Compania MementoBUS cere liberalizarea transportului rutier de persoane, care ar ieftini cu până la 80% călătoriile cu autocarul

Compania MementoBUS cere liberalizarea transportului rutier de persoane, care ar ieftini cu până la 80% călătoriile cu autocarul
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 26 apr 2017

Spre deosebire de transportatorii care au protestat astăzi în București, blocând orașul pentru a cere, practic, păstrarea monopolului deținut deja de firmele vechi din piață și garantat de stat, condamnând astfel călătorii la condiții de transport mizere, compania MementoBUS a anunțat, într-un comunicat, că solicită Guvernului României să ignore aceste proteste și să acționeze în interesul cetățenilor, liberalizând piața transportului rutier de persoane și oferind implicit românilor acces la călătorii cu autocarul cu până la 80% mai ieftine.

Într-o țară în care transporturile aeriene sunt liberalizate, iar intrarea pe piață a unor companii low cost precum Wizz Air, Ryanair și Blue Air a ieftinit chiar și de cinci ori zborurile interne și cu până la 90% zborurile externe, un grup de transportatori a protestat astăzi în fața Guvernului, cerând scoaterea în afara legii a unor firme nou intrate pe piață, pe care le acuză de "concurență" neloială, și au solicitat, în paralel, majorarea tarifelor taxiurilor în București, consideră cei de la MementoBUS. Prin acest demers, mai spun ei, protestatarii încearcă, de fapt, să elimine orice eventuală concurență și să-și păstreze poziția privilegiată pe o piață dominată de servicii proaste, nesiguranță și prețuri mari.

Reprezentanții companiei cred că situația "absolut distructivă" cu care se confruntă piața de servicii de transport rutier de persoane are un efect nociv asupra economiei României. Corupția generalizată afectează transportul rutier regulat de persoane și demonstrează că, din nefericire, piața de servicii de transport public de persoane nu este una liberă, care să funcționeze după principiile liberei concurențe și ale economiei de piață, ci, dimpotrivă, este acaparată de "băieții deștepți" (CDI, C&I, Transmixt, Sir Impex, Rodell, Dacos, Millenium Trans Impex etc.). Aceștia s-au instalat confortabil încă de acum 15-20 de ani și au creat și dezvoltat un sistem de "relații și cunoștințe" care a transformat, practic, această piață în una cu caracter închis, nefiind accesibilă altor societăți noi, se mai arată în comunicat.

Cursele regulate de transport rutier de persoane se fac în prezent în baza unor "licențe de  traseu" pe care le dețin firmele de  transport, licențe obținute în urma unor licitații organizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR). Cu toate că ARR organizează noi licitații, cei de la MementoBUS susțin că se produce mai întotdeauna doar o "prelungire" a licenței de rută, pentru că cel mai important criteriu este "vechimea pe traseu" a companiei, ceea ce ține departe firmele noi, care au poate servicii mai bune și prețuri mai mici.

Leii transportului aglomerat, neaerisit și nesigur nu vor intruși la masa lor CITEȘTE ȘI Leii transportului aglomerat, neaerisit și nesigur nu vor intruși la masa lor
Urmărește-ne și pe Google News

MementoBUS consideră că, în mod evident, "vechimea" pe care o are o societate în prestarea serviciilor de transport rutier de persoane pe un anumit traseu este absolut irelevantă. Cel mult, ar putea fi relevantă (pentru siguranța circulației) vechimea unui anume șofer pe ruta respectivă, dar vechimea societății nu poate avea altă explicație, în opinia celor de la MementoBUS, decât posibilitatea "legală" care li se oferă celor vechi de a-și menține fiecare supremația (oligopolul de facto) în transportul de persoane pe un anumit traseu.

"La o simplă căutare pe internet se poate afla cine sunt oamenii care <<luptă>> ascunzându-se în spatele unor organizații. MementoBUS le recomandă atât Guvernului, cât și presei, să investigheze activitatea și istoricul acestor <<firme reprezentative>> și ale proprietarilor lor foarte vocali și să se documenteze despre activitatea și buna credință ale președintelui și vicepreședintelui COTAR", se mai arată în comunicat.

De altfel, și Consiliul Concurenței a analizat o parte a acestei piețe și a problemei nerespectării principiului liberei concurențe în transportul public local de  persoane prin curse regulate dar, deși, au trecut aproape 3 ani de la acel moment, la nivel  guvernamental și legal nu a intervenit nicio îmbunătățire a situației, mai spune transportatorul. Consiliul Concurenței arăta atunci că "au fost constatate încălcări majore atât ale legislației principale, cât și ale celei secundare care reglementează domeniul".

"Fără concurență, nu putem vorbi despre o piață liberă în acest domeniu. O  piață  liberă, așa cum se întâmplă în majoritatea domeniilor economiei românești, se autoreglează și elimină toate neajunsurile, favorizându-i pe cei harnici, onești și cu servicii bune și prețuri competitive. O piață liberă ar fi eliminat din transportul public rutier de persoane toate companiile ale căror autocare trebuiau duse de mult la fiare vechi, ai căror șoferi abuzează călătorii, încalcă reguli de circulație și  prevederi legale și care, mai ales, practică evaziunea fiscală, neemițând bilete de călătorie", mai spun reprezentanții MementoBUS.

MementoBus este parte a grupului Christian Tour, care a înregistrat în anul 2015 o cifră de afaceri de peste 70 de milioane de euro. Parte din acest grup, agenția Christian Tour este cea mai mare din România după cifra de afaceri. Cu o istorie de 20 ani în piața de turism autohton, Christian Tour deține în acest moment 31 de agenții proprii în toată România, plus patru filiale în Ungaria, Polonia, Serbia și Republica Moldova.

viewscnt
Afla mai multe despre
firme
transport
liberalizare
mementobus
christian tour