția fondurilor UE, în condițiile în care sunt acumulate deja întârzieri. Parteneriatul stat-privat devine esential în acest context, la fel și implicarea instituțiilor financiare cu ajutorul cărora se pot accesa fondurile.
Blocajele, barierele birocratice, mecanismele încă disfuncționale trebuie rezolvate, iar informațiile utile pentru potențiali beneficiari ai finanțărilor trebuie să devină cât mai accesibile.
Într-un astfel de context, Profit.ro, în parteneriat cu First Bank, își propune să aducă în atenția publicului temele majore legate de relansarea economiei cu ajutorul finanțărilor europene, reunind, într-o dezbatere consistentă, lideri ai autorităților publice implicate în gestionarea programelor și ai instituțiilor bancare care pot susține accesarea finanțărilor, experți în managementul fondurilor UE.
TEME ABORDATE:
Stadiul proiectelor de finanțare în curs de derulare, gestionate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) și de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR)
Provocări pentru programele cu finanțări nerambursabile care urmează a fi implementate
Cum conlucrează autoritățile de management cu băncile, consultanții și clienții. Măsuri care pot îmbunătăți relația între partenerii implicați în proiecte
Cele mai importante modalități de finanțare a proiectelor. Abordare utilitară, pași ce trebuie urmați de clienți Tipuri de credite, particularități ale fnanțărilor
Care sunt așteptările băncilor de la clienți? Ce dificultăți întâmpină clienții? Greșeli de evitat, desprinse din experiența finanțărilor de până acum
Soluții pentru problema garanțiilor. Cum se pregătesc planurile de afaceri eligible pentru finanțări nerambursabile și credite bancare Ce finanțări/granturi trebuie alese pentru a se potrivi cu strategia de business a unei afaceri
Cum ne asigurăm de durabilitatea unui proiect și că avem la dispoziție toate resursele necesare implementării? Care este rolul băncii pentru aceasta?
Ghidurile solicitantului. Stadiul publicării acestora. Probleme și soluții semnalate Cum depășim problemele legate de nesiguranța contextului economic și de complexitatea procesului de finanțare în implementarea proiectelor
Provocări pentru implementarea programelor operaționale 2021-2027. Accesul orașelor mici și mijlocii.
Particularități pentru diferitele regiuni PNRR. Ce piloni fundamentali mai trebuie îmbunătățiți pentru a reuși absorbția tuturor fondurilor disponibile? (în sistemele de management, de audit, control și în procedurile aferente, sistemul IT implementat, structuri de monitorizare și coordonare funcționale, în funcționarea structurilor dedicate din fiecare minister responsabil de reforme și investiții, ONG-uri care pot participa la operaționalizarea PNRR, etc)
Stadiul reformelor din PNRR (500 de obiective trebuie atinse în 5 ani, din care 64 țin de reforma sistemelor publice).
Problema țintelor întârziate din PNRR, care trebuiau atinse până la finele anului 2022 (55 jaloane în 2022, jumătate în întârziere). România poate cere la Bruxelles mai mult timp pentru îndeplinirea proiectelor și reformelor. De ce amânări avem nevoie pentru a prelungi și după 2026 termenul până la care pot fi accesate finanțările de 29 miliarde de euro? Ce se poate recupera în 2023?
Soluții pentru a crește sumele cheltuite efectiv în proiecte din sumele deja alocate din PNRR, care stau în conturi. Statul român a utilizat doar 7% din bani trimiși deja de Bruxelles ca prefinanțări și prima tranșă de plată (plăți efective de doar 42 milioane de euro din 6,3 miliarde euro trimise în cont la BNR, date la final de noiembrie 2022)
Reforme necesare în legislația achizițiilor publice și eliminarea obstacolelor birocratice care împiedică demararea rapidă a proiectelor
Provocări și priorități pentru proiectele de dezvoltare rurală din fonduri europene. În perioada de programare 2021-2027, România are la dispoziție 6,7 miliarde de euro prin pilonul de finanțare destinată satelor. Alte programe de finanțare pentru fermieri De ce informații au nevoie fermierii pentru a accesa fonduri UE? Cu ce dificultăți particulare se confruntă aceștia? Cum își pot rezolva nevoile de cofinanțare?
Cum se completează, în programele de dezvoltare rurală, investițiile beneficiarilor private și proiectele autorităților publice? Ce nevoi prioritare sunt reflectate de solicitările de finanțare primate de AFIR?
Provocări de digitalizare în dezvoltarea rurală și implicați pentru mediu. Aplicații informatice utile pentru finanțări. Actualizarea bazelor de date AFIR cu echipamente, mașini și utilaje conforme cerințelor de mediu etc.